پنجشنبه 30 خرداد 1387

طالبان از ارغنداب بیرون رانده شدند، بی بی سی

یک مقام ارشد دولتی در جنوب افغانستان اعلام کرده که نیروهای ناتو و افغان افراد مسلح وابسته به گروه طالبان را که در نزدیکی شهر قندهار تجمع کرده بودند،از این محل بیرون کرده اند.

اسدالله خالد، والی قندهار، به خبرنگاران گفته است که در پی عملیات نظامی نیروهای ناتو و ارتش افغانستان در ولسوالی ارغنداب، جنگجویان طالبان که در این ولسوالی حضور داشتند ناگزیر به فرار شده اند.

او گفت که در جریان این عملیات تلفات سنگینی به طالبان وارد آمده است اما اظهارات این مقام حالا از سوی ناتو تایید نشده است.

در دو روز اخیر، صدها خانواده ساکن مناطق اطراف ارغنداب از بیم بروز درگیری در این مناطق خانه های خود را ترک کرده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مردم محلی که از ولسوالی ناآرام ارغنداب آواره شده اند در ملاقات با نمایندگان سازمان ملل متحد و مسئولان دولتی در قندهار خواستار دریافت کمک شده اند.

این آوارگان می گویند پنج هزار خانواده در اثر ناآرامی های اخیر ارغنداب خانه های خود را ترک کرده اند.

'عملیات هوایی'

مارک لیتی، سخنگوی ناتو در افغانستان گفت که عملیات نظامی در ارغنداب با "موفقیت" به پیش می رود و سربازان افغان و ناتو با مقاومت اندکی از جانب جنگجویان روبرو شده اند.

او تایید کرد که نیروهای ناتو شب گذشته چندین عملیات هوایی انجام داده اند اما گفت که این عملیاتها تلفاتی در پی نداشته است.

با این حال، والی قندهار گفت که "صدها" نفر از جنگجویان مربوط به گروه طالبان، در ارغنداب کشته و زخمی شده اند.

ناتو می گوید عملیات در ارغنداب با مقاومت اندکی روبرو شده است
آقای خالد می گوید این قربانیان چندین پاکستانی را نیز شامل می شود.

روز گذشته یک سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به بی بی سی گفت که در نتیجه عملیات هوایی در نزدیکی شهر قندهار، بیش از بیست جنگجوی طالبان کشته شده اند، اما این آمار از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

وزارت دفاع افغانستان می گوید حدود سه صد تا چهارصد جنگجو در ولسوالی ارغنداب فعالیت می کرده اند که این افراد کنترل حداقل هشت روستا را در این ولسوالی در دست داشته اند.

ارغنداب در شمال غرب شهر قندهار واقع است و یکی از ولسوالی های مهم و استراتژیک ولایت قندهار شمرده می شود.

پیشروی طالبان در ولایت قندهار پس از آن گزارش شد که اعضای این گروه با حمله به زندان مرکزی در داخل شهر قندهار، صدها زندانی را آزاد کردند.

مقامات دولتی می گویند صدها تن از اعضای گروه طالبان، از جمله شماری از فرماندهان بازداشت شده این گروه، در میان زندانیان فراری بوده اند.

ارتش افغانستان از سه روز پیش اعزام نیروی کمکی به قندهار را برای آغاز عملیات نظامی به هدف بیرون راندن طالبان از ولسوالی ارغنداب آغاز کرده بود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37339

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طالبان از ارغنداب بیرون رانده شدند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016