دوشنبه 2 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جهانگير کوثری: استقلال دبير جشنواره فيلم فجر ماهيت آن را تغيير نمی‌دهد، مهر

تهيه‌کننده فيلم سينمايی "زير پوست شهر" اعتقاد دارد استقلال دبير جشنواره فيلم فجر تغييری در ماهيت و نوع مديريت اين جشنواره ايجاد نمی‌کند.
جهانگير کوثری به خبرنگار مهر گفت: ‌به نظر من فرقی نمی‌کند که دبير جشنواره فجر مديرعامل بنياد فارابی باشد يا فردی خارج از اين بنياد اين سمت را بر عهده بگيرد. در هر دو صورت ماهيت جشنواره يکی است و وابسته به بنياد فارابی خواهد بود. زيرا بودجه آن را اين بنياد تامين می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد:‌ جشنواره فجر در هر صورت به بنياد فارابی مرتبط خواهد بود. با تعاريفی که از اين جشنواره سينمايی وجود دارد بودجه آن را بخشی از معاونت سينمايی وزارت ارشاد که همان بنياد سينمايی فارابی است پرداخت خواهد کرد و اين باعث خواهد شد استقلال دبير تغييری در جشنواره ايجاد نکند.

اين تهيه‌کننده سينما افزود: بنياد سينمايی فارابی در هر صورت نظر و رأی خود را در مديريت جشنواره فجر اعمال خواهد کرد و به همين دليل استقلال دبير جشنواره از فارابی تاثيری در کيفيت اجرايی آن نخواهد داشت.

کوثری گفت: در مورد استقلال رأی دبير جشنواره بايد منتظر ماند و ديد که اين استقلال در عمل به چه ميزان تحقق پيدا می‌کند. اگر وی اين قدرت و توانمندی را در خود داشته باشد که نظرش حتی وقتی در تضاد با نظر و خواسته بنياد فارابی باشد آن را اجرا کند، بله می‌توان گفت او استقلال رای دارد و البته منطق هم در اين است.

وی ادامه داد: ‌در صورتی که دبير جشنواره توانايی ايستادن در برابر بنياد فارابی را نداشته باشد و رأی و نظر آن را بر نظر خود ارجح بداند وی استقلال نخواهد داشت و طبيعی است که سياست آنها اعمال خواهد شد زيرا تمام امکانات مادی و معنوی جشنواره را آنها تامين می‌کنند و تمرکز آن نيز در بنياد فارابی خواهد بود.

تهيه‌کننده فيلم "دوشيزه باران" گفت: آقای مسعودشاهی تجربيات خوبی در معاونت سينمايی و اداره نظارت و ارزشيابی دارد و با سينما بيگانه نيست. او در تمام مدت ۳۰ ساله انقلاب همراه با سينمای ايران بوده و از آن شناخت کافی دارد و فکر می‌کنم وی در قالب همين شناخت رفتار خواهد کرد.

کوثری افزود: تعريفی که در قالب جشنواره‌ای برای سينمای ايران ارايه شده است تعريف درستی بوده است. معيارها در اين قالب درست تعريف شده‌اند. کسانی بودند که سينما را می‌شناختند مانند آقای بهشتی و آقای فخرالدين انوار که در اين راه ايثار کردند و باعث شدند سينمای ايران شکل بگيرد و موقعيت خودش را به دست بياورد.

اين تهيه‌کننده ادامه داد:‌ سينمای ايران جايگاه و موقعيتی دارد که بسياری از کشورهای پيشرفته جهان هنوز به آن دست پيدا نکرده‌اند. اين سينما می‌تواند در دنيا رقابت کند. وقتی فيلم "درباره الی" در جشنواره فيلم برلين می‌تواند بدون دخالت و اعمال نظر ديگران در ميان بيش از ۱۰۰ کارگردان بزرگ جهان جايزه بهترين کارگردانی را بگيرد، به اين معنی است که سينمای ما از نظر محتوا و مضمون می تواند جايگاه بالايی در دنيا داشته باشد.

وی تاکيد کرد: سينمای ايران مديون جشنواره فيلم فجر است و جشنواره فجر نيز مديون همين جنبش‌ها و نهضت‌هايی است که در سينمای ايران به وجود آمده‌اند. همه اينها با هم تلفيق شده و به هم وابسته اند و من اعتقاد دارم نبايد اين پيوندها و وابستگی ها را از هم گسست.

تهيه‌کننده فيلم "به هدف شليک کن" ادامه داد: آقای مسعودشاهی حتماً سياست‌های تاييد شده را حفظ خواهد کرد و ترکيب‌های موفقيت‌آميز را به هم نخواهد زد. جشنواره فيلم فجر جشنواره‌ای است که خيلی از بزرگان جهان دوست دارند در آن حضور داشته باشند و آرشيو آن را مرور کنند و بهترين‌های آن را انتخاب کنند.

وی افزود: سياست‌های کلان تعريف شده برای جشنواره فجر سياست‌های خوبی هستند و اميدوارم آقای مسعودشاهی با تاييد آنها موقعيت‌های خوبی در سينما فراهم آورند و با حفظ ارزش‌های آن به هماهنگی و يکدلی با سينماگران برسند.

جهانگير کوثری در پايان گفت: اگر دبير جشنواره فجر موفق عمل کند به دور از تنش‌های سياسی و فاصله‌های جناحی با دعوت از تمام سينماگران بتواند هنرمندان را در نقطه مرکزی به دور هم جمع کند همگرايی بين آنها به وجود می‌آيد اگر وی بخواهد با جناح‌بندی و کانال‌بندی‌های خطی عمل کند سينما موفق نمی‌شود. توفيق سينما مديون حرکت گروهی بين ارگان‌ها و صنوف است و فکر می‌‌کنم حتی خانه سينما می‌تواند در همکاری با دبير جشنواره به اين موفقيت کمک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016