جمعه 10 تیر 1384

گفتگوی مسعود باستاني با همسر و وکيل اکبر گنجي: وضعيت گنجي بسيار وخيم است! شهروند

در حاليکه همه روزنامه هاي چاپ تهران بنا بر شايعه اي مبني بر مخالفت دادستان تهران سعيد مرتضوي، از چاپ اخبار مربوط به وضعيت وخيم جسماني اکبر گنجي و اعتصاب غذاي وي امتناع ميکنند، اين روزنامه نگار ايراني اما همچنان به اعتصاب غذاي نامحدود خود در زندان اوين ادامه مي دهد.

عصر روز چهارشنبه معصومه شفيعي همسر اکبر گنجي پس از بازگشت از زندان اوين و ملاقات با همسرش از ادامه ي اعتصاب غذاي نامحدود اکبر گنجي خبر داد. همسر اکبر گنجي با ابراز نگراني شديد نسبت به وخامت حال گنجي که نوزدهمين روز اعتصاب غذاي نامحدود خود را پس از بازگشت مجدد به زندان اوين پشت سر گذاشته است ضمن تکذيب ادعاي اخير دادستان تهران و مقامات زندان مبني بر پايان اعتصاب غذاي گنجي گفت: گنجي همچنان در اعتصاب غذا به سر مي برد و من امروز پس از ملاقات با همسرم به علت اينکه وي بسيار لاغر، نحيف و زرد رنگ شده بود او را نشناختم.

وي با بيان اينکه وزن همسرش اکنون 5/58 کيلوگرم رسيده است اظهار داشت: سخن گفتن براي گنجي بسيار سخت شده بود و براي حرف زدن با من نياز داشت براي مدتي انرژي خود را جمع کند.

همسر اين روزنامه نگار زنداني که وضعيت و سرنوشت همسرش را نگران کننده و رو به وخامت توصيف ميکند در واکنش به اظهارات مقامات قضائي ايران در رابطه با پايان اعتصاب غذاي اکبر گنجي که طي هفته گذشته با صدور اعلاميه هاي مختلفي اعلام شده بودT گفت: در روزهاي گذشته افراد مختلفي خارج از زندان جهت مذاکره با آقاي گنجي به منظور پايان دادن به اعتصاب غذا با او ملاقات کرده اند اما همسرم در اين ملاقاتها اعلام کرده که به علت عدم اطمينان از قولهاي شفاهي مسئولان و مذاکره کنندگان تنها زماني حاضر به پذيرش درخواست هاي ايشان است که توافقات به صورت مکتوب و رسمي انجام بگيرد. شفيعي با بيان اين مطلب که مذاکره کنندگان در پي درخواست گنجي عصر جمعه گذشته به همراه نامه اي از سالار کيا معاون دادستان تهران به ملاقات گنجي آمده اند گفت: در اين نامه ذکر شده بود که آقاي گنجي روز شنبه گذشته به بند عمومي منتقل شوند و به دنبال اين انتقال از روز سه شنبه گذشته بتواند از مرخصي استعلاجي براي درمان بيماري خود استفاده کند.

وي در ادامه با اشاره به اينکه همسرش پس از رويت اين نامه در ذيل آنها نوشته است که تنها در صورت اجراي مفاد اين نامه حاضر به شکستن اعتصاب غذاي خود است گفت: عليرغم انتظار آقاي گنجي هيچکدام از مفاد اين نامه اجرا نشده و روز سه شنبه در پي اعتراض همسرم و درخواست گنجي برای معالجه، مسئولان زندان اوين به او اطلاع داده اند که معاون دادستان تهران طي نامه ديگري اعلام کرده است که در پيرو توافقات با يوسف مولايي وکيل گنجي خانواده وي بايد با مراجعه به بيمارستان و اخذ وقت براي بستري شدن وي او را از زندان به بيمارستان منتقل کنند و پس از آن در صورت صلاحديد پزشک معالج مي توانند جهت استراحت به منزل مراجعه کنند.

معصومه شفيعي با بيان اينکه همسرش در اين ملاقات تاکيد کرده است که به هيچ وجه از اعتصاب غذاي خود دست نخواهد کشيد گفت: متاسفانه مقامات قضايي و مذاکره کنندگان با خود آقاي گنجي که شخص اول اين مسئله است صادقانه رفتار نميکنند و ما با خلف وعده هاي ايشان مواجه ميشويم. قطعا ما که از بيرون در حال پيگيري وضعيت ايشان هستيم نميتوانيم هيچ کاري انجام دهيم چرا که هيچ گونه اعتمادي به مقامات قضايي نداشته و نداريم، آنها ثابت کرده اند که به گفته هاي خود وفادار نيستند. همسر گنجي در ادامه با بيان همه فعاليت هاي انجام شده براي نجات جان همسرش از نوشتن نامه هاي جداگانه اي به کوفي عنان دبير کل سازمان ملل متحد و کميسيون حقوق بشر اين سازمان خبر داد و خواستار پيگيريهاي بين المللي و سازمان هاي حقوق بشر شد.

معصومه شفيعي در ادامه اين گفت و گوبا اعلام اين خبر که همسرش به علت اعتصاب غذا از مصرف داروهاي مورد نيازش نيز امتناع ميکند و طي روزهاي گذشته چندين بار به بهداري زندان اوين منتقل شده است گفت: حتي پزشک متخصصي که در زندان ايشان را معاينه کرده نسبت به عفوني شدن خون همسرم و رشد عفونت در بدن گنجي اعلام خطر کرده و همسرم جهت انجام آزمايش خون به بهداري منتقل شده است.

همسر اکبر گنجي بر اين مطلب که مقامات قضايي مسئول حفظ سلامتي و جان اکبر گنجي هستند افزود: مسئوليت هر اتفاقي که براي همسرم رخ دهد تنها بر عهده مسئوليني است که اجازه استفاده از مرخصي استعلاجي را به وي نمي دهند.
وي با ياد آوري اينکه طي ملاقات اخير گنجي اعلام کرده است که به علت خلف وعده هاي مکرر مسئولان قضايي ديگر حاضر به هيچ مذاکره اي نيست گفت: همسرم تنها در صورت استفاده از مرخصي استعلاجي و مراجعت به منزل اعتصاب غذاي نامحدود خود را خواهد شکست.

شفيعي در پايان با تکذيب ادعاهاي دادستان تهران مبني بر پايان اعتصاب غذاي همسرش گفت: بر اساس وزن کشي مورد تاييد زندان اوين وزن گنجي از 75 کيلوگرم تا 58 کيلوگرم کاهش يافته و مطمئنا اگر ايشان اعتصاب خود را شکسته بود اين مسئله خود را نشان ميداد.

شيرين عبادي وکيل گنجي با ابراز نگراني شديد از وخامت حال موکل خود گفت : متاسفانه هنوز نتوانسته ام آقاي گنجي را ملاقات کنم چرا که به گفته ي مسئولان زندان اوين اکبر گنجي پس از اعتصاب غذا به سوئيت رفته است.
وي در ادامه با اعلام اين خبر که امروز به قصد ملاقات با موکلم به زندان اوين مراجعه خواهم کرد اظهار داشت اميدوارم بتوانم گنجي را ملاقات کنم زيرا بنا بر اطلاعيه اخير دادستان گنجي به اعتصاب غذاي خود پايان داده است در نتيجه در حال حاضر هيچ ممنوعيتي براي ملاقات با وي وجود ندارد و طبعا بايد وکلا با ايشان ملاقات کنند.

وکيل گنجي با اشاره به اطلاعيه اي که از دادستاني تهران منتشر شده و برخي اظهارات مقامات مسئول در زندان اوين مبني بر اينکه گنجي با نوشتن نامه اي به اعتصاب غذاي خود پايان داده است اظهار داشت: اگر چنين نامه اي موجود باشد بهتر است اين نامه ابتدا به دست خانواده و وکلاي وي برسد.

وي با نگراني شديد مجامع بين المللي و سازمان هاي حقوق بشري نسبت به سرنوشت اکبر گنجي روزنامه نگار ايراني گفت: درخواست من اين است که مسئولان اجازه دهند نمايندگاني از سوي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران به همراه وکلاي پرونده با گنجي ملاقات کرده و مشاهدات خود را در کمال بي طرفي در معرض افکار عمومي قرار دهند.

وي در پايان از پيگيري هاي خود درباره نجات جان اکبر گنجي و گسترش رايزني هاي بين المللي نسبت به اين مسئله خبر داد.

اين در شرايطي است که مسئولان زندان اوين و مقامات دست اندر کار در پرونده اکبر گنجي مي کوشند تا شرايط وي را کاملا عادي توصيف کرده و از پذيرفتن وضعيت بحراني در زندان سر باز مي زنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عدم اطمينان اکبر گنجي به مقامات قضايي و فرستادگان ايشان جهت هر گونه مذاکره و اصرار بر تداوم اعتصاب غذا تا زمان اعطاي مرخصي استعلاجي به وي شرايط نگران کننده اي را براي او که اکنون از بيماري آسم و آلرژي رنج مي برد به وجود آورده است.

يقينا افکار عمومي جهانيان و سازمان هاي حقوق بشري اين پرونده را تا پايان زير نظر داشته و رفتار مقامات ايراني را با مخالفان قانوني و روزنامه نگاران زنداني بررسي خواهند کرد.

شهروند - شماره ۹۹۹ - ۱ جولای ۲۰۰۵ - جمعه ۱۰ تير ۱۳۸۴

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوی مسعود باستاني با همسر و وکيل اکبر گنجي: وضعيت گنجي بسيار وخيم است! شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016