پنجشنبه 8 بهمن 1383

رویترز منتشر کرد: متن نتایج آخرین مذاکرات هسته ای ایران و اروپا، مهر

خبرگزاری رویترز مدعی دستیابی به متن سند نتایج آخرین مذاکرات هسته ای ایران و اروپا که با هدف متقاعد کردن ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم صورت گرفته ، شد .
به گزارش خبرگزاری مهر، این متن از سوی خبرگزاری رویترز از مذاکرات هسته ای ایران و اروپا منتشر شده است. لازم به ذکر است که پیش از این موسویان رییس کمیسیون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی با تکذیب خبر منتشر شده از جانب برخی رسانه های غربی مبنی بر به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی و اروپا،تاکید کرد : موضوع « توقف » فعالیتهای هسته ای ایران ، هیچ گاه محور مذاکرات دو طرف نبوده است.


تضمین عینی برنامه های هسته ای ایران انحصاراً برای اهداف صلح آمیز:

سه کشور اروپایی بحث و بررسی نشست ماه گذشته خود با مقامات ایران را یاد آور شده و نظرات خود درباره اقدامات عملی مورد نیاز برای تضمین عینی و انحصاری صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران جهت تولید برق و نیرو عنوان کردند.

توقف و از بین بردن برنامه های هسته ای ایران شامل چرخه سوخت و چیزهایی است که ایران نمی تواند آنها را حفظ کند همچون راکتورهای آب سبک، راکتورهایی که ظرفیت مشخصی برای تولید پلوتونیوم ندارند، سایتهای ذخیره پسماند، معادن اورانیوم یا برنامه های فشرده سازی و تغلیظ .

در مقابل نظرات سه کشور اروپایی، ایران نیز دیدگاه کلی خود را مطرح کرد. مسائل مطرح شده از سوی ایران شامل گزینه های انتخابی و انحرافی پیمان ان پی تی، موضع آژانس، کنفرانس تجدید نظر ان پی تی، تاکید بر یافتن راه حلی در چارچوب حقوق قانونی، الزام به چارچوب پیمان پادمان و پروتکل الحاقی بود.

موضع مقامات ایرانی مشخصاً با هدف حفظ چرخه سوخت هدایت می شد و بدون اینکه بر روی مسئله خاصی متمرکز شوند در میان امور دیگر تنها به دنبال تضمینهای فوق العاده (اضافی)، تاییدات روز افزون، محدودیت های خاص در مورد سطح و میزان برنامه غنی سازی اورانیوم بودند.

طرفهای اروپایی نیز مشخص کردند که طرح کلی درخواست غیرقابل قبول است و ایران با این درخواست برخی از نکات را نادیده گرفته است. ایران باید بداندکه برنامه چرخه سوخت ، هسته اصلی مشکل است که باید پیشنهاد ایران جهت تضمینهای عینی با دقت بیشتری تعریف شود و ما خود را متعهد به ادامه مذاکرات بیشتر می دانیم. ما از ایران خواسته ایم تا پیشنهاد و طرح خود را با جزئیات بیشتر در اختیار ما قرار دهد.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ایران تلاش کرد تا هدف تعلیق را در دستور کار قرار دهد ( تبدیل و استفاده از بیست دستگاه سانتریفیوژ) و تاکید کرد که حفظ تعلیق بدون هیچ گونه پیشرفتی باعث ایجاد مشکلات سیاسی می شود. اما سه کشور اروپایی با رد این درخواست ایران بر ضروری بودن ادامه روند تعلیق تاکید کردند.

همکاری بین المللی - انرژی مورد نیاز و خواست هسته ای ایرانیان

نمایندگان سه کشور اروپایی به جزئیات دو طرح ایران در مورد برنامه تولید برق هسته ای و برنامه چرخه سوخت گوش فرا دادند.

برنامه تولید برق هسته ای ایران برپایه محاسبات اقتصادی در چارچوب همکاری ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه بوشهر و ذخیره سوخت است.

برپایه محاسبات اقتصادی و محاسبات انرژی، استراتژی ایران پیرامون توسعه برنامه 7 هزار مگاواتی است. در برنامه چرخه سوخت نیز هیچ محاسبه اقتصادی وجود ندارد. ایران به خوبی می داند که برنامه چرخه سوخت نمی تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17506

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رویترز منتشر کرد: متن نتایج آخرین مذاکرات هسته ای ایران و اروپا، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016