جمعه 30 آبان 1382

گزارش ايلنا از ترور در استانبول

تهران-خبرگزاري كار ايران
رسانه هاي تركيه در تحليل هاي خود اتفاق نظر دارند كه به دليل روابط سرد تركيه با آمريكا و اسرائيل، احتمال دخالت تل آويو در انفجارهاي استانبول وجود دارد و به نوعي آن را مجازات تركيه مي دانند.
صاحب نظران، اطلاع قبلي ايالات متحده از اين حادثه را دليل ديگري مي دانند كه اين انفجار توسط اسرائيل و با هماهنگي آمريكا انجام شده است.
عده اي ديگر از تحليل گران منطقه نيز به دليل در بن بست قرار گرفتن اسراييل در سرزمين هاي اشغالي، اين حادثه را كار اسرائيل مي دانند و مي گويند اسراييل درنظر دارد كه در آستانه روز جهاني قدس، مظلوم نمايي كند. در عين حال مقامات تركيه هم تأييد كرده اند كه اين حادثه كار يك گروه ساده نيست بلكه يك تشكيلات منسجم پشت اين حادثه بوده است.

اين در حالي است كه گروه ابوحفص مصري از شاخه هاي گروه تروريستي القاعده نيز مسووليت اين انفجارها را بر عهده گرفته است. اين گروه با ارسال يك نامه الكترونيكي به دفتر روزنامه القدس العربي در لندن مسووليت اين حادثه را رسما بر عهده گرفته اند. البته شايان ذكر است كه مدير مسوول اين روزنامه خود نيز متهم به همكاري با القاعده است.
همچنين گروه ديگري در تركيه موسوم به جبهه مبارز اسلامي شرق بزرگ مسووليت اين حادثه را برعهده گرفته است.
از سوي ديگر عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب اعلام كرد كه رفتار ضدانساني تل آويو در سرزمين هاي اشغالي منشأ چنين رويدادهايي است. يك منبع كرد شمال عراق فاش ساخت سه روز پيش از وقوع انفجارهاي خونين در استانبول، يك تيم 5 نفره از اعضاي سازمان موساد به رغم مخالفت اتحاديه ميهني كردستان عراق از مرز مشترك عراق و تركيه وارد يك شهر مرزي تركيه شده بود.
وي افزود: اعضاي موساد تحت عنوان كارشناسان امور ترابري وارد تركيه شدند و ادعا كردند با مقامات ترك درباره ورودشان به آن كشور هماهنگ كرده اند.
به گفته اين منبع كرد، يكي از اعضاي تيم 5 نفره موساد فردي است به نام اسحاق كه دوسال پيش مسئول پروژه سركوب گروه مخالف دولت تركيه موسوم به پ.ك.ك بود كه ديدارها و مذاكراتي با دولتمردان تركيه و رهبران كرد شمال عراق داشت.
خبرنگار يك شبكه تلويزيوني ژاپن نيز ساعاتي پس از انعكاس خبر مربوط به دستگيري يك يهودي به عنوان مظنون اصلي انفجارهاي استانبول، به توكيو فراخوانده شد.تصويربردار اين شبكه تلويزيوني كه در تركيه به سر مي برد، در اين باره به رويتر گفت كار آنها در انتشار خبر مذكور در طول يك سال فعاليت شان متعارف بوده و نخستين بار است كه حساسيت به خرج داده مي شود.
بر اساس اين گزارش خبر ارسالي موردبحث پيش از پخش به بايگاني رفت.در اين ميان برخي تحليلگران نيز دليل انفجارها را با سياست هاي اخير تركيه كه به سرد شدن روابط اين كشور با آمريكا و به خصوص با اسرائيل منجر شده است مورد توجه قرار داده اند.
روزنامه جمهوريت نيز در مطلبي تحت عنوان ترور در استانبول نوشت: بزرگترين عمليات تروريستي در تركيه، روز شنبه در اين شهر انجام شد.
اين روزنامه به نقل از فايق بولوت كارشناس برجسته امور خاورميانه نوشت: انفجارهاي ياد شده زهرچشمي به تركيه در مقابل سياست سرد اين كشور نسبت به اسراييل است، چرا كه سياست هاي تركيه در قبال اسراييل با سياست هاي آمريكا در مورد اسراييل منطبق نيست.
انفجار دو خودرو بمب گذاري شده مقابل عبادتگاه يهوديان در استانبول و آتش زدن يك مدرسه يهودي در حوالي پاريس، سران تل آويو را به وحشت انداخت و وزير خارجه اين رژيم را شتابان به تركيه كشاند.
در پي انفجارهاي انتحاري عليه دو عبادتگاه يهوديان در استانبول كه 23 كشته ازجمله 6 يهودي و 18 مسلمان و بيش از 300مجروح برجاي گذاشت، سيلوان شالوم وزير خارجه اسرائيل شتابان وارد تركيه شد تا با مقامات اين كشور درباره عاملان انفجار و تدابير به كارگرفته شده گفت وگو كند.
مقامات تركيه تأييد كرده اند كه انفجارهاي استانبول كار يك تشكيلات منسجم بوده است.همچنين گفته مي شود، سازمان اطلاعات مركزي آمريكا و وزارت كشور تركيه يك روز پيش از انفجارها درباره احتمال وقوع حوادث تروريستي هشدار داده بودند. كارشناسان مي گويند، به علت حجم وسيع خسارات هاي انفجار روز شنبه ويراني ساختمان هاي نزديك به دو عبادتگاه ، اين مكان ها به مناطق جنگ زده شبيه است.
از ديگرسو، درپي آتش سوزي به ظاهر عمدي در يك مدرسه پسرانه يهوديان در حومه پاريس، دولت فرانسه در نشستي فوق العاده چگونگي برخورد با يهودي ستيزي را بررسي مي كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1486

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايلنا از ترور در استانبول' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016