سه شنبه 29 مرداد 1387

رایس: روسیه برای تجاوز به گرجستان مجازات خواهد شد، راديو فردا


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا می گويد که روسيه بازی خيلی خطرناکی را با آمريکا و متحدانش انجام می دهد و هشدار داد که ناتو اجازه نخواهد داد مسکو در گرجستان برنده شود، اروپا را بی ثبات سازد يا ديوار جديد آهنين دور آن بکشد.

خانم رايس در راه شرکت در نشست اضطراری وزيران امور خارجه ناتو که قرار است در بروکسل برگزار شود اعلام کرد که «متحدين، روسيه را برای تجاوز به خاک گرجستان مجازات خواهند کرد.»

وی بر بازسازی و حمايت کامل از گرجستان و ديگر دمکراسی های اروپای شرقی تاکيد و بلندپروازی های مسکو در منطقه قفقاز را رد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انتظار می رود که وزيران امور خارجه کشورهای عضو ناتو روز سه شنبه مجموعه اقداماتی را در ارتباط با روسيه مدنظر قرار دهند که از آن جمله می توان به لغو تمرين های نظامی با مسکو و نشست های مشترک ميان طرفين اشاره کرد.

اين نشست قرار است همچنين از ماموريت ناظران بين المللی در منطقه و نيز از مجموعه ای برای کمک به بازسازی زيرساخت های تخريب شده گرجستان توسط ارتش روسيه، حمايت کند.

جنگ سرد تازه؟

کاندوليزا رايس گفت: « ما مجبوريم اهداف استراتژيک روسيه که به روشنی دمکراسی گرجستان را هدف قرار داده است، رد کنيم چرا که با استفاده از ابزار نظامی به تخريب و نابودی زير ساخت های گرجستان اقدام کرده و در تلاش برای تضعيف دولت اين کشور است.»

به گفته وزير امور خارجه امريکا، هر گونه تلاش برای خلق دوباره جنگ سرد با کشيدن «مرز جديدی» در ميان اروپا و ارعاب جمهوری های سابق شوروی و دولت های اقماری سابق تحت اطاعت خود با شکست روبه رو خواهد شد.

وی افزود: ما به روسيه اجازه نمی دهيم برای کشورهايی که هنوز در ساختارهای اروپا – آمريکا ادغام نشده اند، مرز جديدی ترسيم کند.

اشاره خانم رايس به کشورهای گرجستان و اوکراين است که هنوز به ناتو يا اتحاديه اروپا ملحق نشده اند ولی علاقمند به پيوستن به این اتحاديه ها هستند.

وزير امور خارجه آمريکا اعلام نکرد که ناتو چه تصميمی در اين زمينه اتخاذ خواهد کرد ولی گفت که متحدين يک صدا «به روشنی» مشخص خواهند کرد که ما يک مرز جديد را نخواهيم پذيرفت.

وی افزود: اين يک بازی بسيار خطرناکی است و شايد لازم باشد که روسيه در اين زمينه تجديد نظر کند.

وزير امور خارجه آمريکا اظهار عقيده کرد که دميتری مدوديف، رييس جمهور روسيه که معاهده پيشنهادی آتش بس از سوی فرانسه را امضا کرد، قادر نيست که پشت پرده با ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه يا ارتش اين کشور مخالفت کند.

مسکو و تفليس در روزهای اخير بر سر اوستيای جنوبی که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، وارد جنگ شدند. اين منطقه همراه با ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی اعلام استقلال کرد.

اين موضوع با مخالفت تفليس مواجه شد و سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.

اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند.

اوستيای جنوبی و ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی از گرجستان اعلام استقلال کردند. اين اقدام با مخالفت تفليس مواجه شده است.

بدنبال اعمال فشارهای بين المللی، يک مقام ارتش روسيه روز دوشنبه اعلام کرد که عمليات خروج نيروهای اين کشور از گرجستان آغاز شده است.

ژنرال آناتولی نوگوويتسين، معاون رييس ستاد ارتش روسيه، در سخنانی که به طور زنده از تلويزيون پخش شد، گفت:«بر اساس برنامه و توافقنامه آتش بس، خروج نيروهای روسيه آغاز شد.»

به گفته وی، بخش نخست خروج اين نيروها در منطقه اوستيای جنوبی انجام گرفته است.

با وجود برخی گزارش ها از آغاز عقب نشینی نیروهای روسی از خاک گرجستان، گفته می شود که این عملیات ارتش روسیه کند بوده است.

دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز يکشنبه، اعلام کرد که نيروهای اين کشور از روز دوشنبه، عمليات خروج از گرجستان را آغاز خواهند کرد.

اين موضوع پس از امضای توافقنامه آتش بس ميان دو کشور برای خروج نيروهای روسی از گرجستان اعلام شد.

با اين حال، گرجستان اعلام کرد که نشانه های کمی از عقب نشينی نيروهای روسی به چشم می خورد.

توافقنامه آتش بس توسط نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه به دو طرف پيشنهاد شد که شامل شش ماده است.

توقف فوری جنگ، احترام به حاکميت گرجستان در منطقه مورد مناقشه و برقراری مجدد وضعيت پيشين حاکم بر منطقه از جمله مواد اين توافقنامه هستند.

بر اساس اين توافقنامه، نيروهای صلحبان روسی، و نه نيروهای اعزامی اين کشور پس از شروع درگيری ها، اجازه خواهند داشت که در مناطق اوستيای جنوبی و ابخازيا حضور داشته باشند.

در همين حال برخی گزارش های منابع آمريکايی حاکی از آن است که روسيه موشک های با برد کوتاه در اوستيای جنوبی مستقر کرده است که می تواند تفليس، پايتخت گرجستان را هدف قرار دهد. مسکو اين خبر را رد کرده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38029

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رایس: روسیه برای تجاوز به گرجستان مجازات خواهد شد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016