شنبه 20 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجلس در پي قانون جديد: نگهداري و بردن سگ به خيابان ممنوع، ایرنا

۳۹ نماينده مجلس طرحي تهيه كردند كه در صورت تصويب نهايي آن گرداندن حيواناتي مانند سگ در اماكن و معابر عمومي ممنوع و مرتكب شونده به ضبط حيوان و جزاي نقدي محكوم مي‌شود.

به گزارش ايرنا اين طرح كه در قالب الحاق يك ماده به قانون مجازات اسلامي ابتداي اسفند ماه سال گذشته در صحن علني مجلس اعلام وصول شد؛ شامل يك ماده واحده و يك تبصره است.

بر اساس ماده واحده آن ، گرداندن حيوانات خطرناك يا حيواناتي كه براي سلامت عمومي مضر بوده يا نجس العين مي‌باشند، از قبيل سگ در اماكن و معابر عمومي و وسائط نقليه ممنوع است و مرتكب شونده علاوه بر جزاي نقدي از يك ميليون ريال تا پنج ميليون ريال به ضبط حيوان مذكور محكوم مي‌شود.

همچنين نگهداري حيوانات مذكور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسكوني چنانچه موجب نارضايتي هر يك از ساكنان شود ممنوع است. نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت كند.

در مرتبه دوم و يا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزاي نقدي از پانصد هزار ريال تا پنج ميليون ريال محكوم و در هر صورت حيوانات مذكور ضبط خواهد شد.

بر اساس تبصره اين طرح، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي موظف مي‌شود فهرست حيوانات نجس‌العين و خطرناك و مضر براي سلامت عمومي به جز سگ ظرف سه ماه از تاريخ تصويب اين قانون را تهيه و اعلام كند.

طراحان اين طرح در مقدمه توجيهي تاكيد كرده‌اند كه تهيه اين طرح اقدامي براي مقابله با روند فزاينده سگ گرداني در معابر و نگهداري آن در آپارتمان‌ها در شهرهاي بزرگ بويژه تهران است.

اين نمايندگان كه در بين آنان اسامي برخي از نمايندگان شاخص روحاني مجلس نيز ديده مي‌شود، رواج سگ گرداني و نگهداري را معضلي فرهنگي اجتماعي و نوعي تقليد كوركورانه از فرهنگ مبتذل غربي دانسته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




طراحان اين طرح در مقدمه توجيهي آن خاطر نشان كردند كه نگهداري از حيواناتي نظير سگ مضرات بسيار زياد بهداشتي دارد و براي سلامت عمومي جامعه نيز مضر است.

اين طرح كه به صورت عادي از سوي طراحان به مجلس تقديم شده‌ است، هم‌اكنون در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس در دست رسيدگي قرار دارد.

كميسيون قضايي و حقوقي مجلس كميسيون اصلي رسيدگي كننده به اين طرح است و كميسيون‌هاي فرهنگي، بهداشت و درمان و همچنين شوراها و امور داخلي كشور به عنوان كميسيون‌هاي فرعي اين طرح را مورد بررسي قرار مي‌دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016