دوشنبه 18 مهر 1384

انتخابات رياست جمهوري لهستان به دور دوم كشيده شد، ايسنا

* رقابت تنگاتنگ ليبرال‌ها و محافظه‌كاران
* نظرسنجي‌هاي پس از انتخابات از پيروزي تاسك حكايت مي‌كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


مردم لهستان در انتخابات رياست جمهوري اين كشور به منظور يافتن جانشيني براي رييس جمهور كمونيست سابق كشورشان، با دادن بيشترين راي به نامزد جناح راست ميانه از حزب برنامه‌ي مدني، گام سرنوشت سازي را به سمت تصاحب قدرت توسط راستگرايان در لهستان برداشتند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، نتايج نظرسنجي‌هاي به عمل آمده پس از انتخابات نشان داد كه دونالد تاسك، از حاميان اقتصاد بازار آزاد و عضو حزب برنامه‌ي مدني، ‌٣٦ درصد آرا و رقيب سرسخت وي "لخ كاژينسكي" از حزب قانون و عدالت ‌٥/٣٣ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

نتايج اين نظرسنجيها حاكي از آن است كه هيچ يك از دو نامزد در كسب اكثريت آرا مورد نياز در مرحله‌ي اول انتخابات موفق نبوده‌اند، بنابراين انتخابات به دور دوم كشيده مي‌شود.

دور دوم انتخابات روز ‌٢٣ اكتبر (اول آبان) برگزار خواهد شد تا جانشين الكساندر كواشينووسكي، كمونيست سابق و رييس جمهور فعلي لهستان تعيين شود.

در همين حال، تاسك در جمع فعالان حزب برنامه‌ي مدني كه پس از اعلام نتايج اوليه گردهم آمده بودند، اظهار داشت: اين پيروزي به ما اميد موفقيت در دور دوم را داده است.

وي افزود: اميدوارم دو هفته‌ي آينده شاهد شور و انرژي بسيار باشيم.

از سوي ديگر، كا ژينسكي محافظه‌كار از حزب قانون و عدالت، اطمينان داد كه در دور دوم انتخابات فاصله‌ي خود را با تاسك كاهش دهد؛ چرا كه معتقد است ديدگاه‌هاي وي از عقايد ليبرال تاسك و حزب برنامه‌ي مدني‌اش بسيار گيراتر است.

اين در حالي است كه در انتخابات رياست جمهوري لهستان، ‌١٠ كانديداي ديگر نيز شركت داشتند؛ اما همگي پشت سر دو نامزد شاخص قرار گرفتند.

نزديكترين فرد به اين دو "آندژ لپر" از حزب دفاع مشروع (Samoobrona) بود كه بر اساس نتايج نظرسنجي‌ها توانست ‌١٣ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. پس از اين حزب "مارك برووسكي" از حزب سوسيال دموكرات لهستان ‌١٠ درصد آرا را به دست آورد.

استانيسلاو مرچك، از آكادمي علوم تحقيقات لهستان مي‌گويد: اكنون دو كانديداي اصلي (تاسك و كاژينسكي) مي‌كوشند تا از برووسكي و لپر پيشي بگيرند.

اين در حاليست كه حاميان لپر از لحاظ ايدئولوژيكي بيشتر به كاژينسكي محافظه‌كار و برنامه‌هاي وحدت اجتماعي وي گرايش دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نظرسنجيهاي به عمل آمده پس از انتخابات نشان مي‌دهد كه مردم شهر نشين لهستان بيشتر به حزب تاسك موسوم به برنامه‌ي مدني راي داده‌اند و روستا نشينان نيز از كاژينسكي و حزبش قانون و عدالت حمايت كرده‌اند.

لنا كولارسكا بوبينسكا، رييس موسسه‌ي روابط عمومي لهستان معتقد است كه محافظه‌كاران غالبا در شهرهاي كوچك كشور حضور دارند، در حاليكه مردم در شهرهاي بزرگ از اصلاحات واهمه‌اي ندارند. در حقيقت شكاف‌هاي موجود در دوره‌ي دوم انتخابات بروز خواهد كرد.

تاسك سياستمداري جوان و حامي سياست‌هاي بازار آزاد، ماليات‌هاي اندك و قاعده زدايي است. كاژينسكي بر افزايش نقش دولت در امر اقتصاد تاكيد دارد. مقامات احزاب وابسته به اين دو، از زمان برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور درصدد تشكيل دولت ائتلافي هستند.

نتايج رسمي اوليه‌ي انتخابات امروز اعلام مي‌شود.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26623

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات رياست جمهوري لهستان به دور دوم كشيده شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016