سه شنبه 20 تیر 1385

۱۴۵‬ هزار آلماني در سال ‪ ۲۰۰۵‬مهاجرت كردند، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۴/۲۰‬

سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي بيش از ‪ ۱۴۵‬هزار آلماني به موطن خود پشت كرده و به اقصي نقاط دنيا مهاجرت كردند كه اين تعداد از مهاجرت به خارج بالاترين ميزان طي پنجاه سال گذشته بوده است.

به گزارش روز سه‌شنبه پايگاه اينترنتي دويچه‌وله (راديو صداي آلمان)، علي رغم اينكه سال گذشته ميلادي تعداد مهاجران به آلمان بيشتر از مهاجران به خارج از كشور بوده‌اند، اما آيا كشوري كه جمعيت آن كهنسال مي‌شود، مي تواند تحمل اين مهاجرت به خارج را داشته باشد؟
در اوايل قرن نوزدهم ميلادي صدها هزار آلماني براي زندگي بهتر، فرار از فقر، بيكاري، گرسنگي و جنگ راه مهاجرت را برگزيدند. راهي كه چندان هم آسان نبود.

در آن زمان آلمان كشور مهاجران بود، اما اكنون در آغاز قرن بيست و يكم آلمان به يك كشور مهاجرپذير نيز تبديل شده است.

در سال ‪ ۷۹ ،۲۰۰۵‬هزار نفر بيشتر از آن تعدادي كه كشور را ترك كرده‌اند، به اين كشور مهاجرت كرده‌اند، اما ساختار سني آلمان نشان از اين دارد كه تعداد كهنسالان در حال افزايش است و اين فاكتور به معني آن است كه تعداد آنهايي كه كار مي‌كنند و ماليات مي‌پردازند به طور دايم در حال تقليل است.

در تحليل نهايي، تامين هزينه آن بخش‌هايي از جامعه كه كار نمي‌كنند در آينده نه چندان دوري با مشكل روبه‌رو خواهد شد.

پروفسور "كلاوس باده" كارشناس مسايل مهاجرت در دانشگاه "اوسنابروك" در اين‌باره گفت: مطمئنا آنچه كه در سال‌هاي گذشته فكر مي‌كرديم، يعني ورود سالانه ‪ ۱۰۰‬تا ‪ ۱۵۰‬هزار مهاجر، عملي نخواهد شد و اين، آن ميزاني است كه ما براي حفظ سيستم سني آلمان و به سود سيستم اجتماعي به آن نياز داريم.

به باور پروفسور باده، تعداد مهاجران به و يا از آلمان مهم نيست، بلكه ميزان سواد و آموزش آنها مهم است . از يك سو متخصصان آلماني كه از سطح آموزشي و سواد بالايي برخوردارند، كشور را ترك مي‌كنند، اما از سوي ديگر مهاجران به آلمان از اين ميزان سواد و تخصص برخوردار نيستند و اين براي كشوري كه به نوآوري در عرصه تكنولوژيك نيازمند است، بسيار مسئله ساز خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما بغرنجي موضوع از اينجا آغاز مي‌شود كه نوآوري و تخصص آلماني‌ها در كشور خودشان كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد تا مثلا در ژاپن و يا سوئيس و براي ابزارمندان، متخصصان و پزشكان آلماني در ديگر نقاط دنيا بيشتر متقاضي وجود دارد تا در كشور خودشان.

پروفسور باده در اين‌باره گفت: فكر نمي‌كنم از روند مهاجرت از آلمان در ميان مدت به خاطر شرايط بازار كار كاسته شود.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30895

فهرست زير سايت هايي هستند که به '۱۴۵‬ هزار آلماني در سال ‪ ۲۰۰۵‬مهاجرت كردند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016