یکشنبه 6 دی 1383

شمار كشته‌شدگان شديدترين زمين‌لرزه چهل سال گذشته جهان به 6300 تن رسيد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس حوادث

آمار تلفات شديدترين زمين‌لرزه جهان طي 40 سال گذشته كه بامداد يكشنبه در بستر اقيانوس هند منطقه خاور دور رخ داد، افزايش يافته و به 6 هزار و 300 تن در كشورهاي مختلف منطقه رسيد.

به گزارش گروه «حوادث» ايسنا در اثر وقوع اين زمين‌لرزه كه مركز پژوهش‌هاي زمين‌شناسي آمريكا شدت آن را 8 و 9 دهم درجه در مقياس ريشتر و مركز آن را در نزديكي سواحل جزيره سوماترا در اندونزي تعيين كرده است، امواج دريا كه ارتفاع آنها در نقاطي به حدود 5 متر مي‌رسيد، به سواحل منطقه هجوم آورد.

منابع خبري در آخرين گزارش خود اعلام كردند: زمين‌لرزه روز يكشنبه پنجمين زلزله شديد در جهان از سال 1900 بوده و در پي آن، 9 پس‌لرزه متوالي نيز در منطقه ثبت شده است.

مركز زمين‌لرزه در بستر اقيانوس قرار داشت و تكان ناشي از آن در مناطق مسكوني دور نواحي ساحلي خرابي چنداني پديد نياورد؛ اما خيزش امواج ناشي از اين زلزله دريايي كه اصطلاحا «تسونامي» خوانده مي‌شود، خسارات و تلفات گسترده‌اي را در كشورهاي ساحلي به خصوص سريلانكا، هند، اندونزي و تايلند برجاي گذاشته است.

در سريلانكا، دولت اين كشور از كشته شدن 2 هزار و 200 تن در اثر آب‌گرفتگي مناطق ساحلي خبر داد و رييس‌جمهوري اين كشور، ضمن اعلام وضعيت اضطراري، از جامعه بين‌المللي خواستار ارسال كمكهاي بشردوستانه شده است.

به گفته منابع دولتي سريلانكا، حدود يك ميليون نفر از ساكنان نقاط مختلف اين كشور در اثر جاري شدن سيلاب خانه‌هاي خود را ترك كرده‌اند.

مقامات هندي نيز گفته‌اند حدود 2 هزار نفر در اين كشور جان خود را از دست داده و صدها ماهيگير هندي كه هنگام خيزش امواج در دريا بودند ناپديد شده‌اند.

پليس هند اعلام كرده است كه اجساد دست كم يكصد تن از قربانيان اين حادثه در سواحل شهر پيدا شده است.

براساس جديدترين گزارشها، هجوم امواج دريا به سواحل نواحي شمال‌غرب استان «آچه» در اندونزي باعث ويراني چندين روستاي ساحلي در اين منطقه شد و تاكنون كشته شدن حدود 1800 نفر در مناطق مختلف اندونزي تاييد شده است.

همچنين گفته مي‌شود كه برخورد امواج به ديوار يك زندان در آچه باعث خرابي آن و فرار بيش از 200 زنداني شد.

صدها نفر در سواحل شهر مدرس كشته شدند

ارتباط با بسياري از نواحي جنوب غرب سوماترا قطع شده و بيم آن مي رود كه با دريافت گزارش خسارات ناشي از اين حادثه در اين منطقه، آمار تلفات زمين‌لرزه افزايش يابد.

مقامات تايلندي نيز از كشته‌شدن دست كم 257 تن و زخمي شدن حداقل يكهزار نفر در مناطق مختلف خبر داده و گفته‌اند كه هجوم امواج دريا به سواحل شهر توريستي فونكت به كشته‌شدن تعدادي از كساني كه براي شنا به ساحل آمده بودند، از جمله چند جهانگرد خارجي، منجر شد.

تاكسين شيناواترا، نخست وزير تايلند دستور داده است مردم ساكن مناطق كم‌ارتفاع ساحلي اين كشور اين مناطق را تخليه كنند و به نواحي مرتفع‌تر بروند.

مالزي نيز تلفات اين زمين‌لرزه را دست‌كم 17 نفر گزارش كرده است. همچنين از مالديو خبر مي‌رسد كه امواج و سيل خرابيهاي شديدي به بار آورده و بخش اعظم شهر ماله، پاپتخت، را سيل گرفته است. هنوز از تلفات در مالديو گزارشي در دست نيست.

در جزاير آندامان، كشور بنگلادش، وقوع زمين لرزه‌هايي احساس شده اما گزارشي از خسارات و تلفات احتمالي در اين منطقه در دست نيست.

زلزله روز يكشنبه همچنين باعث خيزش امواج دريا و آب گرفتگي بخشهايي از جزاير مالديو واقع در جنوب هند شد.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش شده است كه بخشهايي از ماله، پايتخت، و برخي ديگر از جزاير اين كشور به زير آب فرو رفته است. در اثر آب گرفتگي در مناطق مختلف مالديو، 6 نفر كشته و هزاران نفر بي‌خانمان شده‌اند؛ در حاليكه تماس با تعدادي از 200 جزيره مسكوني تشكيل دهنده اين كشور، كه بسياري از آنها تنها حدود يك متر از سطح دريا ارتفاع دارد، قطع شده است.

دولت مالديو در اين كشور وضعيت فوق‌العاده اعلام داشته و از جامعه بين‌المللي تقاضاي ارسال كمكهاي اضطراري كرده است.

همچنين، از سومالي، واقع در سواحل اقيانوس هند در شرق آفريقا، گزارش شده است كه امواج ناشي از زلزله روز يكشنبه به شهر گاراكاد، در مركز اين كشور، خساراتي وارد كرده است.

تا كنون كشته شدن 3 نفر از شهروندان سومالي در اثر اين حادثه تاييد شده اما منابع محلي در مورد سرنوشت تعداد نامعلومي از ماهيگيراني كه در زمان وقوع زلزله با قايق مشغول ماهيگيري بوده‌اند ابراز نگراني كرده‌اند.

در اثر وقوع اين زلزله امواج شديد دريايي ايجاد شده كه تاكنون 2 هزار و 134 نفر را بكام مرگ برده است و طبق آخرين اخبار هليكوپترهاي آمريكا براي نجات آسيب‌ديدگان به منطقه اعزام شده‌اند و اولين كمكهاي ارسالي از سوي كشورهاي اروپايي به مناطق زلزله‌زده جنوب غرب آسيا ارسال شده است.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16090

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شمار كشته‌شدگان شديدترين زمين‌لرزه چهل سال گذشته جهان به 6300 تن رسيد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016