سه شنبه 3 مهر 1386

کنفرانس نیویورک: جهان را نجات دهیم، صدای آلمان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برابر نمایندگان بیش از ۱۵۰ کشور جهان که به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد، در نیویورک گرد آمده بودند، گفت: «اگر مصممانه عمل نکینم، تغییر آب و هوا به زیان‌های جبران‌ناپذیری منجر خواهد شد.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نشست سران کشورهای جهان درباره‌ی موضوع ‌آب و هوا، جهانیان را به اقداماتی قاطع علیه دگرگونی‌های جوی دعوت کرد. او در این نشست که روز دوشنبه ۲۴ سپتامبر در نیویورک برپا شد، گفت: «اگر ما مصممانه عمل نکینم، تغییر آب و هوا به زیان‌های جبران‌ناپذیر خواهد انجامید.»

مرکل در برابر نمایندگان بیش از ۱۵۰ کشور جهان که به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد، بان‌کی مون، گردهم آمده بودند، به خطرات روزافزون ناشی از سیل و خشک‌سالی‌های فاجعه‌بار اشاره کرد. او توضیح داد که این خطرات در آینده سبب خساراتی تا ۲۰ درصد برای جامعه‌ی بشری خواهند شد.

آنگلا مرکل از برپایی و روند کنفرانس اظهار رضایت کرد و آن را "گامی مهم" در راه موافقت‌نامه‌ی جانشین قطعنامه‌ی کیوتو خواند.

تدارک برای کنفرانس بالی

رئیس سازمان ملل متحد، بان کی مون، از "پی‌‌آمدهای هولناک" تغییر جو، در صورتی‌که جامعه‌ی بین‌المللی به موقع دست به اقدام نزند، سخن گفت. او هم‌چنین افزود که هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از عهده‌ی این امر مهم برآید. بان کی مون که موضوع "حفظ محیط زیست" را به موضوع اصلی خود کار خود تبدیل کرده است، توضیح داد که برپایی کنفرانس نیویورک، باید مسیر کنفرانس بالی را در ماه دسامبرهموار کند. او گفت که: « باید در بالی بتوان، پیش از به پایان رسیدن اعتبار موافقت‌نامه‌ی کیوتو در سال ۲۰۱۲، بر سر قطع‌نامه‌ا‌ی جهانی که "پیشرفت روشنی" را نشان دهد، به توافق رسید.»

رقابت با سازمان ملل؟

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، کوندولیزا رایس، در این نشست هرگونه رقابت با سازمان ملل متحد را در جهت حفظ محیط زیست رد کرد و هم‌زمان، توضیح داد که آمریکا ولی بیشتر بر تکامل تکنولوژی جدید تأکید دارد تا کاهش تولید گازهای گل‌خانه‌ای. او اظهار امیدواری کرد که بتوان در آینده از مواد سوختی فسیلی، انرژی پاک‌تری استخراج کرد: «جهان به یک انقلاب تکنولوژیک نیاز دارد.».

جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا از نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا و ۱۶ کشور جهان که درصد آلوده‌سازی محیط زیستی‌شان بسیار بالاست، دعوت کرده است، در روزهای پنجشنبه و جمعه در واشنگتن گرد‌هم آیند. منقدان بیم آن دارند که آمریکا با این ابتکار، به رقابت با سازمان ملل متحد برخاسته باشد.

نیکلاس سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه در رابطه با اقدامات تدارکاتی برای کنفرانس بالی، خواستار تنظیم اهداف مشخص شد و گفت :«برای جلوگیری از یک فاجعه‌ی جهانی، قصد کاهش ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ باید ارجحیت مطلق داشته باشد.» او هم‌چنین گفت، اقدام نکردن، "جنایت" است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وظایف متفاوت برای کشورهای فقیر و غنی

آرنولد شوارتزنگر ( Arnold Schwarzenegger) فرماندار ایالت کالیفرنیا به عنوان اولین سخنران کنفرانس، تأثیرات مثبت اقتصادی یک سیاست "سبز" را برشمرد و گفت که در کالیفرنیا، در سال جاری بیش از ۱/۱ میلیارد دلار (حدود ۸۰۰ میلیون یرو) برای تولید انرژی پاک سرمایه‌گذاری شده است. او در نظر دارد که این مبلغ را در ده سال آینده به ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. شوارتزنگر گفت: « کشورهای فقیر و غنی، وظایف متفاوتی دارند. ولی یک وظیفه شامل حال همه می‌شود‌‌‌‌‌:عمل کنیم، عمل کنیم ،عمل کنیم.»

دویچه وله، تاگس شاو، فرانکفورتر روندشاو‌

در همين زمينه:

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34328

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کنفرانس نیویورک: جهان را نجات دهیم، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016