شنبه 10 بهمن 1383

روزنامه "الشعب" چين: حمله احتمالي آمريكا به ايران از دو پايگاه نظامي آذربايجان صورت خواهد گرفت ، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

روزنامه "الرياض" چاپ عربستان روز جمعه نوشت: تهران در تلاش براي حل اختلافات خود با باكو به منظور عدم استفاده از خاك اين كشور از سوي آمريكا براي حمله به ايران است.
به گزارش سرويس ديپلماتيك "ايلنا"، اين روزنامه به نقل از روزنامه رسمي "الشعب" كه سخنگوي حزب كمونيست چين است، نوشت: براساس گزارش هاي اطلاعاتي خارجي، حمله احتمالي آمريكا به ايران به احتمال زياد از دو پايگاه نظامي آذربايجان صورت خواهد گرفت.
اين روزنامه چيني افزود: يكي از اين دو پايگاه در يكي از نواحي نزديك شهر "باكو"؛ پايتخت آذربايجان و ديگري در مناطق مرزي اين كشور با ايران قرار دارد.
به نوشته روزنامه مزبور، اين دو پايگاه در نزديكي در فرودگاه نظامي قرار دارد كه اخيراً براساس معيارهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي "ناتو" مورد بازسازي همه جانبه قرار گرفته است.
الشعب افزود : دو پايگاه مزبور به سيستم هاي راداري فوق پيشرفته و تجهيزات نظامي پيشرفته مجهز شده و يكصد سرباز آمريكايي نيز در چارچوب آمادگي براي اين امر(حمله احتمالي نظامي به ايران) از راه طريق هوايي در اين دو فرودگاه فرود آمده‌‏اند.
روزنامه "الشعب" چين در ادامه نوشت: يك سخنگوي وزارت دفاع آذربايجان صحت اين گزارش‌‏ها را تأييد كرده و گفت كه اين اقدام در چارچوب طرح "شريك مسالمت‌‏آميز" براي پيمان آتلانتيك شمالي صورت گرفته است.
بر پايه اين گزارش، الشعب به نام اين سخنگو اشاره‌‏اي نكرده است.
به نوشته الرياض، اين روزنامه چيني با زير نظر گرفتن اقدامات و تحركات آمريكا و ايران، نوشت: واشنگتن به خوبي درك مي‌‏كند كه در صورت اجراي حمله‌‏اي نظامي عليه ايران، بايد وارد رويارويي با هم پيمانان خود شود و به احتمال زياد قادر نيست كه ائتلافي سياسي را حتي به صورت شكننده آنطور كه در جنگ عليه عراق ايجاد كرد، تشكيل دهد زيرا اتحاديه اروپايي و در رأس آن انگليس راهكار نظامي براي حل مساله هسته‌‏اي ايران را نمي‌‏پذيرد، به ويژه كه كشورهاي اتحاديه اروپايي منافع زيادي در ايران دارند كه تنها محدود به انرژي نيست و به همين دليل، آمريكا چاره‌‏اي براي خود نمي‌‏بيند، جز اينكه در وهله اول به خود تكيه كند و از جمهوري آذربايجان درخواست كمك كند.
الشعب نوشت: ايران نيز از سوي ديگر در تمايل براي حل همه اختلاف‌‏هاي خود با آذربايجان به هدف عدم دربازشدن خاك و حريم هوايي اين كشور در مقابل نيروهاي آمريكايي به سرعت دست به تحرك زد.
الشعب افزود: در همين راستا، ايران با در خواست آذربايجان مبني بر باز شدن كنسول‌‏گري اين كشور در شهر تبريز كه بيش از 10 سال مانع آن شده بود، موافقت كرد.
الشعب افزود: ايران همچنين به صورت رسمي از نقض حريم هوايي آذربايجان در اوت سال 2001 ميلادي توسط هواپيماهاي خود عذرخواهي كرد و وعده داد اينگونه حوادث در آينده تكرار نشده و به استفاده از قدرت نظامي براي حل كشمكش مرزي بين دو طرف در هر مرحله‌‏اي و تحت هر شرايطي اقدام نكند.
اين روزنامه چيني خاطر نشان كرد: ايران حتي از اين نيز فراتر رفت و مجموعه‌‏اي از طرح‌‏هاي همكاري و سرمايه‌‏گذاري را كه دو طرف با همكاري يكديگر آن را در مناطق مرزي براساس اصل مساوات و منفعت دو جانبه اجرا مي‌‏كنند، ارائه كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به نوشته الشعب، اين اقدام همچنين با هشدارهاي شديداللحن ايران به باكو همزمان شد كه اگر آذربايجان به آمريكايي‌‏ها اجازه بدهند كه از خاك اين كشور براي حمله نظامي عليه ايران استفاده كنند، دراين صورت در معرض حملات موشكي قرار خواهند گرفت.
روزنامه الشعب در پايان نوشت: آذربايجان هم‌‏اكنون بين چكش آمريكا و سندان ايران قرار دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17571

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روزنامه "الشعب" چين: حمله احتمالي آمريكا به ايران از دو پايگاه نظامي آذربايجان صورت خواهد گرفت ، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016