پنجشنبه 3 فروردین 1385

اتا از تمامي فرقه‌هاي باسك خواست در روند صلح مشاركت كنند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


گروه جدايي طلب اتا اعلام آتش بس از سوي اين گروه را با درخواست از تمامي فرقه‌هاي باسك مبني بر حركت از حرف به سوي عمل و مشاركت‌شان در روند صلح، دنبال كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين درخواست در نسخه‌ي طويل بيانيه‌اي مطرح شد كه روز چهارشنبه آتش‌بس دايمي را براي برآورده كردن شرط مهم دولت اسپانيا به منظور مذاكره درباره‌ي صلح اعلام كرد.

در بيانيه‌اي كه از طريق شبكه‌ي تلويزيوني باسك اعلام شد، اين جنبش تصريح كرد آتش‌بس مورد نظر از روز جمعه به اجرا درخواهد آمد.

بيانيه‌ي روز پنج‌شنبه در روزنامه ملي گراي گارا منتشر شد كه پيشتر به اعلام حملات اتا مي‌پرداخت. اين روزنامه اعلام كرد كه آتش‌بس از روز جمعه به اجرا در مي‌آيد.

در بيانيه‌ي منتشره در اين روزنامه آمده است، اتا معتقد است توسعه اين روند و سازش درباره‌ي تمامي توافقات درخصوص آينده‌ي Euskal Herria (كشور باسك) با در نظر گرفتن چندگانگي و تماميت ارضي برعهده تمامي فرقه‌هاست.

اين بيانيه مي‌افزايد: ‌اكنون زمان صريح حرف زدن است تمامي بخش‌ها در كنار هم بايد تعهداتي جدي داشته باشند تا همگي با هم بتوانيم به راه‌حلي دموكراتيك كه Euskal Herria به آن نياز دارد، برسيم.

خوزه لويي رودريگز زاپاترو، نخست وزير اسپانيا پس از اعلاميه روز چهارشنبه از اين گام استقبال كرد و گفت: براي رسيدن به هدف اين درام تاريخي با احتياط واكنش نشان خواهيم داد.

مبارزه بلند مدت اتا براي استقلال باسك يكي از درگيري‌هاي داخلي نظامي در اروپاي غربي بوده است و اغلب با چندين دهه ناآرامي فرقه‌يي در ايرلند شمالي مقايسه شده است.

اتا در بيانيه‌اش آورده است: هدف از اين تصميم آغاز روندي دموكراتيك در كشور باسك است و در نهايت اين روند شهروندان باسك قادر خواهند بود براي تصميم‌گيري درباره‌ي آينده‌شان صدا و قدرت داشته باشند.

اين بيانيه افزود: پايان دادن به درگيري اكنون و امروز ممكن است اين اميد و آرزوي اتاست.

ماريا ترزا فرناندز دولاوگا، معاون اول نخست وزير اسپانيا گفت: دولت اسپانيا اميدوار است آتش بس به معناي آغازي براي پايان خشونت باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي اظهار كرد: اين اخبار خوبي براي همه‌ي اسپانيايي‌هاست.

خوان خوزه ايبارتكسه، رهبر منطقه‌يي باسك از روزي تاريخي صحبت كرد و افزود: زمان آن رسيده است كه جامعه‌ي باسك آينده‌اش را در صلح بسازد.

اين درحالي است كه حزب مردمي مخالف در پاسخ خود قاطع بود.

خوزه ماريا آزنار، نخست وزير سابق اسپانيا دولت را به علت آنچه ديدگاه مايوس كننده‌ي معامله با تروريست‌ها خواند، مقصر دانست.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29421

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اتا از تمامي فرقه‌هاي باسك خواست در روند صلح مشاركت كنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016