جمعه 15 شهریور 1387

نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره برخورد با روسيه، دويچه وله

* اتحاديه اروپا اعلام کرده است که تا زمانی که روسيه نيروهای خود را از خاک گرجستان عقب نکشد مذاکراتش با اين کشور بر سر امضای توافقنامه‌ی همکاری در حال تعليق خواهد ماند


وزيران خارجه کشورهای اتحاديه اروپا، روز جمعه (۵ سپتامبر)، در نشستی غيررسمی، در فرانسه گرد هم‌ می‌آيند تا درباره چگونگی برخورد با روسيه تبادل نظر کنند. وزير امور خارجه‌ی آلمان بر ادامه‌ی گفت‌وگو با روسيه اصرار می‌ورزد.

وزيران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا، ظهر روز جمعه (۵ سپتامبر)، راهی آوينون واقع در جنوب فرانسه می‌شوند تا چگونگی برخورد و سياست آتی اين اتحاديه در برابر روسيه را از جنبه‌های عملی مورد بحث و بررسی قرار دهند و خط مشی اين اتحاديه در قبال روسيه را مشخص‌تر سازند. در نشست ديگری که روز دوشنبه (۱ سپتامبر) به همين منظور در بروکسل برگزار شد، سران اتحاديه اروپا، چارچوب سياست‌ها و مناسبات اين اتحاديه با روسيه در آينده را به تصويب رساندند و حال وزيران خارجه کشورهای عضو بايد به چگونگی اجرای اين سياست‌ها بپردازند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی ديگر قرار است روز دوشنبه آينده (۸ سپتامبر)، نيکلا سارکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه که رياست دوره‌ای شورای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، با رئيس جمهور روسيه، ديميتری مدودف ديدار و گفت‌وگو کنند.

بريتانيا خواهان بازنگری مناسبات اروپا با روسيه

فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان در آغاز هفته جاری، در ارتباط با انتظارات خود از نشست وزيران خارجه اتحاديه‌ی اروپا در آونيون گفت: «آنچه که بارها و بارها مطرح شده و می‌شود، يعنی وحدت اروپاييان، چيزی نيست که از پيش وجود داشته باشد، ما بايد در جريان گفت‌وگوهايی که شايد گاهی برای ما دشوارند، به اين يکپارچگی برسيم. به همين خاطر نيز به اينگونه بحث و تبادل نظرها نيازمنديم.»

اتحاديه اروپا اعلام کرده است که تا زمانی که روسيه نيروهای خود را از خاک گرجستان عقب نکشد و طرح پيشنهادی اين اتحاديه در مورد آتش‌بس را به اجرا نگذارد، مذاکراتش با اين کشور بر سر امضای توافقنامه‌ی همکاری در حال تعليق خواهد ماند. به عقيده وزير خارجه آلمان، روند گفت‌وگو با روسيه اما بايد ادامه يابد.

اشتاين‌ماير، خواهان آن است که نيروهای پاسدار صلح روسيه در آبخاز و اوستيای جنوبی جای خود را در درازمدت به نيروهای بين‌المللی پاسدار صلح بدهند که در تشکيل آن، اتحاديه اروپا نيز مشارکت خواهد داشت.

اينکه ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه، موضع و تصميم‌ اتحاديه اروپا در روز دوشنبه گذشته (۱ سپتامبر) را مورد ستايش قرار داد، نکته‌ای است که به هيج وجه مايه خشنودی شماری از وزيران خارجه اتحاديه اروپا نبود. آنان درصد بودند که حد و مرز قدرت روسيه را به اين کشور نشان دهند. برای نمونه ديويد ميلی‌بند، وزير خارجه بريتانيا در مقاله‌ای نوشت که روسيه بايد استقلال و حاکميت همسايگان خود را بپذيرد. به عقيده او، مسئوليت بزرگی بر دوش رئيس‌جمهور روسيه است که آن جلوگيری از بروز جنگی سرد می‌باشد.

وزير خارجه بريتانيا همچنين خواستار آن شده که اوکرايين هر چه زودتر به عضويت اتحاديه اروپا درآيد. او معتقد است که اتحاديه اروپا بايد به بازنگری مناسبات خود با روسيه به ويژه در زمينه انرژی بپردازد.

در حالی‌که وزيران خارجه لهستان و کشورهای بالتيک با ميلی‌بند هم‌نظر بوده و خواهان اقداماتی تند عليه روسيه هستند، آلمان، فرانسه و ايتاليا به اين نکته اشاره می‌کنند که تنها از راه همکاری با روسيه است که می‌توان به منطقه قفقاز ثبات بخشيد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38233

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره برخورد با روسيه، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016