جمعه 26 فروردین 1384

سعيد مدني: برخورد نظامي امنيتي با زنداين موجب تشديد اختلالات رواني مي‌‏شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك فعال ملي مذهبي، گفت: شرايط زندان مي‌‏تواند اوضاع زنداني كه بدون اختلال رواني وارد زندان مي‌‏شود را، حاد كند.‌‏
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سعيد مدني در ادامه سومين سمينار انجمن دفاع از حقوق زندانيان، اظهار داشت: براساس مطالعاتي كه در سال 79 در سطح ملي انجام گرفت، شيوع اختلالات رواني در جمعيت بالاي 17 سال حداقل 11 درصد و حداكثر 30 درصد است كه شيوع اين اختلالات در زنان دو برابر مردان و در مناطق شهري حدود 13 درصد و در روستاها حدود 3/9 درصد گزارش شد.
وي افزود: همچنين براساس مطالعه‌‏اي كه در اين مورد در بين زندانيان 18 تا 21 سال زندان قصر انجام شد، ترس بيمارگونه، پرخاشگري، حساسيت بين فردي، شكايت جسمي و رواني، روان‌‏پريشي و نگراني از وقوع حادثه‌‏اي كه اتفاق نخواهد افتاد از جمله شايع‌‏ترين اختلالات در بين زندانيان اين زندان بوده است.
مدني تصريح كرد: براساس مطالعات انجام شده، شيوع اختلال رواني در زندان بسيار بيشتر از خارج زندان است، زيرا در وقوع جرم عوامل رواني دخالت دارد و كسي كه وارد زندان مي شود، دچار نوعي اختلال رواني مي‌‏شود.
اين فعال ملي مذهبي با بيان اين مطلب كه زندان‌‏هاي ايران باعث كاهش اختلال رواني نمي‌‏شود، اظهار داشت: اگر سه شاخصه حس پيوند زنداني با خانواده و تقويت آن حس پيوند زنداني با جامعه و تقويت آن و تغيير نگرش نسبت به خود در زندان اتفاق افتد، مي‌‏توان انتظار داشت كه زنداني در طول دوران بازداشت رو به اصلاح رود.
وي در ادامه به آمار يك مطالعه از زندان اوين كه در سال 80 صورت گرفت، اشاره كرد و گفت: اين آمار نشان‌‏گر تأثير منفي پيوستگي زنداني با خانواده جامعه و خود است، بنابراين شرايط بروز و شيوع اختلالات رواني در اين زندان كاملاً مستعد است.
مدني افزود: اگر مديريت كلان جامعه با جمعيتي مواجه است كه 21 درصد آن با مساله بروز و شيوع اختلالات رواني روبرو هستند، مديريت زندان با جمعيتي روبرو است كه 50 درصد آن دچار اختلالي هستند، بنابراين اداره اين جامعه كوچك نياز به برخورد علمي دارد.
اين فعال ملي مذهبي در پايان خاطر نشان كرد: برخورد نظامي امنيتي شايد موجب كنترل رفتار زنداني شود، اما باعث تشديد اختلاف رواني مي شود.
در پايان اين سمينار نيز مرضيه مرتاضي لنگرودي؛ عضو انجمن دفاع از حقوق زندانيان به ارايه گزارشي از وضعيت بهداشتي برخي زندان هاي كشور پرداخت و گفت: تا اين لحظه موفق به كسب مجوز براي بازديد از زندان هاي كشور نشده‌‏ايم و گزارش ارايه شده از مجموع گفته هاي زندانيان وكلاي آنان و پرسنل زندان گرد آوري شده است .
وي به ارايه گزارشي از وضعيت زندان اوين پرداخت و گفت: براساس آخرين آمار اين زندان داراي سه هزار نفر زنداني است كه در بخش قديمي اين زندان، تراكم زندانيان بسيار زياد است، به گونه‌‏اي كه هفته‌‏اي يكبار هم نمي‌‏توانند استحمام كنند.
لنگرودي ادامه داد: در زندان اوين هر زنداني هر 20 روز يكبار مي‌‏تواند به بهداري برود كه مراحل رفتن به بهداري نيز آنقدر سخت است كه بسياري از رفتن به بهداري منصرف مي‌‏شوند. همچنين بيماري هاي پوستي, سل و هپاتيت در اين زندان مشاهده شده است كه متأسفانه آمار دقيقي از آن ارايه نمي‌‏شود.
لنگرودي در ادامه گزارشي از وضعيت زندان مركزي همدان ارايه كرد كه طبق آن تراكم زنداني در اين زندان زياد و مقدار گنجايش زندانيان در آن كم مي باشد.
وي ادامه داد: به گفته زندانيان زندان مركزي همدان، اكثر آنها دچار مشكلات جدي از جهت امنيت، جسمي و رواني هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو انجمن دفاع از حقوق زندانيان در ادامه با ارايه گزارشي از وضعيت زندان قزوين وضعيت اين زندان را مطلوب دانست.
لنگرودي در پايان خاطر نشان كرد: اهميت بهداشت زنداني از آن جهت است كه او مي‌‏خواهد دوباره به جامعه باز گردد، اما اگر بهداشت زنداني مورد توجه قرار نگيرد، اصلاح و تربيتش تحت تاثير قرار خواهد گرفت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21066

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعيد مدني: برخورد نظامي امنيتي با زنداين موجب تشديد اختلالات رواني مي‌‏شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016