پنجشنبه 2 اسفند 1386

تظاهرات مردم ارمنستان در اعتراض به نتايج انتخابات رياست‌جمهوری، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


به رغم آنکه ناظران بين‌المللی انتخابات رياست جمهوری ارمنستان را آزاد و منصفانه اعلام کردند، هزاران تن از مردم اين کشور در اعتراض به نتايج انتخابات در ايروان تجمع کرده و اعلام داشتند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقام‌های انتخاباتی سرژ سرکيسيان، نخست وزير کنونی را با کسب ۵۳ درصد آرا پيروز اين انتخابات معرفی کردند.

اين انتخابات پس از استقلال ارمنستان از اتحاد جماهير شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ پنجمين انتخبات در اين کشور بود و طی آن سرکيسيان و لئون تر- پتروسيان اولين رييس جمهور ارمنستان پس از سقوط شوروی با يکديگر به رقابت پرداختند.

سرکيسيان از متحدان بسيار نزديک رابرت کوچاريان، رييس جمهور کنونی می‌باشد.

بر خلاف تظاهرات‌ها و اعتراضات سياسی برگزار شده در ديگر کشورهای همسايه‌ی ارمنستان نظير گرجستان و آذربايجان تظاهرات اعتراض آميز در اين کشور بسيار آرام و بدون خشونت برگزار شد، با اين حال هنوز ترديد‌هايی در خصوص برقراری دموکراسی در ارمنستان، کشوری بسيار کوچک و هم مرز با ترکيه و ايران که دولتش تمايل بسيار شديدی برای شکيبايی در مقابل ناراضيان دارد، وجود دارد.

رييس کلوپ مطبوعاتی ايروان می‌گويد: در حالی که شرايط بسيار آرام به نظر می‌رسد اما بايد بگويم همه چيز بسيار جدی است و ممکن است تنش‌هايی در کشور ايجاد شود.

سخنگوی تر- پتروسيان اظهار داشت: به سختی می‌توان اين انتخابات را يک انتخابات واقعی ناميد، در واقع اين يک اعلام جنگ عليه ما بود.

وی اظهار داشت: حزب دولت از تمامی منابع دولتی برای کسب آرا و دو برابر کردن تعداد آرا استفاده کرد و حتی در اين راستا از ارعاب‌های فيزيکی نيز استفاده نمود.

به گفته‌ی وی جدی‌ترين موارد نقض انتخاباتی در حومه‌ی ايروان، آبوويان، رخ داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما هيات ناظران بين‌المللی از سازمان امنيت و همکاری اروپا در بيانيه‌ای اعلام کرد که انتخابات ارمنستان عادلانه و منصفانه بوده، اما بايد اذعان داشت مشکلاتی نيز وجود داشته است.

در اين بيانيه آمده است: انتخابات در مسير تعهدات بين‌المللی اين کشور برگزار شد، اما بايد تحولاتی در اين راستا صورت گيرد.

سخنگوی تر- پتروسيان تاکيد کرد: اعتراضات تا زمانی که کميسيون مرکزی انتخابات ارمنستان، نتايج انتخابات را ملغی اعلام کند، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: هدف ما برگزاری يک انتخابات جديد است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35965

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تظاهرات مردم ارمنستان در اعتراض به نتايج انتخابات رياست‌جمهوری، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016