شنبه 25 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله خامنه ای مسائل شرعی موسیقی را بررسی می‌کند، بی بی سی

وزیر ارشاد ایران می گوید که رهبر این کشور در حال بررسی جنبه های شرعی مربوط به موسیقی است و به زودی نظرات او به صورت مکتوب ارائه خواهد شد.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران روز پنجشنبه ۲۳ مهر (۱۶ اکتبر) در دیدار با جمعی از خوانندگان و دست اندرکاران موسیقی این کشور گفت: "مقام معظم رهبری مدتی است که مسائل مربوط به موسیقی را در درس خارج خود مورد توجه قرار داده اند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آقای حسینی از تشکیل "کارگروه های ویژه ای" برای تدوین نظرات آیت الله علی خامنه ای در مورد مصادیق و موارد مختلف مربوط به موسیقی خبر داد.

او گفت: "امیدواریم به زودی این دیدگاه ها را به صورت مکتوب در اختیار داشته باشیم تا چراغ راه ما در مباحث و موازین شرعی باشد".

بنا بر آنچه تا کنون در پاسخ به استفتائات شرعی اعلام شده، نظر آقای خامنه ای در مورد موسیقی این است که تنها موسیقی مناسب "مجالس عیش و نوش" حرام است، اما تشخیص این امر به عهده خود افراد است.

او حتی گوش دادن به قطعات موسیقی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی در ایران منتشر می شود را به شرطی مجاز می داند که شخص گوش دهنده، آن را مصداق موسیقی مناسب برای "مجالس لهو و گناه" نداند.

آیت الله خامنه ای ساختن و خرید و فروش ساز یا یاد دادن و یاد گرفتن نوازندگی را به شرطی که با هدف اجرای سرودهای ملی و انقلابی یا "هر امر حلال و مفید" دیگری انجام شود، مجاز می داند، اما در پاسخ به استفتایی در مورد تأسیس هنرستان ها و "ترویج موسیقی" می نویسد: "آموزش موسیقی و ترویج آن برای نوجوانان، با اهداف نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست".

موضوع موسیقی در طول سی سال حکومت جمهوری اسلامی در ایران، از آنجا که نظرات فقهی مختلفی در مورد آن وجود دارد، بحث انگیز بوده، که این بحث ها، فعالیت در این زمینه با دشواری هایی مواجه کرده است.

خشایار اعتمادی، یکی از خوانندگان پاپ که در داخل ایران فعالیت می کند، در دیدار روز پنجشنبه با وزیر ارشاد در اشاره به این دشواری ها گفته است: "وقتی حمایت و هدایت از موسیقی جای خود را به اخم های گره کرده و ممیزی بدهد، فعالیت های غیر مجاز هم گسترش پیدا می کند".

علاوه بر آقای اعتمادی، علیرضا افتخاری، بنیامین بهادری، احسان خواجه امیری، علی تفرشی، قاسم افشار، حمید خندان، مجتبی کبیری، مجید رضازاده، امیر حسین خزئلی و محسن رجب پور در دیدار با وزیر ارشاد ایران حضور داشته اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016