یکشنبه 26 اسفند 1386

تلاش برای قرار دادن ونزوئلا در میان «حامیان تروریسم»، رادیو فردا

دو نماينده مجلس نمايندگان آمريکا، روز جمعه طرحی ارائه کردند تا ونزوئلا به خاطر آنچه آنها «کمک به شورشيان فارک - شورشیان انقلابی کلمبيا» خوانده اند، در فهرست کشورهای حامی تروريسم قرار بگیرد.

ايلنا رز لتينن، مقام عالی رتبه جمهوریخواهان در کميته امور خارجه مجلس نمايندگان آمريکا گفت: «شواهدی هست که بر اساس آن دولت ونزوئلا به خاطر کمک های احتمالی به تندروهای شورشی،قابل سرزنش است و نبايد ناديده گرفته شود.»

اگر این طرح تصویب شود، روابط اقتصادی دو کشور، آسیبی جدی خواهد دید. این در حالی است که آمریکا بزرگترین خریدار نفت ونزوئلا است.

طرح پيشنهادی با همکاری کانی مک، دیگر نماينده جمهوریخواه و از چهره های مخالف هوگو چاوز تهيه شده است. مدارکی که این نمایندگان به آن استناد می کنند، سه لپ تاپ است که توسط دولت کلمبیا در اردوگاه شورشيان کشف شده و کلمبیا مدعی است شواهد رابطه چاوز با شورشیان فارک در آنها وجود دارند.

خانم رز لتينن در تشریح طرح خود به کنگره گفت: «برای بيش از ۴۰ سال ، فارک موجب خشونت و جنگ عليه مردم کلمبيا شده است.»

این نماینده همچنين ونزوئلا را متحد کوبا و ايران، دو کشوری که از سوی آمريکا جزو فهرست حاميان تروريسم قرار گرفته اند، خواند. ايران، کوبا، کره شمالی، سودان و سوريه، کشورهایی هستند که آمریکا آنها را جزو فهرست کشورهای حامی تروريسم قرار داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفته می شود در لپ تاپهای پیدا شده در کمپ شورشیان، مدارکی هست که بر طبق آن آقای چاوز يک پيشنهاد کمک ۳۰۰ ميليون دلاری به فارک کرده است.
شورشیان مارکسيست «فارک» که قوی ترين و قديمی ترين گروه مخالف در کلمبيا هستند، از سوی آمريکا و اروپا در فهرست گروه های تروريستی قرار گرفته اند.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز پنج شنبه گفت که این کشور در حال بررسی ارتباط ونزوئلا با «فارک» است و متناسب با نتيجه این بررسی ها عمل خواهد کرد.

گفته می شود در لپ تاپ های مورد ادعای دولت کلمبیا، مدارکی هست که نشان می دهند آقای چاوز يک پيشنهاد کمک ۳۰۰ ميليون دلاری به «فارک» داده است.

جرج بوش روز چهارشنبه آقای چاوز را متهم کرد که در همسايگی کلمبيا از تروريست ها حمايت می کند و گفت که وی درآمدهای نفتی بی سابقه ونزوئلا را در کشوری که در ماه های اخير کمبود غذا دارد، تلف می کند.

واکنش چاوز

هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا روز جمعه درباره این طرح گفت که اين واکنش واشينگتن به موفقيت های دولت او در منطقه است و مدعی شد که آمریکا یک بار تلاش کرده تا او را به قتل برساند.

آقای چاوز در يک مصاحبه تلويزيونی گفت: «بگذاريد اين فهرست را درست کنند و در جيب شان بگذارند.»

وی اضافه کرد: «نبايد فراموش کنيم که ما در حال نبرد با امپرياليسم آمريکای شمالی هستيم و در اين راه آنها ما را دشمن شماره يک خود محسوب می کنند.»

رييس جمهوری ونزوئلا گفت که سفر کاندوليزا رايس به برزيل برای فشار به دولت ونزوئلا و شخص اوست.

پس از حمله کلمبيا به شورشيان در داخل خاک اکوادور، روابط ونزوئلا و کلمبيا به بدترين حد خود در طول تاريخ رسيده و آقای چاوز معتقد است که آمریکا می خواهد بین این دو کشور جنگ راه بیندازد.

رييس جمهوری ونزوئلا گفت که بعد از حمله يکم مارس که باعث کشته شدن ۲۵ نفر از جمله يک فرمانده شورشيان شد، از آلوارو يوريب، رييس جمهوری کلمبيا خواسته است که روابطشان را به حالت عادی برگردانند.

در حالی که نيروهای ونزوئلا و اکوادور در مرز کلمبيا مستقرند، کلمبيا اعلام کرد که سه لپ تاپ شامل اطلاعاتی درباره رابطه چاوز با شورشيان پيدا کرده است و آمريکا و نيروهای بين المللی از جهت تکنيکی و تحليلی به کار بر روی اين اطلاعات مشغولند.

رافائل کورئا، رييس جمهوری اکوادور هم به آمريکا بخاطر حمايت از کلمبيا و فرستادن نيرو به مرزهای اين کشور، شديدا حمله کرد و گفت: «سربازهايت را بيار آقای بوش و بگذار که سربازانت در مرز جنوبی با کلمبيا کشته شوند. اگر نه، دهانت را ببند و بفهم که در آمريکای لاتين چه می گذرد.»

رهبران ونزوئلا، اکوادور و کلمبيا، هفته گذشته در جلسه ای در جمهوری دومنيک شرکت کردند و پس از دست دادن با هم، رييس جمهوری کلمبيا قول داد که دوباره به خاک اکوادور تجاوز نکند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36208

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تلاش برای قرار دادن ونزوئلا در میان «حامیان تروریسم»، رادیو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016