جمعه 13 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يك محقق ثابت كرد نام درياي شمال ايران «درياي كاسپي» است، ايسنا

خسرو معتضد گفت: يك محقق پس از 10سال بررسي و تلاش ثابت كرده كه نام واقعي درياي شمال ايران «درياي كاسپي» است.

اين پژوهش‌گر تاريخ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به چاپ شدن كتاب «نام درياي شمال ايران» توسط دكتر عنايت‌الله رضا، بيان كرد: در اين كتاب، نويسنده ثابت كرده كه نام واقعي درياي شمال ايران «درياي كاسپي» است. اين نويسنده، نقشه‌هاي جالبي را از زمان يونانيان در دوران باستان در اين كتاب منتشر كرده و با بررسي نوشته‌هاي دانشمندان، با دلايل بسيار قوي ثابت كرده، نام اين دريا «درياي كاسپي» است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او با اشاره به نام «درياي كاسپين» كه روي نقشه‌ها و توسط اروپايي‌ها براي اين دريا گذاشته شده است، اظهار داشت: دولت شوروي و روسيه نيز نام «درياي خزر» را به درياي شمال ايران داده‌اند. به‌تازگي جمهوري آذربايجان و قفقاز نام اين دريا را درياي آذربايجان گذاشته‌اند كه البته اين نام‌گذاري، يك اقدام سياسي است.


اين پژوهش‌گر تاريخ ادامه داد: «درياي كاسپي» يعني درياي گيلان و درياي نژاد‌ گيلان كه اين اسم از نظر جغرافيايي درست و مناسب است.


معتضد گفت: متأسفانه اين كتاب حدود هشت‌ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتظر مجوز بود و پس از آن، توسط دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي به چاپ رسيد. البته اين كتاب با آن عظمت، فقط در هزار نسخه به چاپ رسيده است.


وي با اشاره به اهميت و ارزش اين كتاب، بيان كرد: قصد دارم، يك نسخه از آن را براي مجله‌ي نشنال جئوگرافيك و يك نسخه را نيز براي كتابخانه‌ي كنگره‌ي آمريكا بفرستم.


به گفته‌ي معتضد، دكتر عنايت‌الله رضا يك پژوهش‌گر در حوزه‌ي جغرافيا و تاريخ و مشاور سازمان دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي است و در سال‌هاي گذشته، استاد دانشگاه و عضو آكادمي اتحاديه‌ي جماهير شوروي بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016