شنبه 5 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ايسنا از بهار‌ي به‌ رنگ‌ سينما: «از حواشي كن تا انتشار سياستهاي سينمايي در بهار 89 »، ايسنا

سينماي ايران در بهار 89 با خبرهاي و اتفاقاتي همچون انتشار دفترچه‌ي سياستهاي سينمايي معاون سينمايي وزارت ارشاد،درگيري‌هاي صنفي و حواشي جشنواره كن براي سينماي ايران، فروش معمولي فيلم‌ها و... درگذشت‌ هنرمنداني چون نعمت حقيقي و حميده خيرآبادي همراه شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در آخرين روزهاي فروردين ماه سال جاري، برگزاري نشست مطبوعاتي مديرعامل خانه سينما به نوعي اولين اتفاق جدي سينما بود كه در اين جلسه عسگرپور از محقق نشدن بحث بيمه بيكاري و عدم پرداخت 38 درصد از بودجه سال گذشته سينما سخن گفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




همچنين در بهار امسال بحث عدم حضور نماينده خانه سينما در شوراي پروانه ساخت همچنان مطرح بود و جلسات اين شورا بدون حضور نماينده خانه سينما برگزار شد.

واپسين روز هاي فروردين ماه با بركناري عليرضا رئيسيان از رياست شوراي مركزي كانون كارگردانان، در آخرين روزهاي فعاليت اين شورا، اتفاقات جديدي را در صنف كارگردانان به همراه داشت و در مجمع عمومي اين كانون تمامي اعضاي شوراي مركزي اين كانون از اعلام كانديداتوري مجدد امتناع كردند و در نهايت پس از هشت سال رياست رئيسيان، سيروس الوند به رياست اين شورا انتخاب شد.

جواد شمقدري نيز در فروردين ماه سپرس شده در نشستي با سينماگران، سياست‌هاي خود را در قالب دفترچه‌اي منتشر و اعلام كرد.

اين سياست‌ها نقطه‌نظرات متعددي از سوي هنرمندان به دنبال داشت.

در ارديبهشت‌ماه سال 89 هم مهدي كرم‌پور از رياست شوراي صنفي نمايش استعفا داد و چند روز بعد با اعلام كانديداتوري به عنوان يكي از اعضاي شوراي مركزي كانون كارگردانان انتخاب شد.

اما بحث‌هايي كه پيرو بركناري رئيسيان پيش آمده بود با روي كارآمدن رييس جديد اين شورا هم پايان نيافت و در نهايت اظهارات ابوالحسن داودي رييس مجمع فيلمسازان سينماي ايران موجب شد كه همايون اسعديان، برزيده، كامران قدكچيان، مازيار ميري به طور جمعي و به نشانه اعتراض از عضويت در اين مجمع استعفا دهند.

اما حاشيه‌ي و متن جشنواره‌ي كن امسال براي سينماي ايران.

امسال، «كپي برابر اصل» ساخته عباس كيارستمي در بخش رقابتي اين جشنواره به نمايش درآمد و نخل طلاي كن را براي بازيگر آن ژوليت بينوش به همراه داشت.

اما ممانعت از حضور برخي فيلم‌هاي ايراني براي حضور در بازار كن از حاشيه‌هاي جشنواره‌ي كن امسال بود.

عليرضا سجادپور، رييس اداره نظارت و ارزشيابي در اين‌باره به ايسنا گفت:«قطعا برخي فيلم‌هاي رفع توقيف شده براي حضور و نمايش در خارج از كشور ممنوعيت دارند. البته سجادپور از ذكر اسامي اين فيلم‌ها خودداري كرد.»

اما بعدها عبدالرضا كاهاني كارگردان فيلم «هيچ» از منع نمايش فيلمش در حضور در بازار جشنواره كن گلايه كرد.

وضعيت جعفر پناهي كه باعث شد در جشنواره كن برايش صندلي خالي بگذارند و .... باعث شد كه جواد شمقدري معاون سينمايي كه به كن سفر كرده بود و ديداري نيز با ژيل‌ژاكوب رييس جشنواره كن داشت،در نامه‌اي به ژيل ژاكوب به وي متذكر شد:«بايد مراقب باشيد برخي افراد به خاطر منافع شخصي و سياسي خود تمايل ندارند ارتباط صميمانه‌اي بين ما برقرار گردد.»

وي در آن زمان خبر داد كه جعفر پناهي بزودي آزاد خواهد شد و اظهار كرد: «سينماگران ايراني مي‌توانند در چارچوب آزادي و قانون به فعاليت‌هاي خود بپردازند، و در عين حال تأکيد مي‌کنم نبايد بگذاريم اخبار دروغ و فريب‌کاري برخي‌ها مانع همکاري ما در آينده شود.»

در آن مقطع اظهاراتي از ژيل‌ژاكوب در برخي خبرگزاري داخلي منتشر شد كه چند روز بعدتر ژيل ژاكوب در خبرگزاري فرانسه اظهاراتي كه به نقل از خود صورت گرفته را نادرست خوانده بود و به همين دليل معاون سينمايي ارشاد بار ديگر به پاسخگويي به ژيل ژاكوب پرداخت و در قالب نامه‌اي سرگشاده عنوان كرد:«آقاي ژيل ژاكوب به خاطر اعتراض همان كساني كه او را وادار كرده‌اند تا صندلي خالي براي جعفر پناهي در افتتاحيه اين جشنواره بگذارد، حالا مجبور شده است حرف‌هايش را پس بگيرد.»

وي گفت: «آقاي ژاكوب، در زمان ملاقات با من، مانع حضور تصويربردار و خبرنگار ايراني در جلسه شد و حالا پس از درج سخنان اخير وي در خبرگزاري فرانسه، معلوم شد كه وي آن روز نگران گفت‌وگوي خودش با من بوده است! به آقاي ژاكوب توصيه مي‌كنم مواظب فريبكاري و دروغ‌پردازي اطرافيانش باشد.

متأسفانه ورشكستگان سياسي كه با امكانات بيت‌المال ايران فيلمساز شده‌اند و الان در فرانسه لانه كرده‌اند به ايشان اطلاعات غلط مي‌دهند.»

البته بحث‌هاي حاشيه‌اي جشنواره كن تنها به همين‌جا ختم نشد و حواشي نيز براي فاطمه معتمدآريا به همراه داشت.

و در 21 ارديبهشت‌ماه و 7 ماه و ده روز پس از حضور شمقدري در معاونت سينمايي وي به برگزاري دومين نشست مطبوعاتي خود پرداخت و در اين نشست گفت:«اينكه كارنامه‌ ما را تنها به رفع توقيف‌ها محدود كنيد بي‌انصافي است.»

وي در اين نشست درباره ابتذال در سينماي ايران هم مطرح كرد: «موجي به راه افتاده كه گمان مي‌شود سينماي ايران در گرداب ابتذال افتاده و مبتذل شده است. تصور مي‌شود مديريت جديد اين فضا را به وجود آورده است اما سينماي ايران از سال 76 در سراشيبي سقوط قرار گرفت و در ابتذال افتاد. كساني كه امروز مدعي هستند آن موقع سكوت كردند و الآن كه ما مي‌خواهيم درست كنيم همه مي‌گويند سينماي ايران به ابتذال مي‌رود. اما با ادامه اين روند گزارش سينماي اصلاحات را منتشر خواهم كرد.»

وي در بخش ديگري از اين نشست هم ريشه اختلافات معاونت سينمايي و خانه سينما را مسايل سياسي و ديدگاه سياسي خانه سينما برشمرده بود كه چندي بعد فرهاد توحيدي نايب رييس خانه سينما در گفت‌وگويي با ايسنا، اعلام كرد: «خانه سينما يك نهاد صنفي است و مأموريت صنفي دارد و اين كه كار سياسي مي‌كند درست نيست. همه با هر تفكر مانند آقاي شمقدري، سجادپور، رسوليان و شورجه قبل از اين‌كه مسووليت داشته باشند عضو خانه سينما هستند و اگر هم در دوره‌هاي گذشته شائبه‌هايي مبني بر سياسي بودن خانه سينما بوده است به گردن همان افراد است.»

وي بناي خانه سينما را بر تعامل خوانده و اظهار كرد: «ما جزو اولين نهادهاي مدني بوديم كه با وزير فرهنگ و ارشاد ديدار كرديم و پيشنهاداتمان را مطرح كرديم. آقاي شمقدري را هم كه به عنوان معاونت سينمايي انتخاب شدند همكار خود مي‌دانستيم و چندبار هم ايشان قول دادند كه به خانه سينما بيايند و در نهايت ما به ديدارشان رفتيم.»

اما همچنان بحث‌هاي ميان خانه سينما و معاونت سينمايي پيرو مباحثي همچون عدم پرداخت كامل بودجه‌ي خانه سينما و عدم حضور نماينده خانه سينما در شوراي پروانه ساخت ادامه داشت تا اينكه خبر رسيد كه در پي ديدار هيات مديره خانه سينما با معاون سينماي وزارت ارشاد در محل وزارتخانه كه اواخر آذر ماه گذشته انجام شد، ـ 11 خرداد ماه ـ جواد شمقدري از خانه سينما بازديد كرده و با هيات مديره اين تشكل صنفي ديدار داشته است.

نائب رييس هيات مديره خانه سينما درباره‌ي اين ديدار به ايسنا گفت:«ديدار خيلي صميمانه‌اي بود كه در يك فضاي تفاهم‌آميزي انجام شد.»

وي درباره‌ي اين ديدار توضيح داد:«در زمينه امنيت شغلي مذاكراتي انجام شد و معاون سينمايي در مورد مسايل مالي خانه سينما قول مساعد دادند كه در برنامه‌ي تفاهم‌نامه مالي امسال با ديد مثبت نگاه شود و اميدواريم‌ مطالبات سال گذشته نيز پرداخت شود.»

توحيدي اظهار اميدواري كرد:«اين فضاي تفاهم‌آميز از سوي هر دو طرف تداوم داشته باشد. به هرحال عزم هر دو طرف بر همكاري است و قرار شد بين معاونت سينمايي و خانه سينما كارگروهي تشكيل ‌شود تا در مورد مسايل جاري و آتي سينما و پيگيري مسايل مطرح‌شده، در اين كارگروه صحبت شود.»

اين عضو هيات مديره خانه سينما در پايان وعده داد:«جزييات مسايل مطرح‌شده نشست هيات مديره با معاونت سينمايي طي چندروز آينده منتشر شود.» اما تاكنون جزيياتي منتشر نشده است.

به گزارش ايسنا، در بهار امسال‌، بحث‌ جابه‌جايي برخي جشنواره‌ها بود كه در ابتدا اين بحث با انتقال جشنواره كودك از همدان آغاز شد و در ادامه كرمان و همدان به ترتيب ميزبان جشنواره‌هاي دفاع مقدس و كودك شدند و پس از مخالفت‌هاي متعدد مستندسازان در نهايت اعلام شد كه به احتمال زياد امسال جشنواره سينما حقيقت هم در اصفهان برگزار مي‌شود.

از ديگر رويدادهاي مهمي كه از ابتداي سال جاري براي سينماي مستند رخ داده هم مي‌توان به دستور معاونت سينمايي به مديرعامل مركز گسترش مبني بر تشكيل شورايي براي نظارت بر فيلم‌هاي كوتاه و مستند ارسالي به دنيا اشاره كرد كه اگرچه اين تصميم مورد نارضايتي گسترده مستندسازان قرار گرفت اما در نهايت شفيع آقامحمديان مديرعامل مركز گسترش در صحبتي با ايسنا از مستندسازان خواست كه بابت اين موضوع نگران نباشند چراكه در نهايت شايد در طول سال تنها چند فيلم بابت اين موضوع مشكل پيدا كنند.

اهداي نشان و شواليه هنر و فرهنگ ايتاليا به كامران شيردل نيز از خبرهاي مهم سينماي ايران در بهار 89 بود.

به گزارش ايسنا، و همچنين در اين فصل جعفرپناهي آزاد شد و حكم نهايي محمد نوري‌زاد اعلام شد.

نشست مطبوعاتي سيداحمد ميراعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي، صدور بيانيه‌اي جمعي از كارگردانان در حمايت از هيأت‌مديره خانه سينما، معرفي نادر مقدس به جاي زنده‌ياد اعلامي به عنوان نماينده كانون كارگردانان در شوراي صنفي نمايش و پخش برنامه زنده «هفت» به عنوان اولين برنامه ويژه آثار سينمايي ايران نيز از ديگر اتفاقات بهار 89 بود.

و اما بهار 89 ، مهدي دانش‌رفتار (دستيار كارگردان)، رضا كرم‌رضايي، محمود بنفشه‌خواه، كيومرث ملك مطيعي حميده خيرآبادي (بازيگر)، نعمت حقيقي (فيلمبردار)، محمدرضا اعلامي (كارگردان) و آندره آرزومانيان‌ موسيقي‌دان) را براي هميشه از سينماي ايران گرفت.

در پايان اين گزارش نگاهي به به آمار فروش سينماها در بهار سال جاري گوياي آن است كه به ترتيب فيلم‌هاي«پوپك و مش‌ماشاءالله» ، «تسويه‌حساب»، «به رنگ ارغوان» با فروش‌هاي ميليوني و نه ميلياردي در صدر جدول فروش تهران قرار داشتند.

به گزارش ايسنا، بنابر آمار فروش منتشر شده از سوي بنياد سينمايي فارابي، فيلم «پوپك و مش‌ماشاءالله» ساخته فرزاد موتمن تا روز 28 خرداد ماه امسال با در دست داشتن 30 سالن پس از 67 روز نمايش در سينماهاي پايتخت به فروشي نزديك به 907 ميليون تومان دست يافت.

«تسويه حساب» ساخته تهمينه ميلاني هم پس از 67 روز اكران در 23 سالن با فروشي بالغ بر 726 ميليون و 500 هزار تومان در رتبه دوم فروش قرار دارد و پس از آن «به رنگ ارغوان» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا طي 62 روز اكران در 27 سينما با فروشي نزديك به 581 ميليون تومان در رتبه بعدي قرار دارد.

«دموكراسي تو روز روشن» ساخته علي عطشاني هم تا روز 28 خرداد طي 35 روز نمايش در 15 سينما فروشي بالغ بر 515 ميليون تومان داشته و «طلا ومس» به كارگرداني همايون اسعديان هم تاكنون طي 35 روز اكران در 18 سالن با فروشي نزديك به 343 ميليون و 500 هزار تومان در رتبه بعدي فروش قرار دارد.

به گزارش ايسنا، «سلام بر عشق» ساخته اصغر نعيمي هم طي مدت 48 روز اكران در 22 سينما مبلغي بالغ بر 342 ميليون و 500 هزار تومان و «شيرو عسل» ساخته آرش معيريان طي 42 روز اكران در 16 سينما نزديك به 314 ميليون و 500 هزار تومان براي تهيه‌كنندگان خود به ارمغان آوردند.

«طهران، تهران» به كارگرداني داريوش مهرجويي و مهدي كرم‌پور هم پس از 55 روز اكران در 12 سينما به فروشي بالغ بر 258 ميليون تومان دست يافت و «هيچ» به كارگرداني عبدالرضا كاهاني پس از 69 روز نمايش در 14 سينما با فروشي بالغ بر 255 ميليون و 500 هزار تومان در نهمين رتبه فروش قرار گرفت.

«آل» اولين ساخته بهرام بهراميان هم طي 45 روز اكران در 7 سينما با فروشي نزديك به 223 ميليون تومان اكران خود را به پايان رساند و «ازدواج در وقت اضافه» ساخته جديد سعيد سهيلي كه در ژانر كمدي ساخته شده با 18 روز اكران در 22 سينما با فروشي نزديك به 162 ميليون تومان در رتبه بعدي فروش قرار گرفت.

«عيار 14» ساخته پرويز شهبازي هم طي 43 روز اكران در 20 سينما با فروشي نزديك به 139 ميليون تومان به نمايش درآمد.

«دختران» ساخته قاسم جعفري هم پس از 26 روز اكران در 3 سينما با فروشي بالغ بر 79 ميليون تومان از سينماها خداحافظي كرد.

به گزارش ايسنا، فيلم‌هاي تازه اكران«كيفر» ساخته حسن فتحي و «هفت دقيقه تا پاييز» به كارگرداني عليرضا اميني هم تاكنون به ترتيب پس از 10 و 3 روز اكران در 19 و 26 سالن به فروش‌هايي بالغ بر 45 و 37 ميليون و 500 هزارتومان رسيدند.

«موج سوم» ساخته آرش سجادي حسيني هم طي 10 روز اكران در 6 سينما تا روز 28 خردادماه فروشي بالغ بر 2 ميليون و 500 هزار تومان داشته است و «كودك و فرشته» به كارگرداني مسعودنقاش‌زاده هم طي 29 روز اكران در 8 سينما نزديك به 2 ميليون و 500 هزار تومان فروخته است.

فيلم‌هاي خارجي «چشم»، «بچه‌هاي نابغه» هم به ترتيب پس از 77 و 7 روز اكران در يك سالن به ترتيب به فروشي 16 ميليوني و 800 هزار توماني دست يافتند.

تهيه گزارش از خبرنگار ايسنا محبوبه نقره‌خامه


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016