شنبه 8 تیر 1387

کنيا، موگابه و مخالفين را ترغيب به مذاکره کرد، بی بی سی

موزس واتانگولا، وزير خارجه کنيا می گويد ممکن است تحريم ها عليه زيمبابوه موثر واقع نشود و به جای آن، بهتر است که رابرت موگابه و مخالفين را ترغيب به مذاکره کرد.

آقای واتانگولا در اجلاس وزيران خارجه اتحاديه آفريقا در شهر شرم الشيخ در مصر، صحبت می کرد.

قرار است دوشنبه هفته جاری اجلاس سران کشورهای عضو اتحاديه آفريقا، برای تصميم گيری درباره واکنش به انتخابات رياست جمهوری زيمبابوه تشکيل شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال در حالی که شمارش آرای دومين دور انتخابات رياست جمهوری زيمبابوه ادامه دارد، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا گفته است که آمريکا می خواهد پيشنهاد قطعنامه ای را به شورای امنيت سازمان ملل متحد بدهد که به منزله هشداری قوی به رابرت موگابه باشد.

کاندوليزا رايس افزود آمريکا برای اعمال تحريم های مناسب عليه زيمبابوه حداکثر تلاش را خواهد کرد.

روز گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد از تصميم دولت زيمبابوه برای برگزاری انتخابات در شرايطی که مخالفان آن را بايکوت کرده و بنابه گزارش ها هدف خشونت های دولتی قرار گرفته اند، عميقا ابراز تاسف کرد.

اين شورا گفت که شرايط برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه وجود ندارد اما از نامشروع خواندن آن خودداری کرد.

مورگان چانگيرای، رهبر مخالفان در زيمبابوه، دور دوم انتخابات رياست جمهوری اين کشور را "تلاشی برای ارعاب انبوه" مردم توصيف کرده است.

مرحله اول انتخابات رياست جمهوری زيمبابوه، همزمان با انتخابات پارلمانی، در ماه مارس سال جاری برگزار شد و کميسيون انتخاباتی اين کشور، پس از چند هفته تاخير در انتشار نتيجه رای گيری، اعلام داشت که اگرچه تعداد آرای مورگان چانگيرای اندکی بيش از رابرت موگابه است، اما هيچيک از سه نامزد شرکت کننده در انتخابات رياست جمهوری به حد نصاب لازم آرا دست نيافته و انتخابات به مرحله دوم کشيده شده است.

اين درحالی بود که چانگيرای مدعی پيروزی شده بود.

رابرت موگابه، که از رهبران مبارزه برای استقلال زيمبابوه (رودزيای سابق) بود، از زمان استقلال اين کشور در سال ۱۹۸۰ تا سال ۱۹۸۷ در سمت نخست وزير، و پس از حذف اين سمت و افزايش اختيارات رياست جمهوری، در مقام رئيس جمهور و رئيس دولت زمام امور زيمبابوه را در دست داشته است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37464

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کنيا، موگابه و مخالفين را ترغيب به مذاکره کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016