دوشنبه 9 خرداد 1384

عفو بين‌الملل درباره‌ افغانستان: بدرفتاري، سوء استفاده از زنان و ازدواج‌هاي اجباري امري متداول در افغانستان هستند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


سازمان عفو بين‌الملل در گزارش امروز (دوشنبه) خود آورده است: زنان افغان همواره با خطر ربودن، تجاوز جنسي و ازدواج‌هاي اجباري روبرو بوده‌اند. اين در حالي است كه دولت افغانستان نسبت به اين امر اقدامات كافي را صورت نداده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از آسوشيتدپرس، نوريا حق نگار، سخنگوي وزارت امور زنان در افغانستان با متداول خواندن اين گونه سوء استفاده‌هاي جنسي و بدرفتاري‌ها در اين كشور بيان داشت، در برخي از مناطق دور افتاده شاهد هستيم كه مردان با زنان همچون حيوان رفتار مي‌كنند.

هم‌چنين در اين گزارش، سازمان عفو بين‌الملل از دولت افغانستان و جوامع بين‌الملل خواسته است براي بهبود وضعيت معيشتي زنان در اين كشور تصميمات جدي و اقدامات مناسبي صورت دهند.

سازمان عفو جهاني كه مقر آن در لندن است، در گزارش خود نوشته است: تنها زنان معدودي در افغانستان از تهديدات و خشونت‌ها در امان هستند. زنان همچون كالا مبادله مي‌شوند و برخي از آنان براي رهايي از ازدواج‌هاي اجباري اقدام به خودكشي مي‌كنند.

اين در حالي است كه افغانستان پس از سالها جنگ و آشوب با روند بازسازي روبرو است اما با اين حال بسياري از زنان و دختران افغان متحمل سوء استفاده‌هاي بسياري از سوي همسران خود هستند.

اين گزارش هم‌چنين مي‌افزايد: ضوابط اجتماعي برپايه سنت و مذهب اكنون براي نقض حقوق زنان به كار بسته مي‌شود. اين گونه تجاوز و تعدي‌هاي اخلاقي به حبس و كشتار زنان انجاميده حتي در برخي موارد مقامات افغانستان در رفتارشان با زناني كه متواري شده تا از اين اوضاع رهايي يابند، مانند جنايتكاران برخورد كرده و آنان را زنداني مي‌كنند.

اين سازمان حقوق بشر به حامد كرزاي، رييس جمهور افغانستان در خصوص اين گونه رفتارها هشدار داده و از وي خواسته اين گونه سوء استفاده‌ها را به شدت محكوم كرده و اصلاحاتي نوين را در سيستم قضايي كشورش به عمل آورد تا حقوق زنان در اين كشور به سادگي نقض نگردد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور زنان در افغانستان گفت: برخي از زنان با سوزاندن خود سعي مي‌كنند تا مورد تجاوز قرار نگيرند.

وي با اعلام اين كه در شهرهاي اصلي افغانستان پيشرفت‌هايي حاصل شده، افزود: در مناطق دور افتاده كه كنترل مقتدرانه‌ي كمتري روي آن صورت مي‌گيرد، اغلب با اين گونه مسايل روبروست.

از زمان سقوط طالبان در سال 2001 ميليونها زن و دختر افغان مشغول كار و فعاليت‌هاي اجتماعي هستند.

Copyright: gooya.com 2016