یکشنبه 29 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران با فوران آتشفشان ایسلند باید منتظر باران‌های اسیدی باشد، ایلنا

مرتضی ضرابی در پاسخ به سئوالی در مورد امکان تاثیر ذرات گرد و غبار حاصل از آتشفشان ایسلند بر آب و هوای کشور گفت: در منطقه‌ای که آتشفشان فعال شده، جریان‌های هوایی از نوع غربی است و فقط شمال اروپا را در بر می‌گیرد و این جریانات باعث می‌شود که حتی جنوب اروپا هم در معرض این ذرات قرار نگیرد.

وی در مورد تاثیرات اقلیمی حاصل از ذرات گرد و غبارآتشفشان ایسلند بر روی اقلیم اروپا و در نتیجه تاثیرآن روی آب و هوای ایران گفت: میزان این ذرات به حدی نیست که در اثر وجود آن در جو تابش نور خورشید به زمین کمتر و در نتیجه هوا سرد شود یا تغییرات اقلیمی دراز مدتی داشته باشد. وی تاکید کرد: دامنه کشورهایی که باعث بروز پدیده گرد و غباری در کشور ما می‌شوند فراتر از کشورهای همسایه نمی‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بهنام اویسی رئیس گروه سازه تکنونیک سازمان زمین شناسی نیز میزان ذرات معلق حاصل از آتشفشان ایسلند را در حدی ندانست که کشور ایران را مورد تاثیر قرار دهد ولی گفت: اگر جریانات هوایی به صورتی باشد که گرد وغبار را به سمت کشورما هدایت کند باید منتظر باران‌های اسیدی درحد خفیف باشیم.

این در حالیست که به گفته کارشناسان آب و هوا، آتشفشان‌ها بوسیله تزریق ذرات گرد و غبار و گازها به داخل هوا که باعث تغییرات در جو می‌شوند و می‌تواند بر آب و هوا تاثیر بگذارد، برای نمونه فوران آتشفشان «تام‌بورا» در سال 1815، 100 میلیون تن غبار اسید سولفوریک ‌آزاد کرد. اگر چه واقعه فوران آتشفشان «تام‌بورا» سبب خورشید گرفتگی شد اما برآوردهای دقیق‌تر نشان می‌دهد حادثه فوران توبا سبب قطع عمل فتوسنتز در گیاهان و کاهش 3تا5درجه‌ای دما در نیمکره شمالی شد.

این در حالیست که آتشفشان‌ها غیراز تزریق ذرات گرد و غبار موجب بارش باران‌های اسیدی می شود که این باران‌ها علاوه بر موجودات زنده حتی روی سازه‌های ساختمانی نیز اثرات مخرب دارد. براساس تحقیقات کارشناسان، این باران‌ها بر رشد، تولیدمثل، کیفیت و تولید محصولات کشاورزی اثر منفی می‌گذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016