جمعه 10 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ سينماگر ايرانی به دعوت آکادمی اسکار به آمريکا می‌روند، مهر

گروهی ۱۰ نفره از سينماگران ايرانی از جمله محمدمهدی عسگرپور، ابراهيم حاتمی‌کيا، رخشان بنی‌اعتماد و سيدرضا ميرکريمی به دعوت آکادمی اسکار از جمعه هفته آينده در برنامه بررسی سينمای ايران در آمريکا شرکت می‌کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، برنامه "از نزديک و شخصی: فيلمسازان ايرانی از زبان خودشان" با همکاری آکادمی اسکار و آرشيو فيلم و تلويزيون UCLA در سالن جيمز بريج آغاز می‌شود و در آن پس از نمايش هشت فيلم از سينمای امروز ايران، جلسه بحث و بررسی با حضور يک يا چند نفر از عوامل هر فيلم برگزار خواهد شد.

محمدمهدی عسگرپور، ابراهيم حاتمی‌کيا، سيدرضا ميرکريمی، رخشان بنی‌اعتماد، امين تارخ، فرهادی توحيدی، فاطمه معتمد آريا، مجتبی راعی، عليرضا رئيسيان و مجتبی ميرتهماسب سينماگرانی هستند که به نمايندگی از سينمای ايران در برنامه "از نزديک و شخصی" شرکت و سينمای ايران را به مخاطبان آمريکايی معرفی می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نخستين جلسه اين برنامه ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی روز جمعه نهم اکتبر با حضور تمام سينماگران ايرانی برگزار می‌شود و بعد از آن فيلم سينمايی "به همين سادگی" به نمايش درمی‌آيد. در نشست نقد و بررسی اين فيلم ميرکريمی حضور خواهد داشت. مستند "بانوی گل سرخ" هم روز شنبه پس از نمايش با حضور ميرتهماسب بررسی می‌شود.

"به نام پدر" حاتمی‌کيا هم همان روز پس از مستند ۴۰ دقيقه‌ای "بانوی گل سرخ" به نمايش درمی‌آيد و با حضور فيلمساز شاخص سينمای جنگ مورد بررسی قرار می‌گيرد. روز يکشنبه ۱۱ اکتبر نوبت به نمايش فيلم سينمايی "سفر به هيدالو" می‌رسد که در جلسه بحث و بررسی پس از آن راعی حضور خواهد داشت.

برنامه "از نزديک و شخصی: فيلمسازان ايرانی از زبان خودشان" روز پنجشنبه ۱۵ اکتبر با نمايش "مادر" زنده‌ياد علی حاتمی در لينوود دان تيه‌تر آکادمی اسکار ادامه می‌يابد که در نشست پس از آن امين تارخ بازيگر فيلم شرکت می‌کند. همان روز "پرونده هاوانا" هم به نمايش درمی‌آيد و در نشست نقد و بررسی آن رئيسيان و توحيدی کارگردان و نويسنده حضور می‌يابند.

اين برنامه روز جمعه با نمايش دو فيلم ديگر در لينوود دان تيه‌تر آکادمی اسکار به پايان می‌رسد: ابتدا "گيلانه" که با حضور بنی‌اعتماد و معتمد آريا کارگردان و بازيگر نقد و بررسی می‌شود و در نهايت هم "هفت و پنج دقيقه" به نمايش درمی‌آيد و با حضور عسگرپور و توحيدی کارگردان و نويسنده مورد بررسی قرار می‌گيرد.

سايت آکادمی اسکار در توصيف سينمای ايران چنين نوشته است: سينما در ايران ـ سرزمين شاعران و داستانسرايان ـ تاريخی طولانی و تاثيرگذار دارد. جامعه بزرگ و تثبيت‌شده هنرمندان سينمای ايران امروز در تهران و ديگر نقاط فعاليت می‌کنند و مهارت‌های فنی و شيوه روايت شاعرانه آثار آنان از سوی مخاطبان و جشنواره‌های سينمايی تحسين شده است.

فيلمسازان جوان و ساختارهای متفاوت روايی هم در سينمای ايران ظهور کرده‌اند. يکی از قديمی‌ترين جشنواره‌های سينمايی ايران در آمريکا در UCLA برگزار می‌شود. اما جلسه‌های نمايش فيلم به ندرت با حضور فيلمسازان همراه بوده است. اين برنامه فرصتی است برای نمايش فيلم و شنيدن روند توليد هر کدام از زبان خالقان آنها.

زمستان سال گذشته گروهی هشت نفری از نمايندگان سينمای آمريکا به سرپرستی سيد گنيس رئيس وقت آکادمی اسکار به دعوت خانه سينما به ايران آمدند و علاوه بر شرکت در نشست‌های تخصصی با حضور سينماگران ايرانی، از ديدنی‌های چند شهر ايران از جمله اصفهان و شيراز هم ديدن کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016