شنبه 28 آذر 1383

سخنگوي شوراي نگهبان: مقام رهبري از توجه شوراي نگهبان به خواست رييس جمهوري، رضايت داشته اند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: بر اساس سوابق و شواهد موجود، مقام معظم رهبري از عملكرد شوراي نگهبان در خصوص توجه به درخواست رييس جمهوري در انتخابات مجلس هفتم رضايت داشته اند و اگر رياست جمهوري معتقدند كه نظر رهبري تامين نشده است مبتني بر برداشت خاصي است كه ايشان دارند.

به گزارش خبرنگار" ايلنا"، غلامحسين الهام در نشست هفتگي خود با خبرنگاران، گفت: بعد از دستور حكومتي مقام معظم رهبري در انتخابات مجلس هفتم، جلسات مكرري با حضور نماينده رييس جمهوري و شوراي نگهبان براي بررسي مجدد صلاحيت ها برگزار شد و در نهايت، آيت‌‏الله جنتي طي نامه اي در تاريخ 16/11/82 گزارش كار را خدمت مقام معظم رهبري تقديم كردند.
وي افزود: بعد از اين گزارش مقام رهبري در حاشيه آن نامه، آيت الله جنتي را به طور خاص و شوراي نگهبان را به طور كلي مورد تقدير و تفقد قرار داده اند.
الهام تصريح كرد: متن تفقد ايشان نشان از تاييد و رضايت خاطر معظم‌‏له از انجام وظيفه شوراي نگهبان دارد لذا نظر رييس‌‏جمهوري را كه معتقدند؛ نظر رهبري تامين نشده است، در تناقض با اسناد و شواهد مي دانيم.
سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه گزارش شوراي نگهبان براي مقام معظم رهبري، عددي بوده است و نه اسمي، گفت: پس از اينكه رياست جمهوري ليست دادند و افرادي را براي تاييد صلاحيت مشخص كردند، بررسي صلاحيت ها مجددا بررسي شد و گزارش عددي آن، خدمت مقام معظم رهبري تقديم شد كه مقام معظم رهبري نيز آن را مورد تفقد قرار دادند.
وي افزود: بعد ازپايان انتخابات نيز، گزارش نهايي اقدامات شوراي نگهبان در انتخابات تقديم مقام معظم رهبري شد كه در مورد آن نظري مطرح نشده است.
الهام در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا بهتر نيست انجام مناظره بين شوراي نگهبان و دولت در سطح غير از رييس‌‏جمهوري و سخنگوي شوراي نگهبان مطرح شود؟ گفت: موضع شوراي‌‏نگهبان اين است كه مباحث اختلاف‌‏ساز در جامعه مطرح نشود و اگر خدمتي به مردم نمي‌‏كنيم، حداقل آنها را ناراحت نكنيم.
وي افزود: علت طرح اين بحث هم اين بود كه رياست محترم جمهوري در يك نشست عمومي كه چند بار از صدا و سيما پخش شد، شوراي نگهبان را به تخطي از فرمان مقام معظم رهبري و مسئوليت و عهد خود متهم كردند كه اين براي ما سنگين و گران بود.
الهام با بيان اينكه تخطي از فرمان رهبري با مباني فكري شوراي نگهبان منطبق نيست، گفت: شوراي نگهبان همه فرامين مقام معظم رهبري، به خصوص احكام حكومتي ايشان را كه لازم الاجراست، مورد توجه قرار مي دهد.
وي افزود: در خصوص سطح مناظره نيز من نگاه طبقاتي نداشتم و چون كمي عوام هستم و زبان يك معلم ساده را دارم، مناظره بين خودم و رييس‌‏جمهوري را مطرح كردم وگرنه مناظره بين شوراي نگهبان و رييس‌‏جمهوري است.
الهام بار ديگر با تاكيد بر اينكه شوراي نگهبان خود را مكلف به اجراي فرامين رهبري مي داند، گفت: شوراي نگهبان عمل به دستورات رهبري را از وظايف خود مي داند و حتي تامين خاطر و نظرات باطني ايشان را نيز مورد توجه و تاكيد قرار مي دهد.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: ما علاقه اي به طرح اين بحث نداريم و براي ما مهم اين است كه از نظر خود مقامي كه گفته مي شود" فرمان او نقض شده است"، چنين مساله اي وجود ندارد.
وي افزود: مدعي خود رهبري است كه شورا را مورد تاييد قرار داده است و مسئوليت كار شورا هم با خود شوراي نگهبان است كه نقضي در آن ديده نشده است و همين براي شوراي نگهبان كفايت مي‌‏كند.
الهام تصريح كرد: ما علاقمند به روشن شدن مساله در نزد افكار عمومي هستيم و اگر دفتر مقام معظم رهبري صلاح بدانند، مي‌‏توانند نظر ايشان را در اين زمينه اعلام كنند.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا در اين زمينه مكاتبه‌‏اي با دفتر رهبري صورت گرفته است، با بيان اينكه نيازي به اين مسائل نيست، گفت: عقيده ما اين است كه بايد به وظايف خود عمل كنيم، همه حافظ شان رهبري باشيم.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: ما بايد براي رهبري هزينه باشيم و هزينه رهبري را براي خود جايز نمي‌‏دانيم چرا كه هزينه رهبري براي حفظ ارزشها، اصول و نظام است.
الهام تصريح كرد: اگر مقام معظم رهبري بخواهند از نهادي دفاع كنند، بهتر است در جايگاه حفظ ارزشها و اصول نظام باشد و خودشان تشخيص مي‌‏دهند كه چگونه و چه زماني از نهادي دفاع كنند.
وي با بيان اينكه همه ما كوچكتر از نظام هستيم و بايد قرباني نظام شويم، گفت: روش خوبي نيست كه براي هر مساله اي، مهمترين بخش نظام را هزينه كنيم.
الهام در پاسخ به سوال مبني بر اينكه وي در زمان برگزاري انتخابات مجلس هفتم، مسئوليتي در شوراي نگهبان نداشته است، گفت: من عضو شورا نبودم اما در ساختار اداري شورا نوعي مسئوليت داشتم ضمن اينكه يا اطلاعاتم را تكميل مي‌‏كنم و جواب مي دهم يا يك نفر كه مطلع است، جواب مي دهد.
سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص نرم افزار شمارش ماشيني آرا در انتخابات گفت: هنوز پيشنهاد جديدي از سوي وزارت كشور به شوراي نگهبان نرسيده است اما مطابق قانون انتخابات، شوراي نگهبان آمادگي لازم را براي ايجاد برنامه نرم افزاري شمارش آرا را دارد.
وي در خصوص اختلاف نظر شوراي نگهبان و وزارت كشور در مورد زمان برگزاري انتخابات گفت: بحث شوراي نگهبان زمان برگزاري انتخابات نبود بلكه آنچه ما مطرح كرديم، مبدا انتخابات است نه منتهاي آن .
الهام افزود: بر اساس ماده 3 قانون انتخابات، وزارت كشور بايد سه ماه قبل از پايان دوره رياست جمهوري، مقدمات انتخابات را فراهم كند بنابراين نظر ما اين است كه اين سه ماه رعايت شود.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اظهاراتي مبني بر اينكه تنها اطلاع دادن زماني برگزاري انتخابات به شوراي نگهبان كافي است، گفت: اگر نيازي به تاييد و هماهنگي شوراي نگهبان نيست، اطلاع هم لازم نيست و همان گونه عمل كنند اما نص صريح قانون مي‌‏گويد كه زمان برگزاري انتخابات بايد به تاييد شوراي نگهبان برسد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در صورت ادامه اختلاف وزارت كشور و شوراي نگهبان تكليف انتخابات چه مي شود؟ گفت: مناقشه اي در برداشت از قانون وجود دارد كه اگر وزارت كشور لازم مي داند، لايحه تفسيري به مجلس بدهد و هرچه مجلس تصويب كند، لازم‌‏الاجراست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي مباحث مطرح شده از سوي شوراي نگهبان مبني بر تاييد تعداد خاصي از كانديداهاي رياست جمهوري را رد كرد و گفت: شوراي نگهبان بر اساس معيارهاي اصل 115 قانون اساسي، كانديداهاي انتخابات را احراز صلاحيت خواهد كرد.
وي افزود: ممكن است هزاران رجال سياسي در مملكت باشد كه بخواهند نامزد انتخابات باشند اما شان شوراي نگهبان بررسي و احراز صلاحيت است كه در اين زمينه دقيق ، قانونمند و جدي عمل خواهد كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15649

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي شوراي نگهبان: مقام رهبري از توجه شوراي نگهبان به خواست رييس جمهوري، رضايت داشته اند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016