دوشنبه 28 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلودگی هوای تهران در سال جاری ۳۸ برابر استانداردهای جهانی بود، سالانه ۵ هزار نفر در پايتخت بر اثر آلودگی هوا کشته می‌شوند! ايسنا

همزمان با سومين روز هفته هوای پاک نخستين مانور مديريت بحران آلودگی هوا در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس محمد هادی حيدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست و رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران در حاشيه برگزاری اين مانور که برای نخستين بار در کشور برگزار شد، با اشاره به اينکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۸ روز هوای پايتخت «ناسالم» بود گفت: آمارها نشان می‌دهد آلودگی هوای تهران در سال جاری ۳۸ برابر استانداردهای جهانی است و وضعيتی بحرانی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی از تنظيم لايحه‌ای خبر داد که بر اساس آن موضوع بحران آلودگی هوا جزو مسووليت‌های سازمان پيشگيری و مديريت بحران شهر تهران قرار می‌گيرد و افزود: اين لايحه پس از تدوين برای تصويب نهايی به شورای شهر تهران ارايه می‌شود.

مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست با تاکيد بر اينکه آلودگی هوا در تهران «بحران» است و بايد برای آن مديريت بحران اعمال شود، افزود: بر اساس برنامه‌ريزی انجام گرفته سه مانور منطقه‌ای، پهنه‌ای و شهری در تهران برای آلودگی هوا برگزار خواهد شد که مانور منطقه‌ای آن امروز در منطقه ۱۳ برگزار شده و پس از آن مانور پنه‌ای در يکی از پهنه‌های شهری و مانور شهری در کل پايتخت و با فرماندهی شهردار تهران برگزار خواهد شد.

راحتی، رييس ستاد مديريت بحران منطقه ۱۳ شهرداری تهران نيز گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه ۵ هزار نفر تهرانی بر اثر آلودگی هوا کشته می‌شوند اما اين سوال مطرح است که آيا حساسيت لازم در اين خصوص در بين مسوولان امر وجود دارد يا خير؟

وی با اشاره به اينکه هر سال هفته هوای پاک می‌آيد و سازمان محيط زيست و ساير نهادهای مرتبط به نوعی وارد عمل شده و تبليغات می‌کنند اما پس از پايان هفته همه چيز تمام می‌شود تا سال بعد، به آمار کودکان مبتلا به انواع سرطانهای خون اشاره کرد و گفت: اين آمار در تهران بسيار بيشتر از ساير نقاط است.

رييس ستاد مديريت بحران منطقه ۱۳ شهرداری تهران گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه ۵/۴ ميليون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازند.

به گزارش ايسنا، وی با اشاره به برخی مشکلات در کشور گفت‌: در حالی که ۷۰ درصد آلودگی هوا منشا خودرويی دارد هم‌اکنون مرجع توليد، تصويب استاندارد و تاييد خودرو، زيرمجموعه يک خانواده هستند که به نظر می‌رسد جای مردم و نمايندگان آنها در اين تصميم‌گيری خالی است.

رييس ستاد مديريت بحران منطقه ۱۳ شهرداری تهران با تاکيد بر اينکه بايد سفرهای زائد را حذف کنيم افزود: طرح آموزش شهروند الکتريک در منطقه ۱۳ در حال اجراست، از سوی ديگر بروکراسی اداری بايد حذف شود، ‌خودروها استاندارد شوند و معاينه فنی جدی گرفته شود. از سوی ديگر افزايش ناوگان حمل و نقل عمومی و کنترل بر ميزان آلايندگی صنايع ضروری نيز است.

دکتر يوسف رشيدی، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا نيز تاکيد کرد: آمارها نشان می‌دهد کيفيت هوای تنفسی تهران در ۳۶۵ روز سال بر اساس استانداردهای سالانه آلودگی هوا در شرايط «ناسالم» قرار دارد.

وی با اشاره به اين که بحران تنها در سيل و زلزله خلاصه نمی‌شود و با توجه به ميزان مرگ و مير ناشی از هوای آلوده، آلودگی هوای تهران هم يک بحران است افزود: با توجه به اين که مديريت بحران پايتخت به شهرداری تهران واگذار شده، مديريت شهری از اين جنبه بايد مديريت بحران کند.

وی تصريح کرد: دنيا ۲۰ سال است که مشکل آلاينده منوکسيدکربن را حل کرده، اما هنوز در بسياری از روزها در تهران ميزان اين آلاينده بالاست، چرا که در پروژه خروج خودروهای فرسوده خوب عمل نکرده‌ايم.

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا تاکيد کرد: خودروهای توليد شده در از سال ۸۲، فرسوده‌اند و به اندازه خودروهای ۳۰ ساله آلودگی توليد می کنند.

وی با تأکيد بر اين که تهران شرايط شکننده‌ای دارد و قابليت تحمل اين تعداد خودرو فرسوده را ندارد، اظهار کرد: در حالی که مشکل سوخت حل نشده، موتورسيکلت‌ها هم آلودگی زيادی توليد می‌کنند.

به گزارش ايسنا، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا با اشاره به اين که اگر ميزان منوکسيدکربن در هوا نصف شود، هوای تهران دو برابر پاک می‌شود، اضافه کرد: با نصب مبدل کاتاليزور در خودروها می‌توان اين کار را انجام داد و اين در حاليست که در همه جای دنيا توليدکننده کالا مسوول کالايی است که توليد می کند، اما در ايران اين‌طور نيست.

وی در پايان با ذکر اين که که اخيراً استانداردهای جديدی در مورد ميزان آلاينده‌های هوا برای سال آينده در شورايعالی محيط زيست تصويب شده که حتی از استانداردهای امريکا هم سخت گيرانه تر است، تصريح کرد: پيش از تصويب اين استانداردها بايد به اين پرسش پاسخ داده شود که با چه امکانات و تجهيزات و با چه خودرو و سوختی می‌خواهيم اين استانداردها را اجرا کنيم؟

به گزارش ايسنا، نخستين مانور مديريت بحران آلودگی هوا از ساعت ۸ صبح امروز در منطقه ۱۳ شهرداری تهران و در ستاد مديريت بحران اين منطقه آغاز شد و مسوولان شهری، راهور، محيط زيست، نيروی انتظامی و ساير بخشهای مرتبط با حضور در ستاد مديرت بحران شهرداری منطقه ۱۳ به هدايت بخش‌های مرتبط پرداختند.

در اين مانور با توجه به پايداری شرايط جوی و بروز پديده وارونگی اعلام شد که اين منطقه در شرايط بحران قرار گرفته و و شهردار منطقه و رييس ستاد بحران اعلام وضعيت آماده باش قرمز در اين منطقه کرده‌اند. از سوی ديگر در ساعت ۹:۲۰ دقيقه حريق گسترده‌ای در بازار شهرستانی در ميدان امام حسين (ع) گزارش شد که عوامل آتش‌نشانی، اورژانس سريعا به محل اعزام شدند و عمليات مقابله با حريق و رسيدگی به مصدومان آغاز شد.

همچنين پايگاه‌های سيار امدادرسانی و اطلاع‌رسانی نيز در منطقه مستقر و نسبت به توزيع ماسک‌های رايگان و امدادرسانی اوليه به شهروندان اقدام کردند.

به گزارش ايسنا،‌ نخستين مانور مديريت بحران آلودگی هوا در ساعت ۱۲ ظهر امروز با موفقيت به اتمام رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016