پنجشنبه 11 خرداد 1385

به تازگی فاش شد: ژائو ژيانگ، رييس اسبق حزب کمونيست چين پيش از مرگش خواستار آزادی خود شده بود، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


راديو آسيای آزاد با اشاره به يکی از نامه‌های ژائو ژيانگ اعلام کرد، اين رهبر سرنگون شده‌ی چين که پس از قتل عام تيان‌آنمن تحت حصر خانگی قرار گرفت و در سال ۲۰۰۵ جان سپرد، پيش‌تر از عاملان خود خواسته بود تا آزادش کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، راديو آسيا آزاد افزود: ژائو ژيانگ در اوايل سال ۱۹۹۷ در نامه‌ای از رهبران حزب کمونيست چين خواستار آزادی‌اش شده بود و بيان کرده بود که نبايد سال‌های آتی زندگی‌اش را در حبس و تنهايی سپری کند.

ژيانگ که از سوی مخالفان دولت چين به خاطر مخالفت‌هايش با اعمال زور برای سرکوب معترضان دموکراسی خواه در واقعه‌ی تيان‌آنمن مورد ستايش است، در اوايل سال ۲۰۰۵ پس از گذران دست کم ۱۶ سال حبس جان سپرد.

وی در سال ۱۹۸۹ به عنوان رييس حزب حاکم کمونيست به خاطر مخالفت‌هايش با اعمال زور برای سرکوب مخالفان دولت سرنگون شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

راديو آسيای آزاد همچنين با استناد به يکی از نامه‌های ژيانگ به نقل از وی آورد: از ژوئن ۱۹۸۹ به طور غيرقانونی در حصر خانگی بودم، هشت سال گذشته است و نمی‌دانم تا کی بايد از دست رفتن اصلی‌ترين حقوقم را تحمل کنم. اين شرايط ‌بی‌ترديد باعث ضرر و زيان جدی بر روی جسم و روانم شده است. من اکنون ۸۰ ساله‌ام.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30231

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به تازگی فاش شد: ژائو ژيانگ، رييس اسبق حزب کمونيست چين پيش از مرگش خواستار آزادی خود شده بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016