سه شنبه 11 مرداد 1384

خطر حمله قريب الوقوع به ايران، سوسن محمدي

امروز دوشنبه 10 مرداد معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد در نامه اي كه دستور العمل ستاد كل نيروهاي مسلح ايران به امضاي فيروزآبادي، در ضميمه آن بود از تمامي روزنامه ها خواسته كه از درج هر نوع خبر مربوط به حمله از مرزهاي مختلف به ايران پرهيز كنند. اين نامه در واقع به روزنامه‌ها هشدار داده كه در صورت عدم رعايت مفاد آن بايد منتظر هر نوع برخوردي باشند.
اين اقدام هم زمان با ارسال نامه ايران به آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص از سر گيري فعاليت كارخانه غني سازي اورانيم در اصفهان است . به نظر مي‌رسد كه در ميان خود مقامات ايراني نيز اين احتمال داده شده كه در صورت فعاليت مجدد اين كارخانه احتمال انواع درگيري هاي نظامي وجود دارد و با اين تفاوت كه چون ايران تقريبا توسط آمريكا در محاصره قرار دارد آنها نمي دانند اين حملات از چه ناحيه‌اي خواهد بود.
وجود اين آگاهي در ميان مقامات تصميم ساز ايران نشاندهنده اين است كه عده‌اي از اين مقامات با آگاهي از اقدامات خود شرايط را به گونه‌اي پيش مي‌برند كه وقوع اين درگيري‌هاي نظامي حتمي باشد. بازديد نا به هنگام احمدي نژاد از اين كارخانه در هفته گذشته و پس از آن اعلام رسمي ايران براي شروع فعاليت اين كارخانه نيز نشان از اين دارد كه رئيس جمهور آينده و حاميان واقعي او در حاكميت ايران به دنبال خطر كردن هستد تا با ترساندن طرف‌هاي خارجي درگير مباحث مربوط به ايران از آنها، امتياز بگيرند. احمدي نژاد و تيم وي بر اين باورند كه دولت‌هاي خاتمي و پيش از آن هاشمي رفسنجاني در مقابل خارجي‌ها كوتاه آمده‌اند و اين كوتاه آمدن موجب شده تا در فرايند مذاكرات گذشته ايران هيچ امتيازي از اين مذاكرات نبرده باشد. از اين رو آنها با در پيش گرفتن روش‌هاي پر ريسك بر اين باورند كه به راحتي و با نشان دادن اينكه حاكميت ايران حاضر است تا پاي جنگ هم پيش برود، يكسري امتيازاتي از طرف‌هاي اروپايي و سازمان‌هاي بين‌المللي بگيرند. اين امتيازات به گمان قوي مي‌تواند در زمينه مسائل مربوط به حقوق بشر و آزادي‌هاي سياسي باشد كه ايران بيش از اين از طرف آنها مورد فشار قرار نگيرد.
در اين رابطه بايد در نظر داشت كه علي لاريجاني به عنوان يكي از همراهان رئيس جمهور آينده و احتمالا وزير خارجه بارها اين تئوري را مطرح كرده كه در صورت بروز هر نوع ناامني در ايران توسط خارجي‌ها احتمال افزايش قيمت نفت تا حدود 100 دلار در هر بشكه نيز مي‌رود و از اين بابت اين دنياي غرب است كه ضربه نهايي را از ايران خواهد خورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابراين با قرار دادن شواهد در كنار يكديگر و تجزيه تحليل آنها به نظر مي‌رسد در بخشي از مهمترين سطوح حاكميتي جمهوري اسلامي، تلاش‌هايي براي كشاندن ايران به جنگ وجود دارد و هر روز در حال تقويت و ايجاد شرايط وقوع آن هستند. ضمن اينكه آنها تجربه جنگ هشت ساله با عراق را دارند كه در آن بخوبي توانستند با ايجاد فضاي امنيتي و جنگي و استفاده از احساسات مردم تمامي مخالفين خود را نابود كنند و يا از صحنه خارج سازند. حال با توجه به آن تجربه و همچنين روي كار آمدن دولتي كه از نظر روحيه همانند نسل اولي‌هاي رده دوم جمهوري اسلامي است، اين شرايط فراهم شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خطر حمله قريب الوقوع به ايران، سوسن محمدي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016