دوشنبه 25 آبان 1383

آصفي: از خطوط قرمز عبور نكرده‌ايم، مذاكره‌ مستقيم با پاول در دستور كار نيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
آصفي امروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد: در توافق با اروپا از خطوط قرمز به هيچ وجه عبور نكرده‌ايم؛ توقف خط قرمز است نه تعليق.
به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در جلسه مطبوعاتي هفتگي‌اش اظهار داشت: تعليق غني سازي اورانيوم در ايران براساس تفاهم سياسي است؛ نه اجبار قطعنامه‌اي.
وي ابراز داشت كه ايران در نامه به محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاريخ تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم را اعلام كرده است.
آصفي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا كه آيا سطح مذاكرات ايران با اروپا تقليل يافته است كه حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي شب گذشته با سفيران سه كشور اروپايي در سعدآباد به مذاكره نشست؟ تصريح كرد: سطح مذاكره تقليل نيافته است.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: مذاكرات كارشناسي است و علي القاعده بايد همه چيز امروز پايان يابد؛ همه چيز شفاف است و تا ساعات آينده متن توافق ايران و سه كشور اروپايي منتشر مي‌شود.
وي با تاكيد بر اين كه در تعليق غني سازي اورانيوم در ايران كه به صورت داوطلبانه است؛ اجباري وجود ندارد گفت: طرفين در شرايط حاضر بهترين تصميم را گرفته‌اند.
آصفي تفاوت كيفي ميان مذاكرات فعلي و سابق ايران با اروپا قايل شد و تصريح كرد: اروپا و ساير كشورها اصرار بر توقف برنامه‌ي هسته‌يي ايران داشتند اكنون بحث بر سر چگونگي ادامه دادن ايران به برنامه‌هاي هسته‌يي‌اش بدون نگران كردن ديگران است.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: بار اول نيست كه ايران بحث تعليق داوطلبانه را مي‌پذيرد پس از اجلاس (سال گذشته) در سعدآباد نيز توافق كرديم غني سازي اورانيوم را به حال تعليق در آوريم.
وي پذيرش تعليق را اقدام سياسي از جانب ايران خواند و تاكيد كرد كه اين اقدام از نظر حقوقي الزام آور نيست.
آصفي تصريح كرد: مذاكرات ايران با اروپا در اين مرحله كوتاه مدت است و هدفش ايجاد فضاي اعتماد سياسي ميان طرفين مي‌باشد.
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان ادامه داد كه در تفاهم ايران با اروپا حق استفاده‌ي ايران از فن آوري صلح آميز هسته‌يي مورد تاييد قرار گرفته است.
وي از تشكيل يك كميته‌ي راهبردي براي پيشبرد تفاهم ميان ايران و اروپا خبر داد و تصريح كرد: سه گروه كاري سياسي امنيتي، هسته‌يي و اقتصادي همكاري ذيل اين كميته‌ي راهبردي تشكيل مي‌شود.
آصفي ادامه داد: انتظار تحول در روابط بلندمدت با اروپا براساس احترام و روح سازنده داريم.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: كميته‌ي راهبردي پيشرفت كار دو طرف را ارزيابي خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: اجلاس نوامبر بسيار مهم است و انتظار تحولي جدي داريم كه باعث گسترش همكاري‌هاي ايران خواهد شد.
آصفي درباره‌ي معناي همكاري سياسي - امنيتي ايران با اروپا توضيح داد: در ابعاد تروريسم و مبارزه با مواد مخدر و روابط با تك تك كشورهاي اروپايي و بسياري موارد ديگر از جمله‌ي اين همكاري‌هاست.
سخنگوي وزارت خارجه با اعلام اين كه مذاكرات ايران با اروپا كوتاه مدت است، گفت: اين مذاكرات براي رسيدن به هدف صورت مي‌گيرد.
وي تاكيد كرد كه مجلس شوراي اسلامي از جزييات توافق ايران با اروپا مطلع است و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از متن مذاكرات اطلاع دارد.
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با بيان اين كه زمان آغاز تعليق غني سازي اورانيوم در نامه‌ي ايران به البرادعي اعلام شده است، گفت: بازرسان فعلي كه اخيرا به ايران آمده‌اند در چارچوب برنامه‌ي معمول‌شان به ايران آمده‌اند.
وي افزود: ممكن است همين بازرسان بر تعليق غني سازي اورانيوم در ايران نظارت كنند؛ تصميم گيري در اين باره به عهده‌ي آژانس است.
آصفي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي موضع ايران در قبال تلاش آمريكا جهت برقراري رابطه با ايران در اجلاس شرم الشيخ كه براي رسيدگي به مساله‌ي عراق در مصر برگزار مي‌شود، گفت: مذاكره‌ي مستقيم ميان دو طرف در دستور كار قرار ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت خارجه‌ي كشورمان با بيان اين كه اين اجلاس هفته‌ي آينده در مصر برگزار مي‌شود، خبر داد: جمهوري اسلامي ايران در سطح وزير امور خارجه در اين اجلاس شركت خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد كه اين اولين بار نيست كه ايران و آمريكا در چنين جلساتي شركت مي‌كنند و افزود: در اجلاس 2+6 مربوط به افغانستان نيز دو كشور شركت داشتند.
وي تاكيد كرد: وزير امور خارجه‌ي آمريكا در اين اجلاس امكان آن را خواهد داشت كه نظرات و ديدگاه‌هاي ايران را نسبت به مسايل مربوط به عراق و منطقه به صورت مستقيم بشنود.
آصفي با بيان اين كه ايران از اهداف آمريكا در خصوص مذاكره با تهران اطمينان ندارد، گفت: مطمئن نيستيم كه آيا آمريكا از ابراز مواضع اخير فضاسازي و مانور تبليغاتي را دنبال مي‌كند، يا غير از اين است.
سخنگوي وزارت خارجه‌ي كشورمان گفت كه براي سفر اياد علاوي، نخست وزير عراق تاريخي تعيين نشده است.
وي در پاسخ به اين درخواست سفير عراق در تهران مبني بر بخشودگي بدهي‌هاي اين كشور به ايران كه در رسانه‌ها مطرح شده بود تاكيد كرد: بحث غرامت و خسارت ايران از حقوق مردم است و قابل صرف نظر كردن نيست.
آصفي با بيان اين كه تاريخ سفر ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه به ايران مشخص نشده است تصريح كرد: زمينه‌هاي كار ايران با روسيه زياد است و زمينه‌هاي گوناگون براي گسترش همكاري‌ها وجود دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14413

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: از خطوط قرمز عبور نكرده‌ايم، مذاكره‌ مستقيم با پاول در دستور كار نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016