دوشنبه 13 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بار دیگر "آدونیس‌خوانی در تهران" - گفتگو با نامزد نوبل 2009 در زیر چاپ، مهر

کتاب "آدونیس ‌خوانی در تهران" شامل گفتگوی بلند رضا عامری با این شاعر عرب که از قضا امسال هم نامزد جایزه ادبی نوبل است در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب که شامل گفتگوی مطول رضا عامری مترجم ایرانی آثار عربی با این شاعر عرب است اخیراً مجوز نشر را دریافت کرده و به زودی توسط انتشارات ثالث منتشر می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آدونیس اواخر پاییز چهار سال پیش (1384) به ایران سفر کرد و ضمن ملاقات با دوستدارانش در برخی مکانهای فرهنگی پایتخت مانند خانه هنرمندان، دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و انتشارات ثالث به اصفهان و شیراز هم سفر کرد. در طول این سفر بود که رضا عامری مصاحبه‌ای طولا‌نی با این شاعر معروف عرب انجام داد.

این شاعر سوری که در کنار محمود درویش و نزارقبانی از مشهورترین شاعران عرب در جهان به شمار می‌شود و چندین بار نامزد جایزه ادبی نوبل بوده در گفتگوی مذکور به مباحثی درباره ویژگیهای فرهنگ و ادبیات عربی و فارسی و ارتباط آنها با یکدیگر پرداخته است که این اثر سه سال پیش و پس از ترجمه به زبان فارسی برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد سپرده شد.

آدونیس امسال هم نامزد جایزه ادبی نوبل است

خبر دیگر از آدونیس اینکه نام وی امسال هم به عنوان یکی از نامزدهای دریافت نوبل ادبیات مطرح است. این سومین باری است که این شاعر عرب برای دریافت جایزه مذکور به آکادمی نوبل معرفی می‌شود که البته دو بار قبل را ناکام بوده است.

علی احمد سعید معروف به آدونیس در سال 1930 در سوریه به دنیا آمد و از همان کودکی پدرش او را مجبور به حفظ کردن شعر می‌کرد. وی در سال 1955 به دلیل فعالیت سیاسی زندانی شد و پس از آزادی به بیروت رفت و آنجا ساکن شد و مدتی بعد برای فرار از جنگ داخلی لبنان به پاریس رفت و در دانشگاه سوربن به تدریس ادبیات عربی مشغول شد.

آدونیس از پیشگامان شعر مدرن عربی است و تا کنون جوایز جهانی متعددی را در زمینه شعر و ادبیات کسب کرده که از آن جمله می‌‌توان به جایزه جهانی پیتسبورگ آمریکا و جایزه ناظم حکمت اشاره کرد. از آثار او می‌توان به "صفحات شب و روز"، "اگر دریا می‌خوابید" و "خون آدونیس" اشاره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016