سه شنبه 3 آذر 1383

نراقي: از مجموع وقايع وين و شرم‌الشيخ نتيجه گرفته مي‌شود كه سياست خارجي ايران در مسير معقولي پيش مي‌رود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
نراقي با اشاره به توافقات اخير ايران و اروپا در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي كشورمان و تعليق غني سازي اورانيوم گفت: از مجموع آنچه در وين، شرم‌الشيخ و بغداد گذشته و مي‌گذرد مي‌توان نتيجه گرفت كه سياست خارجي ايران در مسيري معقول پيش مي‌رود.
احسان نراقي در تماسي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن تحسين عملكرد مذاكره كنندگان كشورمان در مذاكرات اخير با محوريت پرونده‌ي هسته‌يي گفت: مسير خوبي را در پيش گرفته‌ايم و قطعا شوراي حكام در نشست پس فردا، 25 نوامبر در خصوص ايران نظري مساعد خواهد داشت.
وي با اشاره به مقاله‌هايي از دو روزنامه‌ي فيگارو و هرالد تريبون، افزود: اينكه ايران تعليق غني سازي اورانيوم را پذيرفته، بسيار با اهميت است و فيگارو در اين خصوص مقاله‌اي مفصل نوشته و هرالدتريبون در مقاله‌اي اشاره كرده كه ايران با توقف غني سازي به صورت جدي در مقابل ناباوري‌هاي فراوان، عملي بسيار اميدواركننده انجام داده است.
نراقي با اشاره به توقف غني سازي در كشورمان افزود: اين جريان ثابت كرد كه مقامات و مسوولان ايراني به خوبي به كنه مطالب پي برده‌اند و در نتيجه تصميمي عاقلانه گرفته‌اند و بايد توجه داشته باشيم كه با جنجال‌هاي بي‌مورد، منافع ملي كشور را به خطر نيندازيم.
وي با اشاره به ضيافت شام شب گذشته‌ي اجلاس شرم‌الشيخ نشستن كالين پاول ميان وزير امور خارجه‌ي عراق و وزير امور خارجه‌ي ايران را واجد پيام‌هايي دانست(!)
نراقي هم چنين افزود: از مجموعه‌ي آنچه در وين، شرم‌الشيخ و بغداد گذشته و مي‌گذرد مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه در حال حاضر سياست خارجي ايران در مسيري معقول پيش مي‌رود و آقاي روحاني و موسويان خيلي خوب توانستند از عهده‌ي وظايفشان برآيند.
وي با اشاره به اينكه نبايد هراسي از اعتماد سازي داشته باشيم، ادامه داد: بايد به اروپايي‌ها هم بفهمانيم كه مسايل گذشته بواسطه‌ي بدگماني‌ها و 200 سال عملكرد غرب در قبال ما بوده است و اكنون كه هم ما و هم طرف مقابل دريافته‌ايم كه اعتماد سازي به نفع همه است، مشغول شده‌ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نراقي ابراز عقيده كرد: توجه داشته باشيد كه اروپايي‌ها به واقع جلوي تندروي آمريكا را گرفتند و اين خيلي مهم است، بنابراين بايد به اين همكاري‌هاي بين المللي توجه داشته باشيم و بنده شخصا اطلاع دارم كه آمريكا در پي ارجاع پرونده‌ي اين به شوراي امنيت در اجلاس آتي بوده است و اروپا در اين زمينه با آمريكا كلنجار رفته است.
اين نويسنده در پايان گفت: در نهايت اينكه مذاكره كنندگان ايراني واقعا زحمت كشيدند و در عين شنيدن جاروجنجال‌ها، كار صحيح را انجام دادند، از سويي هم چنين نبود كه تسليم شوند و همه‌ي خواست‌هاي طرف مقابل را بپذيرند؛ اين افراد واقعا چانه‌زني كردند و خيلي عاقلانه و با شجاعت عمل نمودند و اكنون بعنوان مذاكره كنندگاني قوي مطرح هستند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14776

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نراقي: از مجموع وقايع وين و شرم‌الشيخ نتيجه گرفته مي‌شود كه سياست خارجي ايران در مسير معقولي پيش مي‌رود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016