سه شنبه 22 آبان 1386

خطر تجزيه سياسي لبنان بر سر خلع سلاح حزب الله، اعتماد

دو روز پس از آنکه براي سومين بار انتخابات رياست جمهوري لبنان به تعويق افتاد، جناح هاي مخالف و موافق با تشديد لحن خود چشم انداز جديدي از رودررويي هاي سياسي را در اين کشور به نمايش گذاشتند. سخنان تند سيدحسن نصرالله که در مراسم روز شهيد ايراد مي شد پاسخ تند و حاکي از نگراني جناح طرفدار دولت فواد سنيوره را در پي داشت. دبيرکل حزب الله تاکيد کرد؛«اگر تمام جهان جمع شوند، هرگز نمي توانند قطعنامه 1559 شوراي امنيت مبني بر خلع سلاح حزب الله لبنان را اجرا کنند.» اين قطعنامه پيش از جنگ تابستان سال گذشته تصويب شده بود و مقرر مي کرد که دولت لبنان طبق برنامه گروه هاي شبه نظامي موجود در لبنان را خلع سلاح کند. با خلع سلاح برخي گروه هاي فلسطيني و خاتمه يافتن بحران نهرالبارد، اينک حزب الله لبنان نگران آن است که دولت فواد سنيوره در پي خلع سلاح اين گروه برآيد. نصر الله در سخنان مبسوط خود به شدت اعضاي حزب حاکم (جريان 14 مارس) را مورد انتقاد قرار داد و گفت؛ آيا ائتلاف به وجود آمده بين دولت لبنان و امريکا مانع از رويارويي و نقض حريم هوايي لبنان از سوي اسرائيل مي شود. اگر غير از اين است سکوت در برابر مانورهاي اسرائيل چه معنايي دارد؟ وي مانور اخير اسرائيل با 50 هزار نيروي نظامي را اقدامي تحريک آميز خواند. حزب الله در برابر اين مانور، مانوري نمايشي و بدون سلاح در مناطق جنوبي لبنان برگزار کرد. نصر الله ديروز با حمايت از انجام اين مانور گفت؛ حزب الله قادر به تحقق يک پيروزي تاريخي است که چهره منطقه را تغيير دهد. همچنين نصرالله در ادامه و به طور تلويحي به موضوع خلع سلاح حزب الله اشاره کرد و گفت؛ عده يي در حزب حاکم در اين خيال هستند که از ارتش عليه مقاومت و معارضان استفاده کنند اما در اين راه شکست خواهند خورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ادامه کشمکش هاي سياسي

گرچه روز شنبه گذشته نبيه بري رئيس پارلمان لبنان به اتفاق سعدالحريري رهبر جناح 14 مارس توافق کردند که انتخاب رئيس جمهور جديد را براي سومين بار به تعويق انداخته و تاريخ 30 آبان را براي آن تعيين کردند اما کشمکش هاي سياسي بر سر تعيين جانشين اميل لحود همچنان ادامه دارد و با نزديک شدن به پايان دوره رياست جمهوري او (سوم آذرماه) اين روند تشديد مي شود. لحود در سال 1377 براي شش سال برگزيده شد که در سال 1383 پايان يافت ولي به دليل آنکه لبناني ها نتوانستند بر سر جانشين وي به توافق برسند دوران رياست جمهوري او براي سه سال ديگر تمديد شد.

هفته گذشته اميل لحود هشدار داد در صورتي که تا پايان دوره او، جانشيني انتخاب نشود، وي يک دولت موقت به رياست ژنرال ميشل سليمان رئيس ستاد ارتش را براي اداره کشور منصوب خواهد کرد. طبق قانون بايد پارلمان با راي دوسوم از نمايندگان خود جانشين آينده لحود را برگزيند اما تاکنون پارلمان لبنان موفق به اين توافق نشده است. طبق قانون اگر نمايندگان به يک توافق نرسند، اکثريت نسبي (نصف به علاوه يک) مي تواند رئيس جمهور آينده را تعيين کند. جناح 14 مارس در پارلمان از چنين اکثريتي برخوردارند اما جريان هاي مخالف و در رأس آنها حزب الله، جنبش امل و مسيحيان طرفدار ميشل عون با اين نحوه انتخاب مخالف هستند. روز يکشنبه سيدحسن نصرالله با اشاره به اين موضوع گفت نگران روش انتخاب رئيس جمهور آينده است.

وي در ادامه اظهارات خود از اميل لحود خواست تا براساس سوگندي که جهت حفظ و حمايت از کشور ياد کرده، در اين شرايط حساس مسوولانه عمل کند و از ايجاد هرگونه شکاف در رياست جمهوري جلوگيري کرده و «طرح هاي ملي نجات بخش» ارائه دهد. وي از احتمال فشارها بر لحود خبر داد و افزود؛ اما کسي که با تمام جرات و شجاعت در روز ترسيم مرزها در برابر دولت امريکا ايستاد، اکنون نبايد اجازه دهد که کشور به دست پيروان طرح هاي امريکا در لبنان رها شود.

به گزارش شبکه خبري الجزيره نصرالله با اشاره به احتمال انتخاب رئيس جمهور براساس اصل «نصف به علاوه يک» که جريان 14 مارس خواستار آن است گفت؛ رئيس جمهوري که با اين پيش زمينه بيايد ماموريتش اجراي بند مربوط به خلع سلاح مقاومت خواهد بود. ما در اين شرايط حساس صبر پيشه مي کنيم زيرا خواهان يک رئيس جمهور مردمي و ملي هستيم نه رئيس جمهوري که امريکايي ها خواهان آن هستند.

واکنش دولت سنيوره

مروان حماده وزير ارتباطات لبنان رفتار نصرالله را در شرايط بحراني کنوني «غيرمسوولانه» توصيف کرد و گفت دولت به همراه جريان 14 مارس مي کوشند تا اين سخنان را تحليل کنند. وي سخنان اخير نصرالله را مخالفت با نحوه انتخاب رئيس جمهور جديد لبنان توصيف و آن را پيامي از سوي دمشق تلقي کرد. در همين رابطه سعدالحريري رئيس جريان سياسي «آينده» مراتب نگراني خود را از سخنان نصرالله ابراز داشت. گروه هاي طرفدار دولت سنيوره معتقدند هدف نصرالله تشويق لحود به تشکيل يک دولت موازي در کنار دولت فعلي فواد سنيوره است. نصرالله در سخنان اخير خود پيشنهاد کرد که يک انتخابات زودهنگام پارلماني در لبنان برگزار شود تا گروهي که اکثريت را به دست آورد، رئيس جمهور آينده لبنان را انتخاب کند؛ موضوعي که جناح حاکم فعلي حاضر به انجام آن نيست و آن را در اين شرايط ضروري نمي داند. به گزارش شبکه خبري الجزيره سعدالحريري در نشستي که با نمايندگان اکثريت داشت گفت ما در انتظار ديدگاه «نصرالله صفير» رهبر مذهبي مسيحيان ماروني در خصوص نامزد دوازدهمين رئيس جمهوري لبنان هستيم.

حريري همچنين بر ضرورت توافق نمايندگان گروه هاي مختلف براي انتخاب رئيس جمهور جديد تاکيد کرد. نبيه بري و سعد حريري که تلاش هاي سياسي آشتي جويانه را رهبري مي کنند از رهبران مسيحي ماروني لبنان خواسته اند تا فهرستي از نامزدهاي مورد نظر خود را ارائه کنند. به هر حال اگر تا هشت روز ديگر گروه هاي لبناني نتوانند بر سر نامزد آتي رياست جمهوري اين کشور به توافق برسند، ممکن است لبنان نيز نظير فلسطين به دو پاره تقسيم شود و به لحاظ سياسي دو کابينه موازي داشته باشد. تاکيد نصرالله بر احساس وظيفه «ملي» اميل لحود اشاره هشداردهنده يي است که جريان 14 مارس آن را در اين رابطه ارزيابي مي کند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34876

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خطر تجزيه سياسي لبنان بر سر خلع سلاح حزب الله، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016