یکشنبه 8 مهر 1386

سخنراني بوش خشم منتقدان را برانگيخت، ایسنا

سخنراني بوش در اجلاس تغييرات آب و هوا خشم منتقدان را برانگيخت؛ استار تريبيون: سازمان ملل مي‌گويد زمين بيمار اورژانسي است بوش مي‌گويد 2 قرص آسپرين به او بدهيد!

رييس‌جمهوري امريكا با ادعاي رهبري جهان در زمينه پديده تغييرات جوي زمين در سخنراني كه با حضور 16 كشور صنعتي مهم جهان انجام داد، در حالي كه هيچ خط مشي اساسي و جدي پيشنهاد نداد با رد كنترلهاي الزام‌آور بر روي انتشارات گازهاي گلخانه‌اي خشم منتقدان را برانگيخت.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبكه خبري بي‌بي‌سي، در حالي كه بوش در سخنرانيهاي خود در اجلاس واشنگتن موافقت خود را براي مقابله با پديده تغييرات جوي زمين و همكاري با سازمان ملل طي يك هدف بلندمدت براي مقابله با انتشار گازهاي گلخانه‌اي اعلام كرد، اما برخي از هياتهاي نمايندگي حاضر در اجلاس با اظهار به اين در طول سخنراني تعبيرات دلخواه و مطرح شده آسمان و ريسمان بافته شده، خشم و عصبانيت خود را نسبت به بوش ابراز كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يكي از مقاماتي كه خواست نامش فاش نشود، درباره اين سخنراني گفت: همه اين كارها سياه بازي است.

وي افزود: رييس‌جمهوري امريكا گفت كه رهبري جهان را در مورد مشكل تغييرات جوي زمين بر عهده خواهد گرفت، اما اين در حاليست كه با اقدامات تعهدآور در زمينه مقابله با انتشارات گازهاي گلخانه‌اي موافقت نخواهد كرد، در حالي كه ساير كشورها با اين امر موافقت كرده‌اند.

وي ادامه داد: بوش مي‌گويد كه رهبري فناوري‌ لازم در اين زمينه را برعهده خواهد داشت اما بعد؛ از كشورهاي ديگر مي‌خواهد كه در سرمايه‌گذاري در اين زمينه شركت كنند در صورتي كه خودش نمي‌گويد كه چقدر در اين بخش سهيم خواهد بود.

اين مقام منتقد گفت: براي بوش واقعا اين اقدام شرم‌آور است.


نيويورك تايمز:


بوش در تلاش است تا برنامه جهاني كاهش گازهاي گلخانه‌اي با مديريت و كنترل سازمان ملل را از دور خارج كند

به گزارش ايسنا، روزنامه نيويورك تايمز نيز در بخشي از گزارش خود درباره سخنراني بوش و واكنشهاي هياتهاي نمايندگي شركت‌كننده در برابر حرفهاي رييس‌جمهوري امريكا آورده است: بسياري از هياتهاي نمايندگي از 16 كشور حاضر در اجلاس، ترديد خود را نسبت به انگيزه‌هاي دولت بوش در اين زمينه اظهار كردند و نگران هستند كه بوش در تلاش است تا برنامه جهاني كاهش گازهاي گلخانه‌اي با مديريت و كنترل سازمان ملل را از دور خارج كند.

بويژه هياتهاي نمايندگي اروپايي پافشاري دولت بوش را در مورد هر نوع طرح داوطلبانه جهت كاهش گازهاي گلخانه‌اي رد كردند و توصيه مي‌كنند كه به جاي بخشي از يك پيمان جهاني اين اقدام توسط تك تك كشورهاي جهان صورت گيرد.

يكي از نمايندگان اروپايي كه نخواست نامش فاش شود، در اين باره گفت: اين اجلاس بازي است كه از سوي دولت بوش انجام مي‌شود تا شدت عمل به سمت اجراي يك پيمان بين‌المللي كاهش پيدا كند.


وزير محيط زيست آلمان:


ما در مورد سوالات تغييرات آب و هوا در دو جبهه مخالف با امريكايي‌ها هستيم

سيگمار گابريل، وزير محيط زيست آلمان نيز در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك تايمز با نگاهي مجزا به كنفرانس خاطرنشان كرد: دولت بوش ظرف كمتر از 18 ماه دست به كار خواهد شد و احتمالا موضع خود را تغيير نمي‌دهد.

وي گفت كه دو روز در هفته جاري مشغول مذاكره با دموكراتهاي كنگره امريكا درباره مشكل تغييرات جوي با نگاهي به آينده پس از بوش بوده است كه چنين نتيجه‌گيري كرد: خبر خوب اين كه ما در حال مذاكره هستيم و دولت امريكا نيز مايل به مذاكره است و خبر بد اين كه ما در مورد سوالات اصل موضوع در دو جبهه مخالفيم.


اول به مردم مي‌گوييد انرژي هسته‌اي را گسترش دهند و بعد ناتو را به كشورهايشان مي‌فرستيد كه كارخانه‌هاي هسته‌اي را به دليل اين كه كار اشتباهي است بمباران كنند!

از سوي ديگر خبرگزاري دويچه وله آلمان نيز با تاكيد بر نگراني و ترديد بسياري از مقامات اروپايي نسبت به حرفهاي بوش و موضع امريكا بخشي از سخنان نماينده ويژه وزير خارجه انگليس را در اين باره منتشر كرد.

جان آشتون، نماينده ويژه وزير خارجه انگليس در زمينه تغييرات جوي زمين در مصاحبه‌اي با اين خبرگزاري آلماني اظهار داشت: يكي از موضوعات دامنه‌اي اين اجلاس اين است كه چطور دولت بوش از اين موضوع مجزا شده است، بديهي است كه هم‌اكنون هيچ حمايتي وجود ندارد كه در جامعه بين‌المللي من بتوانم آن را ببينم، پس چطور مي‌توانيم اين اقدام را بر اساس تلاشهاي داوطلبانه انجام دهيم.

وي تصريح كرد: من تصور نمي كنم كه اين اجلاس به تنهايي حركت قابل توجهي انجام دهد. اجلاسي كه اهميت بسيار بيشتري مي‌تواند داشته باشد اجلاس سازمان ملل است كه در آن حسي از فوريت و اضطرار درباره حل اين مشكل جهاني وجود دارد.

خبرگزاري دويچه وله نيز در بخش ديگري از گزارش خود با ارائه اظهارات وزير محيط زيست آلمان كه با لحني تند از بوش انتقاد كرد به نقل از وي آورده است: من نمي‌دانم اين عاقلانه است كه به دنيا پيغام بدهيم كارخانه‌هاي جديد هسته‌اي بسازند.

وزير محيط زيست آلمان در ادامه گفت: اول به مردم مي‌گوييد انرژي هسته‌اي را گسترش دهند و بعد ناتو را به كشورهايشان مي‌فرستيد كه كارخانه‌هاي هسته‌اي را به دليل اين كه كار اشتباهي است بمباران كنند! اينها سياستهاي هوشمندانه‌اي نيستند.


استار تريبيون:


بوش اساسا چشم انتظار يك چوبدستي جادويي فناوري است


سازمان ملل مي‌گويد كه سياره زمين بيمار اورژانسي است در حالي كه دولت بوش مي‌گويد كه دو قرص آسپرين به او بدهيد

به گزارش ايسنا، روزنامه استار تريبيون نيز در اين باره آورده است كه دانيل ويس، يك تحليلگر مركز ليبرال پيشرفت امريكا با نگاهي انتقادآميز به سخنان بوش اظهار داشت: بوش اساسا چشم انتظار يك چوبدستي جادويي فناوري است با اقداماتي كه حتي يك ضربه هم به مشكل پديده افزايش گرماي زمين وارد نخواهد كرد.

از سوي ديگر ادوارد ماركي يكي ديگر از مقامات ارشد امريكايي در زمينه مقابله با پديده افزايش گرماي زمين در اين باره متذكر شد: سازمان ملل مي‌گويد كه سياره زمين بيمار اورژانسي است در حالي كه دولت بوش مي‌گويد كه دو قرص آسپرين به او بدهيد و وقتي من در مطبم نبودم، با من تماس بگيريد.


جورج بوش در اجلاس تغييرات آب و هوا با تاكيد بر تحقيقات در زمينه انرژي هسته‌اي:
مقابله با گرمايش جو زمين نبايد مانع رشد اقتصادي شود!


جورج بوش، رييس‌جمهوري امريکا، در نشست شانزده کشور عمده توليدکننده گازهاي گلخانه‌اي در واشنگتن گفت: مقابله با گرمايش جو زمين نبايد مانع رشد اقتصادي شود.

به گزارش ايسنا، نمايندگان مهم‌ترين کشورهاي صنعتي و در حال توسعه جهان، از روز پنجشنبه، 27 سپتامبر، در پايتخت امريکا گرد آمده‌اند تا راه‌هاي مقابله با تغييرات نامطلوب جو زمين را بررسي کنند.

بي‌بي‌سي همچنين اعلام كرد: رييس جمهوري امريکا روز جمعه، 28 سپتامبر، دسترسي به منابع انرژي و تغيير آب و هواي جهان را دو چالش بزرگ جهاني دانست و خواستار اين شد که 16 کشور بزرگ صنعتي و درحال توسعه جهان تا تابستان آينده «اهداف بلند مدتي» را براي کاهش گازهاي گلخانه‌اي جو زمين در نظر بگيرند.

استراليا، بريتانيا، برزيل، کانادا، فرانسه، آلمان، چين، هند، اندونزي، ايتاليا، ژاپن، کره جنوبي، مکزيک، روسيه و افريقاي جنوبي در اجلاس واشنگتن شرکت دارند. اين کشورها در مجموع توليدکننده بيش از 90 درصد گازهاي گلخانه‌اي در جهان هستند.

نمايندگاني از اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد هم در اجلاس واشنگتن شرکت کردند.

اتحاديه اروپا در کنار ژاپن و سازمان ملل متحد در نظر دارند که ميزان گازهاي گلخانه اي را تا سال 2050 ميلادي به نصف حد کنوني برسانند.

اما جورج بوش در نطق خود به يک چنين هدف مشخصي اشاره نکرد.

وي که با تعيين اهداف مشخص و الزام‌آور براي کاهش گازهاي گلخانه‌اي مخالف است، تأکيد کرد که هر کشور بايد اهداف جداگانه اي براي کاهش گازهاي گلخانه‌اي در نظر بگيرد.

به همين خاطر برخي بر اين گمان‌اند جورج بوش تلاش مي‌کند که از تلاش ها براي تصويب يک معاهده جهاني الزام‌آور با اهداف معين جلوگيري کند.

سازمان ملل متحد ماه دسامبر امسال کنفرانسي براي بررسي تغيير آب و هواي زمين در اندونزي برگزار خواهد کرد.

جورج بوش گفت که تکنولوژي کليد تأمين نياز کشورها به منابع انرژي و مبارزه با پديده گرمايش زمين است.

رييس‌جمهوري امريكا همچنين خواستار تشکيل يک صندوق بين‌المللي براي گسترش منابع انرژي پاک و جايگزين سوخت‌هاي فسيلي شد.

به گفته وي، آن صندوق مي‌تواند به کشورهاي در حال توسعه کمک کند تا از روشهاي بهتر توليد انرژي استفاده کنند.

وي همچنين بر اهميت تحقيقات در زمينه انرژي هسته‌اي تأکيد کرد.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه امريکا، در اولين روز نشست واشنگتن گفت: رهبران جهان بايد براي مقابله با گرمايش زمين به يک توافق بين‌المللي دست يابند.

رايس گفت: از آنجايي که امريکا يک اقتصاد بزرگ است و از توليدکنندگان اصلي گازهاي گلخانه‌اي، مشکل گرمايش زمين را موضوعي بسيار جدي مي‌داند.

طرفداران محيط زيست به اين اظهارات به ديده ترديد مي‌نگرند.

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34357

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنراني بوش خشم منتقدان را برانگيخت، ایسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016