چهارشنبه 18 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرامرز پايور درگذشت، مهر

فرامرز پايور استاد اسطوره ای موسيقی ايرانی و نوازنده برجسته سنتور ساعتی پيش درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر لحظاتی پيش پزشک معالج استاد پايور در يکی از بيمارستانهای تهران با اندوه فراوان درگذشت اين استاد را تائيد کرد.

استاد فرامرز پايور حدود يازده سال پيش دچار سکته مغزی شد واز همان زمان کليه فعاليتهای هنری وی متوقف شده و در منزل به سر می برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فرامرز پايور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنيا آمد. پدرش هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چيره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ويولن، سنتور و سه‌تار آشنايی داشت. پايورآموزش موسيقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنين از محضر استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند بهره برد.

فرامرز پايور يکی از برجسته‌ترين شاگردان استاد صبا بود و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت از آموزشهای وی بهره برد.

وی از سال ۱۳۳۳ فعاليت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ تدريس سنتور را در هنرستان عالی موسيقی ملی آغاز کرد.

زنده ياد پايور به عنوان آهنگسازی تحصيل کرده که در نوازندگی سنتور به سبک و شيوه خاص خودش دستيافته بود هارمونی و کمپوزيسيون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل مليک اصلانيان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصيلات کلاسيک از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبريج در زبان و ادبيات انگليسی دانشنامه گرفت و در تمام اين سالها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسيقی ايرانی و سنتور به محافل علمی و هنری دنيا داشت.

فرامرز پايور در بيش از نيم قرن فعاليت حرفه ای خود صدها اثرمکتوب و صوتی منتشر وصدها برنامه صحنه ای در ايران و اکثر نقاط جهان اجرا کرد که همگی در اعتلا و ارتقاء کيفی موسيقی ايرانی تاثيرات فراوانی برجای گذاشت.

در سال ۱۳۸۶ و در آخرين تجليلی که خانه موسيقی از وی کرد خواهر ايشان تنديس و لوح تقدير را از طرف وی دريافت کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016