پنجشنبه 27 تیر 1387

حزب الله لبنان اجساد دو سرباز اسرائيلی را تحويل داد، رادیو فردا

میترا فرهمند (اسراییل)

مبادله اسرا ميان اسرائيل و حزب الله لبنان صبح چهارشنبه با تحويل اجساد دو سرباز اسرائيلی به صليب سرخ جهانی در مرز لبنان آغاز شد.

بر اساس توافق ميان دو طرف، اسرائيل جسد دو سرباز خود را از حزب الله دريافت می کند و در برابر، سمير قنطار يک زندانی مشهور لبنانی را همراه با چهار فعال ديگر سازمان حزب الله و نيز اجساد ۱۹۹ شبه نظامی که در نبردهای گذشته جنگيده بودند، به لبنان پس می دهد.

حزب الله می گويد که اجساد تحويل داده شده، اهود گلدواسر و الداد رگو، دو سرباز اسرائيلی هستند که حزب الله آنها را از داخل خاک اسرائيل در سال ۲۰۰۶ ربود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ربوده شدن اين دو سرباز در حمله حزب الله به يک مقر نظامی در شمال اسرائيل، موجب آغاز جنگ ۳۳ روزه ارتش اين کشور با حزب الله شد، که طی آن ۱۵۰ اسرائيلی کشته و هزاران لبنانی جان خود را از دست دادند و لبنان متحمل ويرانی های عظيمی گرديد.

انجام اين معامله در پی تلاش های پشت پرده دولت آلمان تحقق يافت. دفتر صدر اعظم آلمان تاييد کرد که يک نماينده ويژه سرويس های اطلاعاتی و امنيتی آلمان، به مدت يک سال و نيم برای تنظيم اين معامله تلاش کرده و بارها به لبنان و ديگر نقاط مهم خاورميانه سفر کرده بود.

آغاز مبادله اسرا

شبکه تلويزيونی المنار وابسته به حزب الله لبنان در ساعت نه و نيم بامداد به وقت لبنان، دو تابوت سياه را نشان داد که توسط نيروهای حزب الله در معيت ماموران صليب سرخ و نمايندگان سازمان ملل، درون يک کاميون به نقطه مرزی راس ناقوره آورده شدند.

پس از آنکه دو تابوت در برابر دوربين های تلويزيونی نشان داده شدند، دوباره به کاميون انتقال يافته و به سوی مرز با اسرائيل برده شدند.

اسرائيل نيز سمير قنطار را که حزب الله مشتاق آزادی او بود، از زندانی در جنوب اسرائيل در معيت ماموران صليب سرخ به مرز شمالی اسرائيل انتقال داد.

چهار فعال ديگر حزب الله که به جرم انتقال مواد مخدر به خاک اسرائيل دستگير شده بودند، در فهرست کسانی بودند که حزب الله برای آزادی آنها پيگيرانه اصرارمی ورزيد.

درسال ۱۹۷۹ سمير قنطار، يک عرب دروزی، هنگامی که ۱۶ سال داشت با ورود به خاک اسرائيل، يک مادر و فرزندان او را کشت.

يک دختر بچه چهار ساله در بين قربانيان او بود. يک عضو پليس اسرائيل نيز به دست قنطار کشته شد. اما قنطار دستگيرشد و به حبس ابد محکوم گرديد. قنطار ۲۹ سال در زندان اسرائيل به سر برده بود.

جسد ۱۹۹ چريک لبنانی و فلسطينی که در نبردهای مختلف با ارتش اسرائيل کشته شده بودند، و اسرائيل آنها را در قبرستان ويژه «نيروهای دشمن» خاک کرده بود، در روزهای اخير توسط واحد ويژه ارتش اسرائيل از قبر بيرون آورده شده و هر يک در تابوتی در سردخانه ای در شمال اسرائيل نگاهداری شد تا روز چهارشنبه به حزب الله تحويل شود.

نشان دادن تابوت دو سرباز اسرائيلی از طريق تلويزيون حزب الله موجی از غم و عزاداری در کشور اسرائيل ايجاد کرد و آخرين اميدها نسبت به اينکه دست کم يکی از اين دو سرباز زنده باشد از بين رفت.

خانواده های دو سرباز؛ اهود گلد واسر و الداد رگب که برای بازگرداندن فرزندان خود تلاش بين المللی گسترده ای را سامان دادند، هر يک در خانه خود در شمال اسرائيل از طريق تلويزيون، تابوت فرزندان خود را می نگريستند.

در روز چهارشنبه، خانواده ها امکان خواهند يافت با جسد فرزندان خود برای زمانی کوتاه خلوت کنند و آنگاه در مراسمی رسمی، جسد دو سرباز خاک می شود.

شادی در لبنان

از سوی ديگر، در لبنان، موج شادی در ميان طرفداران حزب الله ايجاد شده است. حزب الله از هفته ها قبل خود را برای برگزاری اين جشن عظيم آماده کرده بود.

در سراسر لبنان بنا به تصميم دولت فواد سنيوره، نخست وزيرلبنان، تعطيل رسمی برقرار است و دولت نيز در برگزاری جشن های آزادی سمير قنطار سهم دارد.

رييس جمهوری و نخست وزير لبنان نيز در مراسم استقبال کشوری از قنطار شرکت می کنند. اما سمير جعجع فرمانده پيشين فالانژهای مسيحی، که نيروهايش متهم به قتل چهار ايرانی ناپديد شده در لبنان هستند، مراسم استقبال از قنطار را تحريم کرده است.

حسن نصرالله دو ماه قبل در يک سخنرانی که از طريق ماهواره برای طرفدارانش در لبنان پخش می شد، قول داد، «سمير قنطار به زودی به آغوش ميهن باز گردد.»

نصرالله پيشاپيش گفت، در حالی که ما جشن خواهيم گرفت، دشمن به عزا خواهد نشست.

قرار است که رهبر حزب الله شامگاه چهارشنبه در يک گردهمايی از طريق ماهواره سخنرانی کند. پيشاپيش ارزيابی شده که صدها هزار نفر در اين تجمع شرکت کنند.

کارشناسان می گويند که حزب الله از اين رخداد، برای نشان دادن قدرت خويش در صحنه سياسی لبنان نيز، در پی پيروزی های سياسی اخير در تعيين دولت و رييس جمهوری لبنان، استفاده می کند.

چگونگی مرگ سربازان اسرائيلی

حزب الله تا امروز موفق شده بود که راز سرنوشت دو سرباز اسير اسرائيلی را کاملا حفظ کند و حاضر نبود کوچکترين اطلاعی درباره سرنوشت آنها به اسرائيل بدهد.

اکنون همراه با تابوت دو سرباز، نامه ای از حزب الله برای دولت اسرائيل نوشته شده که در آن آمده است، يکی از اين دو سرباز در ساعت اوليه نبرد در بامداد دوازدهم ژوئيه ۲۰۰۶ کشته شد و ديگری که شديدا زخمی بود، بعد از چند ساعت درگذشت.

حسن نصرالله شامگاه دوازدهم ژوئيه ۲۰۰۶ به تلويزيون حزب الله گفت: «دو سرباز را به جای بسيار بسيار دوری انتقال داديم که دست اسرائيل به آنها نمی رسد.»

حسن نصرالله چند ماه پيش در يک مصاحبه گفت، روز دوازدهم ژوئيه شخصا دو سرباز را ديد. اما هيچ اشاره ای به وضعيت آنها نکرد.

مقامات اسرائيل صرفا بر اساس ارزيابی ها و اطلاعات محرمانه ای که خود گردآوری کرده بودند، ابراز يقين می کردند که دو سرباز کشته شده اند و جسد آنها در صورت انجام معامله به اسرائيل باز خواهد گشت.

با وجود اين، زير فشار شديد افکار عمومی و کارزار گسترده ای که خانواده های دو سرباز ربوده شده سامان دادند، دولت اسرائيل با انجام معامله با حزب الله موافقت کرد.

دولت اسرائيل دوهفته پيش انجام معامله را تصويب کرد. سه شنبه نيز بار ديگر هيئت دولت اسرائيل نشست ويژه ای تشکيل داد تا گزارشی را که حزب الله در مورد سرنوشت رون آراد به اسرائيل داده بود، بررسی کند و بر اساس آن، آخرين نظر خود را در مورد معامله با حزب الله تعيين کند.

دولت اسرائيل اعلام کرد که گزارش حزب الله، سرنوشت رون آراد را تعيين نکرده و لذا تلاش کشور اسرائيل برای يافتن رد پای رون آراد ادامه خواهد يافت. با وجود اين، دولت اسرائيل باز زير فشار افکار عمومی ناچار شد با آغاز معامله موافقت کند.

اهود اولمرت نخست وزيراسرائيل گفت، اين معامله «نشان قدرت اسرائيل است که برای جسد دو سرباز خود نيز چنين بهای سنگينی می پردازد.»

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل نيز گفت، انجام اين معامله نشان می دهد که اسرائيل خود را در برابر سرنوشت تک تک شهروندان و سربازان خود مسئول می داند.

اسرائيل در گذشته نيز برای سربازان زنده يا مرده خود، بهای بسيار سنگينی پرداخته است.

با وجود اين، بسياری از مقام های اسرائيل شديدا ابراز نگرانی می کنند که انجام معامله روز چهارشنبه سازمان های عربی را به ربودن بيشتر شهروندان و سربازان اسرائيلی تشويق کند .

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37661

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حزب الله لبنان اجساد دو سرباز اسرائيلی را تحويل داد، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016