سه شنبه 17 مهر 1386

آمريکا عمليات چريکهای کرد ترکيه را محکوم کرد، بی بی سی

دولت آمريکا عمليات اخير جدايی طلبان کرد ترکيه را که تلفاتی در پی داشته به شدت محکوم کرده است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه ايالات متحده، با صدور بيانيه ای ضمن محکوم کردن دو حمله مسلحانه چريک های گروه جدايی طلب حزب کارگران کرد ترکيه - پ ک ک - در دو هفته اخير، با بازماندگان قربانيان اين حملات ابراز همدردی کرده و گفته است که ايالات متحده در کنار مردم ترکيه است.

روز ۲۹ سپتامبر، چريک های مسلح کرد يک مينی بوس حامل تعدادی غيرنظامی را در استان شيرنک ترکيه، واقع در مرز با عراق، هدف حمله قرار دادند و دوازده تن از سرنشينان آن را کشتند.

به گفته مقامات اين استان، کشته شدگان اين حمله شامل هفت مامور نگهبانی روستايی و پنج کارگر يک کارگاه سد سازی محلی بودند.

روز يکشنبه، ۷ اکتبر، نيز در جريان درگيری بين نفرات ارتش ترکيه و جدايی طلبان کرد در استان شيرنک واقع در مجاورت مرز عراق، سيزده نظامی ترک جان خود را از دست دادند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، گفته است که اين کشور برای "مقابله با پ ک ک و ساير گروه های تروريست" با ترکيه همکاری می کند.

وی افزوده است که آمريکا به منظور "خنثی کردن تهديدات تروريستی پ ک ک" به همکاری با ترکيه ادامه خواهد داد.

کشته شدن نظاميان و غيرنظاميان ترک در حمله چريک های جدايی طلب کرد واکنش گسترده ای را در ترکيه در پی داشته است.

در مراسم تشييع جنازه نظاميان ترک که با شرکت چند هزار نفر از جمله مقامات دولت و فرماندهان ارتش ترکيه در آنکارا، پايتخت، برگزار شد، گروهی از مليگرايان ترک دولت اين کشور را به دليل خودداری از شدت عمل عليه چريک های کرد مورد انتقاد قرار دادند.

عبور از دو سوی مرز

به گفته منابع دولتی ترکيه، سه هزار چريک مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان در مناطقی در شمال عراق مستقر هستند و از اين مناطق حمله به هدف های نظامی و غيرنظامی در داخل خاک ترکيه را سازمان می دهند.

همچنين، گفته می شود چند هزار تن ديگر از اعضا و هواداران اين گروه و ساير گروه های جدايی طلب کرد در داخل ترکيه فعاليت دارند.

در گذشته، نيروهای نظامی ترکيه به منظور مقابله با چريک های مسلح بارها از مرز عبور کرده و به عملياتی در داخل عراق مبادرت ورزيده اند که در مواردی، انتقاد دولت عراق را در پی داشته است.

در واکنش به حملات اخير پ ک ک، احزاب مخالف در ترکيه دولت اين کشور را تحت فشار قرار داده اند تا به عمليات نظامی عليه پايگاه های شورشيان کرد در داخل خاک عراق دست بزند و بی ترديد ارتش ترکيه نيز خواستار چنين عملياتی است.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه که در گذشته در مواردی با عمليات برون مرزی عليه چريک های کرد موافق نبوده است، وعده داده که به روش ديگری با شورشيان کرد مقابله کند، که می تواند به معنی اعزام واحدهای منظم ارتش به داخل خاک عراق باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حزب کارگران کرد يک گروه جدايی طلب کرددر ترکيه است که در دهه ۱۹۷۰ با هدف استقلال مناطق کردنشين از ترکيه و ساير کشورهای منطقه و ايجاد يک دولت بزرگ کرد تاسيس شد.

اين گروه از اواسط دهه ۱۹۸۰ به عمليات مسلحانه از جمله بمب گذاری و درگيری با نيروهای ارتش ترکيه روی آورد که گفته می شود در جريان آن حدود بيش از سی هزار نفر، که اکثر آنان غيرنظامی بوده اند، جان خود را از دست داده اند.

آمريکا، سازمان پيمان اتلانتيک شمالی - ناتو - و اتحاديه اروپا حزب کارگران کردستان را يک سازمان تروريستی شناخته اند.

در سال های اخير، گروهی به نام حزب حيات آزاد کردستان - پژاک - که گفته می شود با پ ک ک ارتباط دارد به فعاليت های چريکی در داخل خاک ايران در مجاورت مرزهای ترکيه و عراق دست زده که واکنش نيروهای ايرانی از جمله گلوله باران مناطقی در داخل کردستان عراق را در پی داشته است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34437

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريکا عمليات چريکهای کرد ترکيه را محکوم کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016