شنبه 29 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به بچه هایمان کتاب عیدی بدهیم، مهر

محمد میرکیانی از فعالان ادبیات کودک معتقد است خانواده ها می توانند در کنار عیدی مرسوم کتاب نیز به بچه ها هدیه بدهند تا فرهنگ کتابخوانی از سن پایین در بچه ها نهادینه شود.

محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نقش رسانه ملی در فرهنگسازی خرید و مطالعه کتاب بسیار مهم است گفت: رسانه ملی باید بیشتر به کتاب و کتابخوانی بپردازد. رسانه ملی می تواند از کتاب به عنوان جایزه مسابقات مختلف بهره ببرد. در دوره ای که من در گروه کودک و نوجوان شبکه اول سیما بودم در برنامه "ماه و مهر" از جایزه کتاب استفاده کردیم که با اقبال خوبی هم روبه رو شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: از سویی دیگر خانواده ها نیز در قبال فرزندانشان وظیفه ای به عهده دارند. والدین می توانند به بچه ها کتاب هدیه بدهند که این هدیه در ایام نوروز می تواند کتاب به همراه رسم پول عیدی دادن باشد تا باعث دلزدگی بچه نشود. هدیه ای مانند پول خرج می‌شود ولی کتاب به عنوان یک یادگاری برایمان می ماند و با گذشت زمان ارزشمندتر و عزیزتر می شود. مثلا من خودم کتابی دارم که آن را در 14 سالگی خریده ام و به عنوان یادگاری برایم مانده است.

مدیر گروه سابق کودک و نوجوان شبکه دو سیما تاکید کرد: خانواده ها لازم است بدانند که اگر فرهنگ کتابخوانی را ترویج کنند بزرگترین خدمت را به ساختار خانواده و نسل آینده کرده اند. والدین نباید کتاب هدیه دادن را امری ساده و بی اهمیت بدانند و یا اینگونه فرض کنند که بچه ها کتابها را نمی‌خوانند پس این کاری بیهوده است بلکه اگر یک صفحه و یا حتی یک عبارت از کتابی توسط بچه ها خوانده شود ارزشمند است. ضمن اینکه به اعتقاد من بچه ها به کتابهایی که هدیه می گیرند علاقه دارند و بالاخره آن را تورق می کنند.

این نویسنده با اشاره به اینکه هدیه کودکان را باید با ظاهری زیبا تزئین کرد تا برایشان جذاب باشد توضیح داد: خانواده ها وقتی می خواهند کتاب هدیه دهند بهتر است آن را با کاغذهای زیبا تزئین کنند و با شکلی زیبا و قابل پسند که برای فرزندانشان جذاب است به آنها هدیه دهند.من غالبا به بچه‌ها در کنار پول، کتاب هدیه می‌دهم و فکر می کنم آنها هم راضی هستند.

میرکیانی عنوان کرد: وظیفه رسانه ها و اهالی فرهنگ این است که کتاب و فرهنگ کتابخوانی را ترویج کنند. پیشنهاد می کنم از مسئولان، نخبگان، چهره های فرهنگی و ورزشی محبوب سوال شود در سالی که پشت سر گذاشتیم چقدر برای کتاب خواندن وقت گذاشته اند، چقدر با کتاب مانوس هستند آنقدر باید درباره کتاب سوال شود تا ایجاد حساسیت شده و به مرور فرهنگسازی شود.

وی اضافه کرد: در این مسیر باید بدون ناامیدی تلاش کرد. در طول سال باید از چهره های ادبی دعوت کرد تا در جشنها و مراسم مختلف حضور یافته و درباره کتاب حرف بزنند. در جشنهای نوروزی باید اهالی ادب دعوت شوند. اهل فرهنگ نیز در جمعهای خصوصیشان درباره ارزش کتاب و کتابخوانی حرف بزنند.

نویسنده " تن تن و سندباد" همچنین گفت: هرچقدر از ظرفیتهای فرهنگیمان بیشتر استفاده کنیم و سطح مطالعه را بالا ببریم دیگر مشکلات جامعه کمتر می شود. اگر فرهنگ ارتقاء یابد بسیاری از مشکلات برطرف می شود. فرهنگ ایرانی ظرفیتهای بسیاری دارد که باید بدانها توجه شود مثلا در آیین نوروز ظرفیتهای بسیاری است که از آن می توان برای ارتقای فرهنگ و همچنین علاقمند کردن افراد به ویژه بچه ها برای مطالعه استفاده کرد.

میرکیانی تاکید کرد: شخصیتی مانند عمو نوروز را باید به بچه ها معرفی کنیم .چه اشکالی دارد در تعطیلات نوروز برای بچه ها قصه تعریف کنیم. حتی می توان دوره های کتابخوانی و قصه خوانی در خانواده هایمان بگذاریم. با کمترین هزینه می توان بچه ها را به کتاب خواندن تشویق کرد.

وی در پایان گفت: رسانه ملی می تواند در نوروز سرود، ترانه، مسابقه و برنامه های ویژه کتاب پخش کند . همچنین پیشنهاد می کنم در دکور برنامه‌های مختلف از جمله برنامه سال تحویل حتما کتاب بگذارند. همین حرکتهای به ظاهر کوچک به مرور باعث می شود کتاب جای خود را بین مردم باز کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016