پنجشنبه 4 بهمن 1386

پس از گذشت نزديک به نيم قرن؛ نخست وزير يونان به ترکيه وارد شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


در تلاش برای از بين بردن دهه‌ها بی‌اعتمادی دو جانبه، نخست وزير يونان در اولين ديدار رسمی يک مقام بلندپايه‌ی کشورش پس از تقريبا نيم قرن، وارد آنکارا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نوشته‌ی روزنامه‌ی نيويورک تايمز، سفر سه روزه‌ی کوستاس کارامانليس، نخست وزير يونان به ترکيه از لحاظ سياسی بسيار پر اهميت تلقی شده است، اين ديدار که از آنکارا، پايتخت ترکيه آغاز شده از سال ۲۰۰۴ تاکنون سه بار به تعويق افتاده بود.

کنستانتين کارامانليس، عموی نخست وزير کنونی آخرين نخست‌وزير يونان بود که در مه ۱۹۵۹ به ترکيه سفر کرد، اما تنش در روابط ميان دو کشور که از زمان استقلال يونان از امپراطوری عثمانی از۱۸۲۰ تاکنون چهار بار با يکديگر جنگيده‌اند، هم‌چنان بر سر جزيره‌ی قبرس وجود دارد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه رسما به استقبال کارامانليس رفت و در فرودگاه آنکارا پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور رهبران ترکيه و يونان در يک کنفرانس خبری دو ساعته شرکت کردند.

اردوغان گفت: به اعتقاد من ۲۰۰۸ فرصت‌های تازه‌ای برای دو کشور جهت بهبود روابط دو جانبه به وجود خواهد آورد. من دوست دارم که شاهد باشم دوران پيش روی ما پنجره‌ای به سوی فرصت‌های تازه شود.

کارامانليس نيز اظهار داشت: مردم يونان احساس بسيار خوبی نسبت به مردم ترکيه دارند. به اعتقاد من آنها به دنبال باز شدن صفحه‌ای از روابط ميان دو کشور هستند. از نظر من کاملا آشکار است که لازم نيست ۴۹ سال ديگر برای يک نخست وزير ديگر صبر کنيم.

اردوغان تاکيد کرد: ترکيه اميدوار است بتواند پس از انتخابات ماه فوريه مذاکراتی در خصوص قبرس با يونان داشته باشد. اين مساله يکی از مهمترين موانع برای عضويت ترکيه در اتحاديه‌ی اروپاست. از زمان حمله‌ی ترکيه در سال ۱۹۷۴ قبرس به دو بخش يونانی نشين و ترک نشين تقسيم شده است. بخش يونانی نشين قبرس که در جنوب اين کشور قرار دارد در سال ۲۰۰۴ به اتحاديه‌ی اروپا پيوست و به رسميت شناخته شد. اما بخش شمالی اين کشور تنها از سوی دولت ترکيه رسميت دارد.

کارامانليس اظهار داشت: هدف يونان دستيابی به يک قطعنامه‌ی عادلانه و دايمی است که منجر به اتحاد مجدد قبرس شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روابط ميان ترکيه و يونان از اواخر دهه‌ی ۹۰ رو به بهبودی گذاشته است و اکنون کارشناسان ديپلماتيک و نظامی دو کشور مذاکرات دايمی را با يکديگر برگزار می‌کنند و يک خط تماس ميان نيروهای هوايی و زمينی دو کشور برقرار شده است.

روابط تجاری ميان يونان و ترکيه به شدت افزايش يافته و در ماه نوامبر دو کشور يک خط لوله گازی که دريای خزر را به يونان متصل می‌کرد، افتتاح کردند.

يونان از حاميان ترکيه برای ورود به اتحاديه‌ی اروپاست. موضعی که کارامانليس در ديدارش از ترکيه بر آن نيز تاکيد داشت. اما به غير از قبرس ترکيه که کشوری مسلمان نشين و دارای دولتی نسبتا سکولار است کليسای ارتودوکس يونان را به عنوان رهبران مذهبی يونان و دارای جايگاه جهانی به رسميت نمی‌شناسد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35717

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پس از گذشت نزديک به نيم قرن؛ نخست وزير يونان به ترکيه وارد شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016