جمعه 28 مهر 1385

کره شمالی "آزمايش ديگری انجام نمی دهد"، بی بی سی

کيم يونگ ايل، رهبر کره شمالی، گفته است که کشورش قصد انجام آزمايش هسته ای ديگری را ندارد.

خبرگزاری "يونهاپ" کره جنوبی در گزارشی گفته است که رهبر کره شمالی اين سخنان را به مقامات چين که از آن کشور ديدار کرده اند، گفته است.

روز پنجشنبه گزارش شد که تانگ جپاشوان، نماينده ويژه رييس جمهوری چين، با کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، ملاقات کرده و نسبت به ادامه آزمايش های هسته ای به وی هشدار داده است.

به گزارش منابع خبری کره شمالی، رهبر اين کشور در ملاقات با آقای تانگ از اينکه آزمايش اتمی اخير باعث شده چين در موقعيت دشواری قرار گيرد ابراز تاسف کرده است.

از آغاز بحران ناشی از برنامه های هسته ای کره شمالی، چين ضمن مخالفت با سياست آمريکا در مورد وارد کردن فشار بر کره شمالی، تاکيد داشت که تنها راه حل اين بحران ادامه مذاکرات سياسی است و در نتيجه، تحولات اخير می تواند به ناکامی دولت چين در اين زمينه تعبير شود.

آقای تانگ در جريان سفر کاندوليزا رايس به پکن با وی ملاقات کرده و گزارش گفتگوهای خود با مقامات کره شمالی را به اطلاع وی رسانده است.

همزمان دولت چين وعده داده است که قطعنامه تحريم تجاری کره شمالی را به طور کاملا به اجرا بگذارد.

لی ژائوشينگ، وزير خارجه چين، در پی ملاقات با کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، که روز جمعه، ۲۰ اکتبر در پايتخت چين صورت گرفت، گفت که کشورش قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل حاوی وضع تحريم های تجاری عليه کره شمالی به دليل آزمايش هسته ای اين کشور را به طور کامل به اجرا خواهد گذاشت.

در عين حال، وی بر ادامه تلاش های ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای کره تاکيد نهاد و گفت خواهد کوشيد مقامات کره ای را به بازگشت به مذاکرات ترغيب کند.

خانم رايس که در ادامه سفر خود به منطقه وارد پکن، پايتخت چين، شده است از مقامات اين کشور خواسته بود در اعمال فشار بين المللی بر کره شمالی به طور کامل شرکت کنند.

چين دارای روابط دوستانه ای با کره شمالی است و مشارکت آن کشور در تحريم های بين المللی برای اجرای موثر قطعنامه شورای امنيت ضروری توصيف شده است.

وزير خارجه چين در عين حال گفت که کشور وی می کوشد زمينه را برای حل مسالمت آميز بحران هسته ای کره شمالی هموار سازد و از آن کشور خواسته است به مذاکرات شش جانبه باز گردد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مذاکرات پس از تصميم کره شمالی به از سرگيری برنامه های هسته ای خود با شرکت کره شمالی، آمريکا، ژاپن، کره جنوبی، روسيه و چين از اوت سال ۲۰۰۳ در پکن آغاز و تا نوامبر سال ۲۰۰۵، پنج دور گفتگو بدون دستيابی به نتيجه برگزار شده است.

در پی ملاقات روز جمعه در پکن، وزير خارجه آمريکا گفت که محور اصلی مذاکرات وی با مقامات چينی را چگونگی جلوگيری از تجارت در "اقلام خطرناک و غيرقانونی" توسط کره شمالی تشکيل داده است.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31816

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کره شمالی "آزمايش ديگری انجام نمی دهد"، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016