دوشنبه 25 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منشور كوروش 26 دي به ايران مي‌آيد، فارس

طبق توافقات جديد رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نماينده تام‌الختيار موزه بريتانيا منشور كوروش پس از گذشت 130 سال 26 دي (16 ژانويه) براي نمايش به ايران مي‌آيد.

به گزارش فارس، با حضور جان كرتيس، سرپرست بخش خاورميانه موزه بريتانيا و نماينده تام‌الاختيار اين موزه در ايران و برگزاري جلسه‌اي با حميد بقايي، معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توافقاتي براي انتقال منشور كوروش به ايران انجام شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين جلسه كه روز گذشته در محل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد، زمان توافقي براي انتقال اين منشور به ايران به صورت امانت 16 ژانويه برابر با 26 دي سال 1388 تعيين شد.

در اين جلسه مدير بخش امانات موزه بريتانيا و مدير موزه ملي ايران نيز حضور داشتند.

در جلسه روز گذشته اين هيئت تمام توافقات براي نحوه ورود و انجام مراحل بيمه منشور كوروش انجام شد.

زمان نمايش منشور كوروش در ايران احتمالاً 4 ماه خواهد بود.

منشور كوروش در محل موزه ملي ايران براي نمايش عمومي قرار داده مي‌شود.

منشور حقوق بشر كوروش كه با نام استوانه كوروش نيز شناخته مي شود، از جنس سفال است و طبق گفته‌هاي باستان‌شناسان در سال 539 پيش از ميلاد توسط كوروش دوم هخامنشي ساخته شده است.

دور تا دور اين استوانه سفالين كه 23 سانتي‌متر طول و 11 سانتي‌متر عرض دارد در حدود 40 خط به زبان ميخي بابلي، فرمان‌هاي كوروش حك شده است.

منشور كوروش به عنوان نخستين منشور حقوق بشر شناخته مي‌شود و در سال 1971 ميلادي، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمي سازمان منتشر كرد. بدلي از اين منشور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نيويورك نگهداري مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016