دوشنبه 13 خرداد 1387

کاهش تلفات نظامي و غيرنظامي در عراق، اعتماد

آمار تلفات ماهانه نظاميان امريکايي در عراق به پايين ترين سطح خود از زمان حمله امريکا به عراق رسيد. به گزارش رويترز شمار نظاميان امريکايي که در ماه مه در عراق کشته شدند، 19 نفر است و اين در حالي است که تلفات غيرنظاميان عراقي نيز در ماه مه کاهش يافته و از 968 نفر در ماه آوريل به 505 نفر رسيده است.

پيشتر دولت امريکا اعلام کرده بود ميزان خشونت ها در عراق در پايين ترين سطح خود در چهار سال گذشته قرار دارد و مقابله با القاعده در برخي نقاط عراق موفقيت آميز بوده است. به نظر مي رسد آمار تلفات ماه مه، مقياس خوبي براي تاييد اين گزارش باشد، زيرا در ماه مه سال گذشته ميلادي، 126 نيروي نظامي امريکا کشته شده بودند و خشونت هاي قومي و فرقه يي افزايش قابل توجهي داشت. برخي کارشناسان معتقدند اعزام 30 هزار نيروي اضافي امريکايي به برخي مناطق ناآرام عراق و نيز آتش بسي که ميان دولت عراق و نيروهاي نزديک به مقتدا صدر برقرار شده، از جمله عوامل کاهش خشونت ها در عراق بوده است. با اين وجود ديويد پترائوس فرمانده نيروهاي نظامي امريکا در عراق بارها تاکيد کرده دستاوردهاي امنيتي اخير در عراق شکننده و ناپايدار هستند. البته اتفاقاتي که در ماه مارس افتاد نيز صحت اين نظر پترائوس را ثابت کرد زيرا در آن زمان عمليات نيروهاي دولتي عراق عليه هواداران مقتدا صدر در بصره باعث بروز ناگهاني موجي از خشونت شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

استراليايي ها رفتند
همزمان با اين تحولات در عراق استراليا نيروهاي نظامي خود را از عراق خارج کرد. در سال گذشته ميلادي «کوين راد» که در آن زمان فعاليت هاي انتخاباتي خود را دنبال مي کرد، وعده داده بود نيروهاي نظامي استراليا را به کل از عراق خارج خواهد کرد و حالا که او در منصب نخست وزيري قرار گرفته، اين وعده ملي شد.مقامات عراقي تاييد کرده اند عزيمت نيروهاي نظامي استراليا از پايگاه ناصريه آغاز شده است. سخنگوي فرماندار ناصريه نيز اعلام کرده اين نيروها که به آموزش و تجهيز پليس عراق مشغول بودند، جاي خود را به نيروهاي نظامي امريکا خواهند داد.در ماه فوريه ميلادي، فرمانده ارتش استراليا اعلام کرده بود دو هواپيماي شناسايي و يک ناو جنگي استراليا در عراق باقي خواهند ماند تا در زمينه حفاظت از سکوهاي نفتي عراق در خليج فارس به نيروهاي حاضر در عراق کمک کنند. وي در عين حال، به احتمال باقي ماندن گروهي کوچک از نيروهاي امنيتي استراليا در پايگاه شان اشاره کرده بود.با خروج نيروهاي استراليايي از عراق، امريکا تنها دو متحد ديگر خود را در عراق حاضر مي بيند؛ يکي انگليس است که حدود چهار هزار سرباز انگليسي در بصره دارد و ديگري گرجستان است که دو هزار نيرو در چند استان عراق دارد.

ديدارهاي کوشنر
از سوي ديگر، وزير امور خارجه فرانسه که به عراق سفر کرده، با مقامات ارشد اين کشور از جمله جلال طالباني رئيس جمهور عراق ديدار کرد. يک ديپلمات فرانسوي با اشاره به سفر برنار کوشنر اعلام کرد فرانسه از طريق اتحاديه اروپا و جامعه بين المللي، بيشتر از گذشته در زمينه کمک به عراق فعاليت خواهد کرد.اين در حالي است که فرانسه در ماه ژوئيه رياست دوره يي اتحاديه اروپا را به دست خواهد گرفت و اعلام کرده قصد دارد در مذاکرات آشتي ملي و نيز بازسازي عراق نقش بيشتري به اين اتحاديه بدهد.کوشنر در جريان سفرش به عراق خواهان فراهم آمدن امکان سرمايه گذاري شرکت هاي فرانسوي در عراق شده و مذاکراتي نيز با محمود المشهداني رئيس پارلمان عراق داشته است.دولت فعلي فرانسه در زمينه عراق، سياستي برخلاف دولت ژاک شيراک دارد. کوشنر و نيکلا سارکوزي هر دو از حاميان مداخله نظامي در عراق بوده اند اما شيراک از سردمداران مخالف با جنگ عراق بود.همزمان با مذاکرات کوشنر در عراق، روز يکشنبه يک بمب در نزديکي سفارت ايران در مرکز بغداد منفجر شد که باعث کشته شدن دو تن و زخمي شدن پنج نفر شد.يک هليکوپتر نظامي امريکا نيز در جنوب بغداد سقوط کرد که در اين حادثه دو سرباز امريکايي مجروح شدند.بيانيه ارتش امريکا در خصوص اين حادثه حاکي از آن است که مشکل فني، عامل سقوط هليکوپتر مذکور بوده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37106

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کاهش تلفات نظامي و غيرنظامي در عراق، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016