چهارشنبه 27 آبان 1383

رييس‌جمهور: هيچ دستور كاري براي مذاكره با آمريكا در شرم‌الشيخ نداريم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

رييس‌جمهور گفت: ما با همت و تلاش خودمان صاحب تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌يي شديم و اين پيروزي بزرگ از افتخارات دولت بنده است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي روز چهارشنبه پس از جلسه هيأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالات آنها افزود: بنده با توجه به برنامه‌ها و كارهاي انجام‌شده و حقي كه براي توليد برق از انرژي هسته‌يي داريم، تصميم به انجام اين كار گرفتم كه انجام شد و اين كار را به عنوان يك دستاورد مهم در دوران اين دولت مي‌دانم، همچنين بيش از همه هم دلبسته اين كار هستم و نسبت به آن دغدغه و نگراني دارم، البته تمام افراد در اين زمينه حسن نيت و دغدغه دارند، ولي من به عنوان كسي كه در دوران مسؤوليتم، با اراده‌ام و با نظر موافق مقام معظم رهبري اين كار انجام گرفت، بيش از همه بايد نسبت به اين مسأله حساسيت داشته باشم و دارم.

وي با اشاره به اين كه اين مرحله بايد تكميل شود، ادامه داد: ما به هر قيمتي بايد به تكميل اين مرحله برسيم، نقص‌ها و اشكال‌هايي كه در مرحله عملياتي‌شدن آن وجود دارد، مرتفع شود و ما در مقام عمل بتوانيم توليدكننده سوخت هسته‌يي و داراي چرخه سوخت باشيم.

خاتمي با اشاره به حق ايران در توليد سوخت هسته‌يي طبق NPT يادآور شد: تمام اعضا مي‌توانند صاحب اين تكنولوژي باشند و ديگران هم بايد در اين زمينه كمك كنند، تا اين كار را انجام دهند، در مقابل اعضاء موظفند كه فعاليت‌هايشان را كاملا زير نظر آژانس انجام دهند تا از مسير صلح‌آميز به سوي ساخت سلاح‌هاي اتمي منحرف نشوند. ما گفته‌ايم و اعلام كرده‌ايم كه به هيچ‌وجه به سوي سلاح‌هاي هسته‌اي نمي‌رويم و نمي‌خواهيم برويم، از طرف ديگر گفته‌ايم كه ما اين حق را مي‌خواهيم و از آن دفاع مي‌كنيم. در حال حاضر در اين مرحله قرار داريم و نبايد از اين حق بگذريم و نگذشته‌ايم.

وي خاطرنشان كرد: توليد اورانيوم براي سوخت هسته‌يي حق ماست كه به آن رسيده‌ايم، بايد مرحله تكميلي آن را طي كنيم و از اين حق نخواهيم گذشت. تا وقتي‌كه در چارچوب آژانس هستيم اين حق ما به رسميت شناخته شده است، منتها يك اراده سياسي پشت اين قضيه مي‌خواهد ما را از حقمان محروم كند، اما از نظر آژانس نمي‌توانند اين كار را كنند.

رييس‌جمهور با اشاره به توافقنامه اخير در زمينه مسائل هسته‌يي با اروپا نيز گفت: آنچه در جريان اين توافقنامه پيش آمد، اعتراف رسمي و صريح كشورهاي اروپايي به اين امر بود كه ما صاحب اين حق هستيم و حق داريم آن را اعمال كنيم. اين پيروزي بزرگي است البته اگر آنها نمي‌گفتند ما بازهم اين حق را طبق NPT داشتيم اما امروز اروپا اين حق را پذيرفته است و با كاري كه ما كرديم، امروز چين، كشورهاي غيرمتعهد و كشورهاي دوست با اروپا به اين حق اعتراف مي‌كنند، در آژانس هم اين مسأله مورد تأكيد و تأييد قرار مي‌گيرد. بنابراين آنچه به آن رسيده‌ايم پيروزي بزرگي است.

وي اظهار داشت: ما در عين‌حال كه به مصالح و خط قرمزهايمان پايبند هستيم به هيچ‌وجه حاضر نيستم از تهديدات و خطرات استقبال كنيم، به همين دليل هم گفته‌ايم كه به هيچ‌وجه نمي‌خواهيم به شوراي امنيت برويم. البته اگر زور باشد و بخواهند ما را ببرند، بايد با پذيرش تبعات آن به شوراي امنيت هم برويم اما معلوم هم نيست كه اگر ما را به شوراي امنيت ببرند اروپا و آمريكا نفعي زيادتر از ما داشته باشند، يا خساراتي كه آنها مي‌بينند كمتر از ما باشد، ولي به هر حال رفتن به شوراي امنيت براي ما مطلوب نيست زيرا در اين صورت شوراي امنيت مي‌تواند ما را به لحاظ حقوقي از اين حق محروم كند.

به گزارش ايسنا وي با تأكيد بر اين كه به دست خود هيچ‌گاه حاضر نيستيم زمينه‌ساز رفتن پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت باشيم، افزود: درست است كه اگر شوراي امنيت ما را از اين حق محروم كند، كار ظالمانه‌اي انجام داده و ما هم نبايد زير بار آن برويم. بايد هزينه‌اش را بپردازيم اما مصالح ملي ايجاب مي‌كند كه با هزينه كمتر يا بدون هزينه از حقمان دفاع كنيم، به علاوه، ما در مسير توسعه هستيم، بنابراين محروميت‌ها و تحريم‌ها مي‌تواند چشم‌انداز بيست‌ساله پيشرفت، جذب سرمايه‌ها و ايجاد تكنولوژي را از ما بگيرد.

خاتمي گفت: ما بايد در عين اينكه از حقمان دفاع مي‌كنيم، زمينه‌هاي پيشرفت جامعه را با هزينه كمتر تسهيل كنيم، ملت به ما اين حق را نمي‌دهد، كه مسير توسعه را با قيمت گران طي كنيم، اين مسير را مي‌توان هرچه بهتر و ارزان‌تر طي كرد. ما با همكاري‌هاي درازمدت با دنيا و اروپا و در عين‌حال دفاع از حق مشروعمان پيش خواهيم رفت و كدام انسان عاقلي است كه اين را قبول نكند؟.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: آنچه رخ داده، اين است كه ما داوطلبانه تعليق را پذيرفته‌ايم - كه البته براي تعليق هم تعريفي هست - با آژانس هم به توافق رسيده‌ايم و بر اساس همين توافق هم عمل خواهيم كرد و در مقابل، حق اعمال حقمان به رسميت شناخته شده است.

وي با بيان اينكه زمان مشخصي تعيين نشده است، در اين باره گفت: نگفته‌ايم پنج‌ ماه يا شش ماه اما كاملا ايستگاههايي وجود دارد كه اگر طرف ديگر به تعهداتش عمل نكرد، ما نيز ديگر تعهدي در مقابل آنها نخواهيم داشت، اولين ايستگاه - اجلاس هفته آينده - در آخر نوامبر - شوراي حكام است.

خاتمي خاطرنشان كرد: گزارش آقاي البرادعي مثبت بود و در آن به صراحت اعلام كرد كه ديگر نيازي نيست مسأله‌ي هسته‌اي ايران به صورت فوق‌العاده مورد بررسي قرار بگيرد. اين يعني خارج‌شدن پرونده از حالت فوق‌العاده و به صورت طبيعي درآمدن آن. اين يك پيروزي و معنايش اين است كه ما در آژانس هستيم و حق غني‌سازي داريم و پرونده‌مان عادي است.

رييس‌جمهور تأكيد كرد: در همين توافقنامه تضمين در مقابل تضمين است. تضمين به اين كه ما به سوي سلاح‌هاي اتمي منحرف نمي‌شويم، در مقابل تضمين آنها به ما اين است كه ما از اين حق بهره‌برداري كنيم و داراي چرخه سوخت هسته‌اي شويم. شايد عمل نكنند، ما نيز نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم، البته احتمال زيادي مي‌دهم كه اروپايي‌ها اين بار بيشتر مي‌خواهند همكاري كنند.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور خطاب به اروپايي‌ها و شوراي حكام، گفت: گام اول را درست برداريد. از اعتماد و ابراز حسن نيت ايران استفاده كنيد و حسن نيت نشان دهيد. اگر در گام اول شوراي حكام يك تصميم مناسب منطبق منافع و حق ما گرفت، گامي است كه به ما اطمينان و اميد بيشتر براي اعمال حقمان مي‌دهد.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: در نيمه دسامبر گروههاي كاري تشكيل مي‌شوند و مسائل را بررسي مي‌كنند، همچنين سر سه ماه، نتايج كار را مي‌آورند، از جمله آن اين است كه ما چگونه بايد به آنها تضمين بدهيم سلاح اتمي نمي‌سازيم و آنها هم چطور بايد به ما تضمين بدهند كه تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي را به ما مي‌دهند. اگر اين تضمين را ندهند و به قولشان عمل نكنند، طبيعي است كه ما هم پايبند نباشيم.

خاتمي مجددا تأكيد كرد: آنچه به دست آمده در مسير مصالح ملي بود و به هيچ‌وجه كوتاه نيامده‌ايم. كساني‌كه اظهارنظر مي‌كنند نظراتشان محترم است. پيروزي به اين معنا نيست كه تمام مشكل حل شده است. ما در يك روند مذاكره قرار داريم. مگر مذاكره سياسي يك نبرد نيست، چرا ما فقط مي‌خواهيم نبرد را به صحنه‌هاي نظامي بكشانيم. ما اهل گفت‌وگو منطقي و اهل دفاع از حقوق خود و ملتمان هستيم. نه ملت به ما اجازه مي‌دهد از حقوقش بگذريم و نه ما حاضريم بگذريم. اما حق ما چيست؟ ما كي گفته‌ايم كه تعليق را هيچ‌وقت انجام نمي‌دهيم. ما گفته‌ايم توقف و اين كه حقي از ما سلب شود را نمي‌پذيريم و نه‌تنها نپذيرفتيم بلكه گامي به سوي تصويب اين اصل برداشته‌ايم و جلو اين كه پرونده‌ها به شوراي امنيت برود و ما را به لحاظ ضوابط بين‌المللي محروم كنند گرفته‌ايم كه گام موفقيت‌آميزي است، ولي به معناي پيروزي نهايي نيست زيرا مراحلي داريم كه طرف‌هاي ما نيز بايد حسن نيت خود را نشان بدهند و به تعهدشان عمل كنند.

رييس جمهور تأكيد كرد كه توافق نظام درباره‌ي اين مساله‌ي مهم، انجام ‌شده و تصميماتي كه گرفته مي‌شود، اعتماد، عزم و تصميم و اراده نظام را پشت سر خود دارد.

وي از حسن روحاني سپاسگزاري كرد و ادامه داد: آقاي روحاني به اصرار بنده و توصيه مقام معظم رهبري اين مسؤوليت را پذيرفت، ما معتقدم بوديم كه اين مسأله مهم است و بايد هدايت شود، به اين نتيجه رسيديم كه آقاي روحاني با توجه به اشرافي كه دارد مي‌تواند به اين مسأله بپردازد، ايشان داوطلب نبود، بنده خواهش كردم و رهبري فرمودند و با حكم بنده، محور كار، ايشان است. آقاي روحاني فداكارانه در اين زمينه كار كرده است.

رييس‌جمهور هم‌چنين از تيم مذاكره‌كننده با اروپاييان تقدير كرد و گفت: مذاكراتي كه در پاريس و قبل از آن در وين و جاهاي ديگر شد از افتخارات نظام است. ما تنها در مسائل صنعتي و تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي نيست كه افتخار كسب مي‌كنيم، در عرصه ديپلماسي نيز با دقت و قوت مذاكرات صورت مي‌گيرد و اگر روزي به عنوان اسناد مذاكرات چيزي بيرون بيايد ملت از استحكام و منطقي بودن اين مذاكرات خشنود خواهد شد.

خاتمي افزود: به ملت ايران اطمينان مي‌دهيم كه روي مصالح و منافع ملي‌مان ايستاده‌ايم اما معتقديم خردمندانه، عاقلانه و با تعامل با دنيا، با منطق، هزينه كمتر و منفعت بيشتر بايد اين مصالح را تأمين كرد. با چنين رفتاري، با اراده سياسي بدخواهي كه مي‌خواهد مردم ما را از پيشرفت و توسعه محروم كند مقابله مي‌كنيم. ما بايد مسير توسعه را با هدف رشد هشت درصد صنايع مختلف پيش ببريم، امكاناتي را داريم و به درجاتي رسيده‌ايم كه در خيلي مسائل خودكفا هستيم و خدمات صادر مي‌كنيم، بايد اين مسير را با هزينه كمتر و منفعت بيشتر طي كنيم و در عين‌حال حق قانوني خود را تكنولوژي هسته‌اي حفظ كنيم. اين امر صبوري و مذاكره مي‌خواهد، همچنين اتمام حجت و سلب كردن بهانه‌ها از دست ديگران؛ معتقدم تا آنجا كه پيش رفته‌ايم يكي از موفقيت‌هاي ماست و به ملت اطمينان مي‌دهم كه هم رهبري نظارت دارد و هم ما هستيم، هيأتي هم كه داريم مسؤول است و آقاي روحاني با كمال جديت و توانمندي مصوبات نظام و مصالح آن را اجرا و تأمين مي‌كند، من اميدوارم.

وي ادامه داد: براي آينده مي‌توان پيش‌بيني نسبي كرد ولي نمي‌توان صد در صد چيزي گفت. هرجا هم احساس كنيم اين روند منافع ما را به خطر مي‌اندازد دست ما باز است و حقمان است كه اين مسير را ادامه ندهيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي رييس‌جمهور، روز چهارشنبه در ادامه پاسخ به خبرنگاران پس از جلسه هيأت دولت درباره مسائل عراق و شرم‌الشيخ، يادآور شد: قبل از اشغال عراق توسط آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها پيشنهاد بنده به آقاي كوفي عنان اين بود كه بگذاريد اين مسأله را با روند درستي طي كنيم، هيچ‌كس از حاكميت صدام بر عراق راضي نبود، اما راه‌حل مشكل هم، اشغال سرزمين عراق و مصيبت‌هايي كه امروز ملتش با آن روبه‌روست، نبود. بنده پيشنهاد دادم كه همسايه‌هاي عراق به علاوه مصر - كه قدرت مهمي در دنياي عرب است - به علاوه پنج دائم شوراي امنيت با حضور خود آقاي كوفي عنان و نظر ايشان نشست داشته باشند و فكر كنند و راه چاره را با در نظرگرفتن زيان كمتر به مردم عراق، ارائه كنند، آن وقت قطعا با غروري كه آمريكايي‌ها داشتند و اطمينان به اين كه خيلي زود مي‌توانند مشكلات را حل كنند، زير بار نرفتند و آقاي كوفي عنان هم با اين كه از ايده من استقبال كرد، نتوانست آن را بپذيرد.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: امروز پيش‌بيني ما درست از آب درآمد، اشغال هم خود آمريكا را گرفتار كرد، هم مصيبتي بزرگتر از مصيبت صدام براي ملت مظلوم عراق رخ داد، امروز به اين نتيجه رسيده‌اند كه كشورهاي همسايه به علاوه كشورهايي كه عضو شوراي امنيت هستند بنشينند و مسائل را بررسي كنند و ما هم با كمال ميل استقبال مي‌كنيم.

وي در ادامه تأكيد كرد كه استقبال از نشست شرم‌الشيخ به معناي اين نيست كه ما با آمريكا مذاكره مي‌كنيم. ما هر كاري كه از دستمان برآيد، براي حل مشكل عراق، تأمين حيثيت، استقلال و آزادي و سازندگي و پيشرفت اين كشور انجام مي‌دهيم، البته يكي از خواسته‌هاي ما پايان‌يافتن اشغال عراق و حاكميت ملت بر سرنوشت خود و انتخابات است كه حتما از آن دفاع مي‌كنيم، همچنين هر راهي و هر كاري كه هزينه كمتري براي عراق داشته باشد مورد استقبال ماست. اما اين كه به طور ويژه با آمريكا مذاكراتي داشته باشيم در دستور كار ما نيست. آمريكا قبل از اين كه بخواهد مذاكره كند، بايد روش خود را تغيير بدهد، البته اگر عاقل باشد و به نصايح ما گوش بدهد. در حالي كه كارشناسان خودشان نيز مي‌گويند كه آمريكا در ورطه و مردابي گرفتار شده كه خودش در عراق ايجاد كرده است و امروز مي‌خواهد نجات پيدا كند. ما نيز حاضريم كمك كنيم كه نجات پيدا كند تا ملت عراق نجات پيدا كند، وگرنه هيچ دستوري براي مذاكره با آمريكا در كار ما وجود ندارد، ما انتظار داريم بوش پس از پيروزي خود با تجربه‌اي كه از گذشته دارد، عاقلانه‌تر و حكيمانه‌تر نسبت به مسائل برخورد كند تا هم زياني به كشورهاي ديگر وارد نشود و هم منافع درازمدت ملت آمريكا بهتر و بيشتر تضمين شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به بحثهاي مربوط به تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي، گفت: دوستان ما از قوه‌ي قضاييه آمدند و توضيح دادند، بنده نيز عرض كردم كه از نظر اصولي و كلي، طرح خوبي است. يعني حفاظت اجتماعي با كمك خود مردم، اما مهم اين است كه چگونه عملي شود. در مرحله عمل هنوز نمي‌دانم اما طرح خوب است و اميدوارم با حفظ حقوق شهروندي مردم و نيز حقي كه مردم براي آرامش و امنيت دارند، اين طرح با كمك خود مردم، قوه قضاييه و نيروهاي مسؤول نظم جامعه اجرا شود.

خاتمي در پاسخ به سؤال خبرنگار عرب‌زباني كه درباره عراق پرسيد، گفت: ما معتقديم كه ايران بهترين و عميق‌ترين و تاريخي‌ترين روابط را با ملت عراق دارد، امكان اين كه مسائل عراق بدون لحاظ نظر ايران حل شود وجود ندارد. البته نه از اين جهت كه ما دخالت مي‌كنيم، بلكه از اين جهت كه ما نزديكترين ملت به عراق هستيم و واقعاد ايجاد آرامش و امنيت را در اين كشور مي‌خواهيم، هر كاري هم كه لازم باشد براي ايجاد امنيت و دفاع از حقوق ملت عراق و استقرار حكومت ملي عراق حاضريم انجام دهيم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سؤال ديگري درباره‌ي زمينه‌سازي براي مشاركت حداكثري مردم در انتخابات رقابت واقعي را مورد تأكيد قرار داد و افزود: رقابت واقعي و آزادي در عرصه انتخابات مهمترين عامل جلب مشاركت مردم است و اگر نباشد، مردم دلسرد خواهند شد و مشكل پيش خواهد آمد.

// در حاشيه //

** حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، طبق وعده خود به خبرنگاران مطابق ماههاي گذشته امروز نيز پس از جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس‌جمهور امروز نيز در حالي پشت تريبون قرار گرفت كه مشغول احوالپرسي با خبرنگاران بود و ابراز اميدواري كرد كه حال همه آنها خوب باشد. وي سخنان خود را با بيان اينكه سالم، سربلند و بانشاط باشيد، آغاز كرد.

وي كه پايان مصاحبه‌ي ماه گذشته خود با خبرنگاران و درخواست برخي از آنها را براي گرفتن وقتي جهت جاري‌كردن خطبه‌ي عقدشان به ياد داشت با سراغ‌گرفتن از افرادي كه درخواست خود را مطرح كرده بودند، خاطرنشان كرد كه "هركس مي‌خواهد عروس و داماد شود، در خدمتيم".

خبرنگاران سؤالات خود را با سؤالي در مورد توافق صورت‌گرفته در مسائل هسته‌يي شروع كردند. هم‌چنين سؤالي در مورد نظر رييس‌جمهور درباره گزارش آژانس پرسيده شد كه خاتمي تأكيد كرد گزارش مثبت است.

خبرنگار ديگري درباره حمايت از مذاكرات صورت‌گرفته پرسيد كه وي گفت: از مذاكرات حمايت مي‌كنيم.

وقتي خبرنگار عرب‌زباني مي‌خواست سؤال خود را در مورد اوضاع عراق مطرح كند، رييس‌جمهور كه قصد پايان مصاحبه خود را داشت به شوخي به او گفت كه "اوضاع في‌العراق خرابا جدا" و البته به سؤال او پاسخ كامل داد.

از رييس‌جمهور همچنين در مورد افتتاح فرودگاه امام (ره) سؤال شد كه وي گفت ان‌شاءالله افتتاح مي‌شود.

خبرنگاري پرسيد كه آيا مقام معظم رهبري نيز بيانيه توافق هسته‌يي را تأييد كرده‌اند؟ خاتمي پاسخ داد كه اصل قضيه بيانيه مورد تأييد ايشان قرار گرفته است.

خبرنگار ديگري با اشاره به تأكيد رييس‌جمهور در مورد ايجاد رقابت واقعي براي جلب مشاركت حداكثري مردم در انتخابات در مورد وجود چنين رقابتي سؤال كرد كه رييس‌جمهور پاسخ داد: ان‌شاءالله رقابت واقعي فراهم مي‌شود.

سؤالاتي هم مانند معرفي وزير راه در بين ازدحام خبرنگاران احاطه‌كننده رييس‌جمهور بي‌پاسخ مانند.

رييس‌جمهور در حالي از تريبون دور شده و به طرف ماشين خود حركت مي‌كرد كه خبرنگاران به او مي‌گفتند: خاتمي دوستت داريم و رييس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه اين دوست داشتن برايش گران تمام نشود.

يكي از خبرنگاراني كه چند وقت پيش رييس‌جمهور خطبه‌ي عقد وي جاري كرده بود، امروز در جمع خبرنگاران شيريني پخش كرد.

بر اساس گزارش خبرنگار ايسنا، وزير اطلاعات هم در پاسخ به تمام سوالاتي كه از وي درباره‌ي تشكيل ستاد حفاظ اجتماعي مي‌شد، مي‌گفت از وزير كشور يا قوه قضاييه بپرسيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14523

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس‌جمهور: هيچ دستور كاري براي مذاكره با آمريكا در شرم‌الشيخ نداريم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016