چهارشنبه 5 مرداد 1384

ديدار مداحان با رهبر جمهوري اسلامي، آيت الله خامنه اي: مي‌توان براي مناسبت‌ها آهنگ‌هاي مناسب ساخت تا اعياداسلامي شبيه عزاداري نشود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

درخجسته سالروز ميلاد دخت گرامي نبي مكرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) و سالگرد ولادت امام خميني (رض) شماري از مداحان و شاعران صبح امروز در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و جمعي از عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) به قرائت سروده‌هايي در مدح و منقبت فضائل بانوي دو عالم حضرت صديقه كبري (س)‌پرداختند.

به گزارش ايسنا، حضرت آيت اله خامنه‌اي در اين مراسم نامگذاري ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) را به نام روز زن و روز مادر، فرصتي براي بررسي منزلت و جايگاه رفيع زن در دين مبين اسلام برشمرند و با اشاره به برخي كج فهمي‌هايي كه در اين زمينه وجود دارد بازخواني و بازگويي ارزش و كرامت زن در اسلام را يك ضرورت حقيقي خواندند.

ايشان نقش زنان در تاريخ بشري را حساس‌ترين، ماندگار ترين، ظريف‌ترين و موثرترين نقشها دانستند و با اشاره به لوزم نگاه صحيح و منطقي به مقوله خاطر نشان كردند: جرم بزرگ تمدن غرب اين است كه به نام حمايت از زنان به آنان خيانت مي‌كند و نقش حقيقي آنان را در تاريخ و جامعه و خانواده تضعيف مي‌كند و يا ناديده مي‌انگارد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به تاثير بي‌بديل روشهاي پرعطوفت و مادرانه زنان در انتقال فرهنگ و معرفت و تمدن واخلاق يك جامعه افزودند : دنياي غرب با وعده‌هاي پوچ زن را از ايفاي نقش بي‌مانند او در خانواده باز مي‌دارد و ضمن ناديده گرفتن حقوق واقعي زنان، خانواده يعني پايه و مبناي جامعه را تضعيف مي‌كند و از اين طريق نسلهاي آينده را نيز با خطر روبرو مي‌سازد.

ايشان در همين زمينه افزودند: ‌سيل خطرناك ناديده گرفتن حقوق و نقش واقعي زنان و جايگاه خانواده در تمدن مادي غرب، در بلند مدت باعث فروپاشي اين تمدن خواهد شد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به تكريم واقعي زنان در دين اسلام، افزودند: تجليل اسلام از نقش زنان در خانواده به هيچ وجه به معناي منع فعاليت‌هاي اجتماعي آنان نيست اما عده‌اي كج فهم و عده‌اي مغرض چنين وانمود مي كنند كه در نگاه اسلام زن يا بايد مادر و همسر خوبي باشد و يا در فعاليت‌هاي اجتماعي شركت كند. در حالي كه حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زينب كبري (س) مظهر و نمونه‌ي يك همسر و مادر خوب و نيز يك زن حاضر در فعاليت‌هاي اجتماعي بوده‌اند.

ايشان درك نكردن مفهوم تكريم زن در اسلام همراه با بدآموزي‌هاي القا شده درباره‌ي نقش زنان در غرب را باعث ايجاد يك جريان فكري غلط دانستند و افزودند: بايد در زمينه‌ي ارزش و كرامت زن در اسلام حقيقتا يك بازبيني، بازنويسي و بازگويي انجام داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان عبوديت پرودگار را ارزش حقيقي حضرت فاطمه زهرا (س) ناميدند و خاطرنشان كردند: مقامات معنوي آن حضرت و پيامبر خاتم و ائمه هدي ازدايره درك ما خارج است و به همين علت گاه در توصيف و تمجيد آنان از تعابيري استفاده مي‌كنيم كه صحيح نيست درحالي كه هر نوع تمجيد از حضرت صديقه كبري (س) بايد به عبوديت خداوند و افزايش تقوا منجر شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايشان مداحي را از باشرافت‌ترين منزلت‌ها خواندند و با اشاره به اقبال مردم و جوانان كشور در اين زمينه افزودند: مداحان در تبيين و تبليغ حقايق زيباي وجود مبارك ائمه اطهار وظيفه‌ي خطيري دارند و بايد در محتوا و مضامين سخنان و اشعار خود كاملا دقت كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايشان با انتقاد از برخي تعابير غلوآميز در بعضي مداحي‌ها و يا تمجيدها و تعاريف بي‌معنا و بي‌مورد از ويژگي‌هاي ظاهري ائمه هدي و ساير اولياي الهي افزودند: اين بي‌دقتي‌ها، سطح معارف اسلامي را در ذهن مخاطبان پايين مي‌آورد در حالي كه معارف اسلامي در اوج اعتلا قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با توصيه به مداحان درباره‌ي استفاده از معارف غني اسلام و مفاهيم اخلاقي، انتخاب اشعار خوب و هنرمندانه را در افزايش تاثيرگذاري بر مخاطب موثر دانستند و با انتقاد از استفاده از برخي آهنگ‌هاي نامناسب افزودند: مي‌توان براي مناسبت‌هاي مختلف آهنگ‌هاي مناسب ساخت تا مراسم اعياد اسلامي شبيه مراسم عزاداري نشود و تاثير مداحي صحيح، پرمحتوا و پرمضمون در ترويج معارف اسلامي و فضايل اخلاقي و معنوي ائمه هدي و ساير اولياءالله افزايش يايد.

Copyright: gooya.com 2016