چهارشنبه 26 مرداد 1384

محمد علی دادخواه: بازپرس شعبه 14 صراحتا اعلام کرد جرم انتصابي به "سلطاني" جاسوسي نيست، پيمان پاک مهر

پيمان پاک مهر-روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Date:1384.5.25

تبريز نيوز: سرويس حقوق بشر: " عبدالفتاح سلطاني"از اعضا هيات موسس کانون مدافعان حقوق بشر پس از آخرين جلسات رسيدگي به پرونده قتل "زهرا کاظمي" ، به افشا سر مربوط به ديگر موکل خود در پرونده انرژي هسته اي متهم شده است. "کيهانيان" او را متهم به جاسوسي و"سعيد مرتضوي" دادستان تهران، گفته است ،دستگيري سلطاني با اعلام جرم و گزارش معاونت ضد جاسوسي وزارت اطلاعات صورت گرفته است.وزارت اطلاعات ايران در خصوص انتشار چنين اخباري واکنشي از خود نشان نداده است.

"محمد علي دادخواه"،وکيل پايه يک دادگستري و از اعضا هيات موسس کانون مدافعان حقوق بشر طي گفتگويي با پيمان پاک مهر در خصوص اتهامات وارده به"عبدالفتاح سلطاني"فعال حقوق بشر و عضو اين کانون به سوالات سرويس حقوق بشر تبريز نيوز پاسخ مي دهد.

تبريز نيوز:آقاي دادخواه در خبرها آمده بود که وکلاي آقاي سلطاني با بازپرس ايشان ديداري کردند،در اين ديدار چه مواردي مطرح شد؟

محمد علي دادخواه:در ديداري که با هفت نفر از وکلاي آقاي سلطاني با بازپرس ايشان در شعبه 14 بازپرسي دادسراي انقلاب تهران انجام شد ، بازپرس پرونده موکل ما صراحتا اعلام کردند جرمي که به آقاي سلطاني انتصاب دادند جاسوسي "نيست". قرار شد آقاي سلطاني در حضور وکلا به بازپرسي آمده و تحقيقات انجام شود.ولي وقت اين جلسه را مشخص نکردند.

تبريز نيوز:با توجه به اظهارات بازپرس حال چرا پرونده اين چنين حساس شده و آقاي سلطاني بايد در بازداشت موقت به سر برده و از ملاقات با وکلاي خود محروم باشد؟

محمد علي دادخواه:گويا براي زدودن هر نوع تفکر و شايبه ديگري صلاح ديدند که فعلا آقاي سلطاني در بازداشت موقت به سر برد.تا حال 12 روز است که در بازداشت موقت هستند.ما اميدواريم هر چه زودتر با تصميم بازپرس اين بازداشت موقت تبديل به قرار ديگري شود تا آقاي سلطاني بتوانند به راحتي به خارج از زندان آمده و از خود دفاع کنند.

تبريز نيوز:آيا "سلطاني"به اسناد طبقه بندي شده در پرونده موکل خود دسترسي داشته است؟

محمد علي دادخواه:اسناد طبقه بندي شده در اختيار آقاي سلطاني نبوده چرا که سيستم رسيدگي کيفري در ايران سيستم تفتيشي است و اسناد ، مدارک و دلايل در اختيار وکيل پرونده قرار نمي گيرد مگر در هنگامي که تحقيقات تمام شده و دادگاه آغاز شده باشد، در حاليکه پرونده اخير به اين مرحله نرسيده است.

تبريز نيوز:ولي آقاي سلطاني برابر اظهارات دادستان تهران که در کيهان آمده است متهم به جاسوسي شده است...

محمد علي دادخواه:همانطوريکه گفتم پرونده به آن مرحله نرسيده است که مدارک و اسناد در اختيار آقاي سلطاني قرار گيرد لذا اين هماهنگي لازم بين اجراي اوامر قانون به چشم نمي خورد چون در همه موارديکه اعلام مي کنند اتهام است و تا زمانيکه اتهام در دادگاه صالح رسيدگي نشده ، مورد تاييد قرار نگرفته و حکم صادر نشود عنوان جرم به خود نمي گيرد و شخص به عنوان مجرم تلقي نشده و فقط متهم است و اين خلاف آيين دادرسي است که به اطلاع اشخاص ثالث برسد.

تبريز نيوز:آيا انتشار اتهام از لحاظ قانوني و عرفي عملي صحيح است؟

محمد علي دادخواه:اين دقيقا همان سوالي است که ما از دادستان تهران داريم ،چون ضوابطي که قانون معين کرده و موارد شکلي رسيدگي امره است ،يعني هم متهم و شاکي مکلفند آن را رعايت کرده و هم قضات و مقامات قضايي مکلفند بدون هيچ تعللي آن ها را اجرا کنند.ضمن اين که بسياري از ضوابط جهاني و معاهداتي که قانون ساز محسوب مي شوند و دولت ايران به آن ها پيوسته بر روي اين موارد که به حيثيت ،کرامت و حق آزادي و احترام به شخصيت بشري موکل بسيار تاکيد داشته است ،لذا چه از منظر قانون داخلي و چه از نگاه ضوابط يک رسيدگي عادلانه و منصفانه کسي را که دستش از دفاع و پاسخگويي کوتاه بوده و در زندان به سر مي برد نبايد به عنوان مجرم معرفي کرد و اين تکليف در درجه نخست بر عهده مقامات قضايي است.

تبريز نيوز:و جايگاه حفظ حيثيت و کرامات انساني در بين مسيولان قضايي ايران ...

محمد علي دادخواه:قاعدتا کسانيکه به اين آب و خاک علاقمندند از حدود 100 سال پيش در پي تدوين قانون خوب بودند و بعد از آن اعتقاد و باور داشتند که تنها راه حل مشکلات جامعه ايران پايبندي به قانون است اين پايبندي بايد از ناحيه مسيولان قضايي بيش از همه بروز و ظهور داشته باشد . اين دغدغه خاطر عظيمي است که قانون انتشار اتهام را صحيح نداند. برخي از مسولين قضايي به صراحت جرم هايي را به "آقاي سلطاني" نسبت مي دهند و آن ها را براي روزنامه ها ارسال مي کنند و به اين نحو شخصيت انسان محترم را مخدوش مي کنند.

تبريز نيوز:آيا آقاي سلطاني پس از عهده دار شدن وکالت پرونده متهم به جاسوسي از تاسيسات هسته اي به سفارت خانه هاي کشورهاي خارجي رفته بود؟

محمد علي دادخواه:تا آن جاييکه من در جريان هستم آقاي سلطاني به هيچ سفارت خانه اي نرفته است.

تبريز نيوز:آيا اصلا مراجعه به سفارت خانه هاي کشورهاي خارجي در ايران جرم محسوب مي شود؟آيا اين افراد در معرض اتهام جاسوسي قرار مي گيرند؟

محمد علي دادخواه:مطابق قانون ايران و بر اساس صحت و برايت و مهم تر از همه اين ها اصل قانوني بودن جرم و مجازات هيچ کدام از اين موارد جرم تلقي نمي شود.

تبريز نيوز:آيا شما به عنوان وکيل مدافع از جزييات پرونده اي که به گفته دادستان تهران شامل 7 برگ از اتهامات آقاي سلطاني که توسط معاونت ضد جاسوسي در اختيار دادستاني قرار گرفته با خبر هستيد؟

محمد علي دادخواه:من و همکاران به عنوان وکيل مدافعان آقاي سلطاني در جريان اين گزارش نيستيم.کل اتهام صحيح نيست .يک قاعده اصولي استکه نافي را نفي کافيست .هر کسي ادعايي مي کند او بايد دلايل اراييه کند و قانون گرايي ايجاب مي کند ما اين اصول ارزشمند را از دست ندهيم . براي روشن شدن مطلب تحقيقات بايد با حضور وکلا انجام گيرد اگر ابهامي بود مرتفع شود اين که مقامات قضايي جرم هايي را با اين سرعت نسبت مي دهند دور از عدالت قضايي است.

تبريز نيوز:دادستان تهران در بخش ديگري از گفتگوي منتشره در کيهان با اشاره به جزييات مراحل بازجويي مقدماتي اين متهم گفته است "سلطاني حاضر به پاسخگويي حدود 66 مورد سوال وزارت اطلاعات در رابطه با اعمال و رفتارش نشده است".آيا اين وکيل دادگستري عملي غير قانوني انجام داده است؟

محمد علي دادخواه:آقاي سلطاني وکيل دادگستري است و گذشته از اين که حق دارد تحقيقات از وي بدون حضور وکلايش انجام نگيرد. همچنين با استناد به ماده 15 و 16 لايحه استقلال کانون وکلا در جهت حفظ و انسجام حق دفاع و رعايت امکانات و اختيارات وکلا تنظيم شده تا وکلا به راحتي بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.بايد چنانچه ايراد و اشکال احتمالي در خصوص وکيلي به چشم خورد بايد از طريق دادسراي کانون وکلا اقدام شود.

تبريز نيوز: بررسي رفتاري کيهانيان نشان داده زماني که هيات موسس و رييس کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان موکلان پرونده هاي مهم سياسي ، دانشجويي و حقوق بشري بويژه پرونده قتل زهرا کاظمي به قصد دفاع وارد پرونده شده شتابزده بر شدت اتهامات بر اعضا اين کانون مدافع حقوق بشري و بانوي صلح ايران - شيرين عبادي- افزوده مي شود.حال در خصوص اين پرونده اقدام کيهانيان را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

محمد علي دادخواه:اين مسيله بايد مورد بررسي قرار گيرد که آيا روزنامه کيهان به عنوان مرجع و منبع خبر "مرکز امور " تلقي مي شود که هر موضوع را قبل از اين که به نحو قانوني اعلام شود از آن دم مي زند و آيا از يک مصونيت برخوردار است.مطمينا چنين اقداماتي از تعقيب و پيگرد مصون نخواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تبريز نيوز:به عنوان سوال آخر، آيا يک وکيل وطن پرست و مدافع سر سخت حقوق بشر به کشورش خيانت مي کند؟

محمد علي دادخواه:اصولا وکيل براي منافع خودش دفاع نمي کند بلکه سعي و کوشش آن براي حفظ حقوق و رعايت قانون در حق ديگران است.وقتي کسي که در پي منافع مالي نيست و در جهت ايجاد ، اجرا و پايبندي به قانون است اصولا چنين فرض هايي محکوم به رد است . آقاي "سلطاني" اگر طالب مال و ثروت دنيا بود هرگز وقت خود را صرف دفاع از محرومان از حقوق بشر، فعالان ملي مذهبي ، دانشجويان و روزنامه نگاران نمي کرد.

Copyright: gooya.com 2016