جمعه 29 مهر 1384

شورش در يك زندان قرقيزستان: يك نماينده مجلس و دو تن از مشاورين پارلمان كشته شدند، ايرنا

بيشكك ، ايرنا ‪۸۴/۰۷/۲۹‬
خارجي. اجتماعي. قرقيزستان. آشوب.

آشوب در يكي از زندان‌هاي حومه بيشكك پايتخت قرقيزستان كه از روز پنجشنبه آغاز شده ، قتل يك نماينده مجلس ملي و دو تن از مشاورين پارلمان را در پي داشت.


خبرگزاري " اكي پرس" قرقيزستان گزارش داد : همچنين " سرهنگ نعمت‌الله پولاداف " رييس اداره زندانهاي قرقيزستان كه از سوي آشوبگران در زندان ‪۳۱‬ بشدت زخمي شده و در وضعيت وخيمي قرار دارد ، در بيمارستان بستري شده است.

تلويزيون خصوصي "پيراميدا" پيش از اين اعلام كرده بود: وي در جريان اين ناآرامي‌هاي زندان ‪ ۳۱‬كه در ‪ ۱۵‬كيلومتري بيشكك قرار دارد كشته شده است.

بر پايه اين گزارش، ژنرال "فليكس كولف" نخست وزير قرقيزستان پس از ورود به زندان و مذاكره مستقيم با شورشيان، اجساد كشته‌شدگان را تحويل گرفت.

مركز مطبوعاتي دولت قرقيزستان نيز امروز با ارايه يك بيانيه تاكيد كرد برخورد خشن "تينج بيك احمدباي‌اف" نماينده پارلمان، زندانيان را خشمگين ساخته كه به مرگ وي و دو مشاور مجلس را منجر شد.

بر پايه گزارش‌هاي موجود، نماينده كشته شده مجلس ملي كه رياست كميسيون امنيت را نيز برعهده داشت همراه دو مشاور پارلمان پس از ورود با اسلحه به زندان، با آشوبگران درگير شده بودند كه تاكنون دليل آن روشن نشده است.

زندان شماره ‪ ۳۱‬هم‌اكنون در محاصره نيروهاي ويژه وزارت كشور قرقيزستان قرار دارد و زمان دقيق حمله به آن اعلام نشده است.

براساس اين گزارش، "قنبرعلي كانگانتين‌اف" كفيل جديد دادستان كل كشور نيز كه دو روز قبل به اين سمت منصوب شده است همراه برخي مسوولان در محل حضور دارد.

برپايه گزارش‌هاي انتشار يافته، آشوب زندان شماره ‪ ۳۱‬در اعتراض به برخورد ناشايست ماموران زندان، از صبح پنجشنبه با به گروگان گرفتن ماموران زندان آغاز شده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفته مي‌شود "قربان بيك باقي‌اف" رييس جمهوري قرقيزستان روند رسيدگي به ناآرامي‌هاي اين زندان را زير نظر گرفته و دستورات لازم را نيز صادر كرده است.

همچنين آخرين گزارش‌ها حاكي است كه آشوبگران، پس از تحويل اجساد به كولف، سلاح خود را نيز به زمين گذاشته‌اند.

مركز مطبوعاتي دولت قرقيزستان گزارش داد: رهبران آشوبگران براي حل اين مساله ابراز تمايل كرده و اعلام كرده‌اند به بي‌نظمي در زندان پايان خواهند داد .

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26840

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شورش در يك زندان قرقيزستان: يك نماينده مجلس و دو تن از مشاورين پارلمان كشته شدند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016