چهارشنبه 28 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شب موسیقی هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد، مهر

مراسم جشن خانه موسیقی با حضور اهالی موسیقی در میان استقبال مردم شامگاه گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگارمهر، در ابتدای این مراسم که با حضور بزرگان موسیقی ، معاون هنری وزارت ارشاد ،سرپرست دفتر موسیقی ، رئیس موزه موسیقی و برخی از دیگر چهره های هنرهای تجسمی آغاز شد صدرالدین شجره به عنوان مجری مراسم روی صحنه رفت و ضمن خیرمقدم به حاضرین از حمیدرضا نوربخش دعوت کرد به روی صحنه آید و گزارشی را از کم و کیف برگزاری جشن ارائه دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رقابت آثار گسترش می یابد

دبیر این دوره از جشن خانه موسیقی درابتدای صحبت های خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطر درگذشتگان هنر موسیقی گفت : جای بسیاری از اهالی موسیقی که روز ی در کنار هم زندگی می کردیم خالی است و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان جا دارد از همه بزرگواران که برای برپایی این جشن تلاش کردند سپاسگزاری کنم چراکه اگر زحمات آنها نبود هرگز جشن خانه موسیقی برپا نمی شد جشنی که نخستین سال رقابتی شدن خود در سه حوزه بهترین کتاب، بهترین آلبوم و جایزه ویزه مشکاتیان را تجربه می کند.

وی در ادامه افزود : در بخش بهترین کتاب موسیقی مجموع کتاب های منتشر شده در سه سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در بخش آلبوم و جایزه ویژه مشکاتیان بهترین ها نیز انتخاب شدند، در این دوره از جشن خانه موسیقی نخستین تجربه های رقابتی شدن این جشن را کسب کردیم ولی امیدوار هستیم در سالهای بعد حوزه رقابت گسترش یابد و بتوانیم در حوزه های مختلف آهنگسازی ، ترانه و شعر ، نوازندگی ، خلاقیت و یا بهترین ناشر این رقابت را ایجاد کنیم.

نوربخش در پایان صحبت های خود افزود : آنچه در جشن خانه موسیقی به عنوان بهترین در بخش های مورد داوری اعلام می شود را نمی توان به عنوان بهترین های حوزه موسیقی برشمرد بلکه برگزیدگان ، منتخبین برترین آثاری هستند که به دبیرخانه جشن ارسال شده و مورد داوری قرار گرفته اند ولی امیدوارم در سالهای آینده این جریان بیش از آنچه موجود است گسترش یابد.

"سفر به دور ایران " با موسیقی نواحی

پس از پایان صحبت های حمیدرضا نوربخش دبیر یازدهمین جشن خانه موسیقی، برنامه های شب موسیقی با اجرای موسیقی قومی -عشایری به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی با عنوان "سفر به دور ایران" ادامه پیدا کرد و یک گروه از نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی به طور همزمان به روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند؛ در ابتدای این بخش گروه "رزمقوم شیرین جان به خوانندگی محمدرضا اسحاقی" اجرای برنامه داشتند و پس از آن اجرای شعر بلوچی با آوازاسحاق بلوچی، اجرای چیله با آواز خالد شفیع کمنه ای ، منظومه رعنا با شعر ناصر وحدتی ، آواز شکسته قره باغ با آواز عاشیق قدرت میرزاپور، ترانه لکی لری با آواز ایرج رحمانپور، ترانه قشقایی با آواز کهن دل پور، آواز بلال جونکی و یار یار با آواز کوروش اسدپور ،آواز حقانه سهراب محمدی و ریز مقام اهه بگو با آواز ناصر وحدتی به روی صحنه رفت .

پایان بخش برنامه "سفر به دور ایران" اجرای دامام و نی انبان محسن شریفیان بود که موسیقی ویژه بوشهر را اجرا کرد که این بخش از برنامه با استقبال و تشویق پی در پی حاضرین در سالن مواجه شد.

موسیقی اصیل دیده نمی شود

پس از پایان این بخش داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی به روی صحنه رفت و بیانیه خانه موسیقی را قرائت کرد ؛ این نوازنده تار قبل از آغاز صحبت های خود گفت : سالیان سال است که به متولیان امور فرهنگ و هنر گوشزد می کنیم که موسیقی ایرانی سرشار از نیکی و روح والای انسانی است و مدام دعوت می کنیم که از این برنامه ها دیدن کنند اما گوش شنوا و چشم بینایی وجود ندارد ؛ این در حالی است که همین مسئولان مدام حرف از تهاجم فرهنگی حرف می زنند ولی قدم مثبتی برنمی دارند.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اجرای موسیقی قومی و عشایری گفت : اگر از این دسته از موسیقی هایی که به روی صحنه رفت در سطح جامعه پخش می شد و فرصت دیده شدن پیدا می کرند قول می دهم که گوش موسیقایی جوانان ما به سوی ابتذال پیش نمی رفت اما متاسفانه هیچ کس توجهی نکرده و نمی کند.

پس از پایان صحبت های داریوش پیرنیاکان دربخش تقدیر از هنرمندان موسیقی ، نماهنگی از احمد پژمان آهنگساز پخش شد . پس از آن مصطفی کمال پورتراب و محمد سریر به روی صحنه آمدند تا تندیس خانه موسیقی را به احمد پژمان به خاطریک عمر تلاش در عرصه موسیقی را اهدا کنند.

از اساتیدم بسیار آموختم

احمد پژمان پس از دریافت تندیس خانه موسیقی گفت : دکتر سریر به من گفته بودند که قرار است چنین برنامه ای برگزار شود اما فکر نمی کردم به اینگونه باشد قبل از هر چیز باید از اساتید خودم که هیچ یک در قید حیات نیستند تشکر کنم که اگر آنها نبودند من هرگز در کنار شما نبودم من از آنها بسیار آموختم.

پس از این بخش از صحبت های پژمان ، دکتر سریر مدیرعامل خانه موسیقی گفت : بسیاری از موسیقیدان ها که در حال حاضر به خوبی فعالیت می کنند از شاگردان ایشان بودند ارجمله خود من که از شاگردان احمد پژمان بودم به همین دلیل این آهنگساز بسیاری از موزیسین ها را پرورش داده اند.

در ادامه مراسم تقدیر از اهالی موسیقی نماهنگی از استاد سهراب محمدی معروف به سهراب بخشی پخش شد و پس از آن حمید شاه آبادی به اتفاق هوشنگ ظریف به روی صحنه آمدند و مراسم تقدیر از سهراب محمدی را به جا آوردند و پس از آن صدرالدین شجره مجری مراسم در خواست کرد تا یک بخش از موسیقی هرایی اجرا شود .

پخش نماهنگی از درگذشتگان موسیقی در سالهای 88 و 89 از دیگر برنامه های یازدهمین جشن خانه موسیقی بود و پس از آن دو نوازی سه تار نوجوان آریا بام رفیع و همچنین کمانچه نرگس دهقانی به روی صحنه رفت که با استقبال گرم مخاطبان قرار گرفت.

در حضور عبدالوهاب شهیدی عرض هنر نکرده ام

پس از پایان آنتراکت 30 دقیقه ای بخش دوم از مراسم یازدهمین جسن خانه موسیقی اجرا شد. پخش نماهنگی از زندگی و آثار عبدالوهاب شهیدی آغازگر بخش دوم این جشن بود و پس از پایان این نماهنگ محمدرضاشجریان وهوشنگ ظریف به روی صحنه آمدند تا مراسم تقدیر از عبدالوهاب شهیدی خواننده موسیقی ایران را به جا آورند.

محمدرضا شجریان درباره عبدالوهاب شهیدی گفت : سالیان درازی است که ایشان را می شناسم و دستشان را بوسیده ام من در حضور ایشان به خودم اجازه نمی دادم که عرض هنر کنم و معتقدم در اندازه ای نیستم که جایزه ایشان را اهدا کنم.

پس از پایان این بخش مراسم اهدای جوایز یازدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد ،پایان بخش مراسم جشن خانه موسیقی هم به اجرای شهرام ناظری به همراه گروه فردوسی اختصاص داشت که مورد استقبال حاضرین در سالن قرار گرفت.

حاشیه

* جشن خانه موسیقی با 45 دقیقه تاخیر برگزار شد و شهرام ناظری با اشاره به طولانی شدن برنامه به خستگی خود برای اجرا و کم حوصلگی حاضرین در سالن اشاره کرد.

*مجری برنامه در ابتدای صحبت های خود گفت که به من گفتند بر اساس آئین نامه خانه موسیقی از آوردن لقب استاد برای بزرگان موسیقی خودداری کنم که این کار برای من سخت است چراکه در جمع بزرگان و اساتید هنر موسیقی نشسته ام.

* بروشور جشن خانه موسیقی به تعداد بسیار در اختیار حاضرین قرار گرفت این بروشور اطلاعات کاملی در خصوص کم و کیف برگزاری جشن در اختیار حاضرین قرار می داد.

*صدرالدین شجره مجری برنامه به علت مصیبتی که به او رسیده بود تمرکز لازم را نداشت و در پایان برنامه دبیر جشن با اشاره به این موضوع از تعهد او برای حضور در برنامه تشکر کرد.

*در بخش مراسم اهدا جوایز در کنار استادان موسیقی،ازعباس اخوین (استاد خوشنویسی) نیز برای اهدا جوایز بخش کتاب دعوت شد تا به روی صحنه برود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016