شنبه 22 تیر 1387

کره شمالی با خلع سلاح هسته ای موافقت کرد، راديو فردا

کره شمالی روز شنبه، دوازدهم ژوييه، با نظارت بین المللی و يک چهارچوب زمانی برای تکميل روند نابودی تاسيسات مهم هسته ای خود، موافقت کرد.

نمايندگان کره شمالی، آمريکا، چين، کره جنوبی، ژاپن و روسيه با چهار چوب زمانی و جزييات مربوط به کمک انرژی به پيونگ يانگ موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در پايان نشست نمايندگان اين کشور، در بيانيه ای که در پکن صادر شد، «طرف های شرکت کننده يک چهارچوب زمانی را برای کمک های اقتصادی و انرژی به کره شمالی در ازای از بين بردن تاسيسات هسته ای اش فرمول بندی کردند.»

از جمله تدابيری که بر اساس اين بيانيه در نظر گرفته شده، بازديد از تاسيسات هسته ای کره شمالی، بازبينی اسناد و مصاحبه با کارمندان بخش فنی اين تاسيسات است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين بيانيه همچنين آمده است که از آژانس بين المللی انرژی اتمی در صورت لزوم، دعوت خواهد شد تا بر انهدام تاسيسات مهم اتمی کره شمالی نظارت کند.

اين بيانيه می افزايد که جزييات انهدام اين تاسيسات توسط نمايندگان شش کشور کره شمالی، آمريکا، چين، کره جنوب روسيه و ژاپن تعيين می شود.

گزارش ها در روز جمعه، يازدهم ژوييه، حاکی از آن بود که کره شمالی با شروع نظارت بين المللی بر فعاليت های پلوتونيوم خود تا يک ماه ديگر موافقت می کند.

پيونگ يانگ در سال گذشته ميلادی با انهدام تاسيسات هسته ای خود در ازای دريافت کمک های سوختی و غذايی ساير اعضای گروه شش جانبه موافقت کرد.

در چارچوب همين توافق، برج خنک کننده تاسيسات هسته ای يونگ بيون در پيونگ يانگ منهدم شد و پس از آن، کره شمالی وعده داد تا پايان اکتبر سال جاری ميلادی اين تاسيسات را به طور کامل منحل کند.

حذف نام کره شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در اواخر ماه ژوئن تحريم های تجاری عليه کره شمالی را لغو کرد و گفت که نام اين کشور را از فهرست کشورهای حامی تروريسم حذف خواهد کرد.

اقدام دولت آمريکا در واکنش به ارائه گزارش هسته ای کره شمالی بود. کره شمالی در راستای اجرای توافقنامه توقف فعاليت های اتمی اين کشور، گزارشی تفصيلی در مورد سابقه فعاليت های اتمی خود به مقام های چين ارائه کرده است.

جرج بوش ارائه گزارش وضعيت برنامه هسته ای کره شمالی را گام مثبتی در جهت خلع سلاح اتمی کره شمالی ارزيابی کرد.

رييس جمهوری آمريکا همچنين تاکيد کرد تا زمانی که مقام های کره شمالی به تعهدات و اظهارات خود پايبند باشند به آنها اعتماد خواهد کرد.

وی گفت که به دقت پای بندی کره شمالی به تعهدات خود در راستای پايان دادن به برنامه تسليحات اتمی اين کشور را پی گيری می کند.

جرج بوش گفت:«من از اين تحول خرسندم و نسبت به آن دچار وهم و خيال نيستم اين يک گام اوليه است و اين پايان مسير نيست، بلکه اين آغاز اين روند است».

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37625

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کره شمالی با خلع سلاح هسته ای موافقت کرد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016