دوشنبه 26 بهمن 1383

متن کامل سخنراني معين: اقتدار ملي يعني برخورداري از شهروندان توانمند، ايلنا

* من تحقير دانشگاه و دانشگاهي را برنمي‌‏تابم
* آمده‌‏ام كه دانشگاه براي غلبه بر تنگناها از حاشيه به متن بيايد

تهران- خبرگزاري كار ايران

كانديداي جبهه مشاركت ايران اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در نهمين دوره ، انتخابات رياست‌‏جمهوري،گفت: به دليل آنكه خود را برخاسته از نهاد دانشگاه و متعلق به جامعه علمي و دانشگاهي كشور مي‌‏دانم، براي ورود به عرصه انتخابات و انتقاد از "حق تعيين سرنوشت "هم نگاهي دانشگاهي و علمي داشته‌‏ام و دارم.

به گزارش "ايلنا"، مصطفي معين كه در جمع دانشگاهيان مشهد با عنوان" دانشگاه، حقوق شهروندي و اقتدار ملي" سخنراني مي‌‏كرد، جايگاه و مسووليت‌‏هاي متنوع دانشگاه در جهان امروز را در ادامه نقش و رسالت انبياء ‌‏دانست وگفت: به روشني مشهود است كه در نگرش قرآني و به تكرار، اين رسالت (رسالت پيامبران ) سه وجه عمده شامل "تعليم و تربيت انسان‌‏ها و پرورش و شكوفايي گنجينه‌‏هاي دروني آنها به تعبير امام علي (ع) بر افروختن نوار دانايي و احياي خرد و عقلانيت"، "ترويج و گسترش و تعميق اخلاق ومعنويت و به تعبير قرآن اتمام اخلاق تزكيه و پالايش انسان‌‏ها" و "برپايي عدالت و به زبان قرآن واداشتن جامعه به قسط يعني رسيدن هر كس به حق خود" دارد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه دانشگاه در جايگاه جديد خود در برابر سه وظيفه و كاركرد بسيار مهم "آموزش و پژوهش، توسعه علمي ومنابع انساني" , "نقش فرهنگي و ارتقاي ارزش‌‏هاي اخلاقي و انساني و پيشبرد فرهنگ و مديريت علمي" و "تعهد و التزام اجتماعي وپاسخ‌‏گويي به نيازها و ضرورت‌‏هاي جديد جامعه قرار دارد، اظهار داشت: با ارزيابي فرصت‌‏ها و تهديدهاي پيش‌‏روي ايران در جهان امروز در اولين همايش انتخاباتي خود بر راهبرد, "شهروند توانمند و دولت كارآمد يا حكمراني خوب" براي تقويت اقتدار تأكيد كردم؛ اين يك شعار نيست يك بينش، يك سياست راهبردي و برنامه اجرايي است.
وي در ادامه با طرح سوالاتي ادامه داد: چه بكنيم تا شهروندان ناتوان و در معرض آسيب‌‏هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي نباشند؟ چه بكنيم تا ظرفيت و توان مديريت كشور بالا رود؟ و چه بكنيم تا سهم و نقش بيشتري در جهت توسعه ملي و حضور بين المللي داشته باشيم؟
معين خاطر نشان كرد : به باور من مي‌‏توانيم به نيازهاي حركت جمعي و عقل جمعي بر پايه مديريت علمي با ساز و كارهاي دموكراتيك پاسخ علمي دهيم و اين يعني گاهي پيش‌‏تر در روند اصلاحاتي كه در كشور ما شكل گرفته است. نقطه شروع ما در اين مرحله مثل هر حركت در هر مرحله اجتماعي ديگر تأكيد و تمركز به عدالت است، يعني تلاش براي رفع نابرابري و تبعيض در همه وجوه آن در جامعه و تلاش براي توانمند ساختن شهروندان جامعه با منطبق و روش علمي.
كانديداي مورد حمايت جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه اظهار داشت: من به همين دليل و با صداقت و صراحت گفته‌‏ام و مي‌‏گويم براي اين آمده‌‏ام كه دانشگاه براي خدمت به كشور و براي غلبه بر تنگناها از حاشيه به متن بيايد. جامعه ما به رغم آنكه فرصت‌‏ها و ظرفيت هاي فراواني دارد و به رغم آن كه بينش تفكر و جنبش اسلامي عرصه هاي مهمي در سطح ملي و بين المللي گشوده است، با موانعي روبه‌‏روست كه با منطق و ساز و كار دموكراتيك يعني به خدمت گرفتن نخبگان علمي و فرهنگي و سياسي و مشاركت مردم قابل رفع است. اين يعني جامعه توانا؛ در پرتو شهروند توانمند. توانمندي شهروندان وقتي حاصل مي شود كه هم دانشگاه خود را جدي بداند و هم جدي گرفته شود .
معين با اشاره به اينكه توانمندي شهروندي مبتني و متكي بر احقاق حقوق شهروندي است، خاطر نشان كرد: شاخص‌‏هاي حقوق شهروندي را مي‌‏توانيم در برخورداري از كرامت و منزلت انسان، برخورداري از آزادي‌‏ها از جمله آزادي‌‏هاي علمي و آزادي بيان و قلم و ديگر حقوق اساسي برخورداري از آگاهي و دانش روز، برخورداري از تأمين اجتماعي، اعمال حق حاكميت بر سرنوشت و برخورداري از عدالت مشاهده كنيم.
وي افزود: برخورداري از كرامت و منزلت انسان بپذيريم كه اين حق به سادگي ناديده گرفته مي‌‏شود. حيثيت و اعتبار آحاد جامعه و نخبگان دانشمندان و روشنفكران و متفكران و نيز رعايت انصاف و خلاق اجتماعي در آن حد كه شايسته جامعه اسلامي ايراني است، مد نظر نيست. در مساله برخورداري از آزادي ها از جمله آزاديهاي علمي، آزادي بيان و قلم و ديگر حقوق اساسي آزادي خواست محوري مردم ما در اين انقلاب بوده است، چرا بايد نگران تهديد و ايجاد محدوديت و عدم پيشبرد آن باشيم.
معين تصريح كرد: در برخورداري از آگاهي و دانش روز، آنچه تحت عنوان حق توسعه و توسعه علمي براي ورود به جامع معرفتي و اطلاعاتي مطرح است. در مساله برخورداري از تأمين اجتماعي براي غلبه بر فقر و آسيب پذيري در جامعه و پركردن شكاف‌‏هاي طبقاتي هم چنين در مساله اعمال حق حاكميت بر سرنوشت از انتخابات آزاد و عادلانه گرفته تا همه پرسي‌‏هايي كه قانون اساسي بر آنها تاكيد دارد.
وي برخورداري از عدالت را در عدالت جنسي، عدالت نسلي, عدالت صنفي وگروهي , عدالت قومي و مذهبي, عدالت آموزشي, عدالت اقتصادي, عدالت سياسي, عدالت قضايي و عدالت فرهنگي دانست.
به گفته وي توجه به اين شاخص‌‏ها كه ميزان برخورداري شهروندان از حقوق اساسي آنها را نشان مي‌‏دهد، مي‌‏تواند موجبات اقتدار ملي را فراهم كند.
معين با اشاره به اين كه اقتدار ملي با ارزيابي و بهره‌‏گيري درست از فرصت ها و تبديل ضعف ها و تهديدها بدست مي‌‏آيد، اظهار داشت: اقتدار ملي يعني برخورداري از شهروندان توانمند به مفهوم آگاه و در عرصه, برخورداري از حكومت و دولت كارآمد و پاسخگو(حكمراني خوب), برخورداري از همبستگي ,تفام و وحدت ملي, برخورداري از امنيت و ثبات سياسي, اجتماعي, فرهنگي و اقتصادي و برخورداري از هويت و توان تاريخي و فرهنگي و آرمان هاي مشترك. اكنون به اعتبار اين دو مولفه اساسي يعني حقوق شهروندي و اقتدار ملي مي‌‏توانم از نقش و مسووليت اجتماعي و سياسي دانشگاه و به تبع آن دليل حضور در اين انتخابات به طور مشخص سخن بگويم.
وي در خصوص نقش و مسووليت دانشگاه در تحقق حقوق شهروندي و اقتدار ملي، گفت : مهمترين نقش اين است كه دانشگاه و دانشگاهيان در استفاده از حقوق اساسي و مدني و ايفاي نقش اصلاح‌‏گرانه خود نقش محوري بيايند، اقتدار علم و دانشگاه اقتدار ايران و اسلام است و تكيه بر دانايي و دانايان جامعه استفاده از ظرفيتهاي جديد انساني است اين يعني؛ ايفاي نقش روشنگري نخبگان و افزايش توان تحليلي جامعه. گسترش نهادهاي مدني در سطوح دانشگاهي, دانشجويي, دانش آموزي, تخصصي, علمي، اقتصادي و فرهنگي اجتماعي و سياسي, ارايه تحليل هاي علمي از شرايط ملي و بين المللي آينده نگري و كشف راه‌‏ها و ساز و كارهاي علمي جديد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: من به عنوان يك استاد دانشگاه و عضو خانواده بزرگ دانشگاهيان علم دوست، رنج مي‌‏برم از اين كه بسياري از مسايل اجتماعي , اقتصادي ،فرهنگي و سياسي به عنوان مسايلي علمي مورد بحث واقع نمي‌‏شوند و از اين منظر به كشور و آيين و مردم جفا مي‌‏كنيم.
وي ادامه داد: ايجاد انگيزه و اميد واقع بينانه در جامعه بر پايه مشاركت آگاهي بخشي و تحليل فرصت‌‏ها، تهديدها, قوت‌‏ها و ضعف‌‏هاي ملي و بين المللي, تقويت همبستگي وحدت ملي بر محور مشتركات تاريخي فرهنگي و آرمان‌‏هاي مشترك, دادن پاسخ عادلانه به نياز جامعه كه مي خواهد با تكيه بر دانش و تخصص و توسعه علمي سرعتي بيشتر در توسعه ملي و سهمي شايسته در جهان داشته باشد، از ديگر موارد است.
معين در پايان اظهار داشت: تسريع فرآيند مردم سالاري در كشور و پيشبرد دموكراسي با منطبق علمي در همه سطوح، توجه به توليد معرفت و تقويت گفتار و رفتارهاي اخلاقي در جامعه كه بر تحمل و گفت‌‏وگو متكي است و در محيط‌‏هاي آكادميك، امكان بروز و ظهور بيشتري دارد, دفاع از حيثيت و حق كساني كه به رغم بيشترين توانايي، مورد بيشترين بي‌‏مهري بوده‌‏اند، دانشجويان، دانشمندان واهل نظر و انديشه در كشور ما متأسفانه تاوان‌‏هاي سنگيني در زندگي اجتماعي و فردي دادهاند، من براي دفاع از استقلال، اقتدار و عزت دانشگاهيان به ميدان آمده‌‏ام. من تحقير دانشگاه و دانشگاهي اعم از استاد، دانشجو، كارمندان آن را و ناديده گرفتن توان عظيم فني و تخصصي نهادهاي علمي و پژوهشي را بر نمي‌‏تابم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18279

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل سخنراني معين: اقتدار ملي يعني برخورداري از شهروندان توانمند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016