جمعه 3 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات ضد و نقيض وزير بهداشت و موسسه استاندارد درباره آلودگي برنج هاي وارداتي، اعتماد

berenj-behdashti-soal.jpg
در حالي که چندين روز است خبر آلوده بودن 13 نوع از برنج هاي وارداتي به انواع فلزات سنگين و آرسنيک از سوي وزارت جهاد کشاورزي تاييد شده و نگراني افکار عمومي را به دنبال داشته است و پس از آن نيز موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران بر اين آلودگي صحه گذاشته است، روز گذشته وزير بهداشت در يک موضع گيري عجيب منکر هرگونه آلودگي در برنج هاي وارداتي و سوسيس و کالباس هاي غيراستاندارد شد و گفت؛ تمام برنج هاي مارک دار خارجي موجود در بازار سالم هستند و هيچ منعي براي مصرف آنها نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سوسيس و کالباس ها نيز آلودگي ندارند گرچه برخي از آنها مي توانند از مواد بهتري استفاده کنند. وي اضافه کرد؛ «تمام برنج هاي مارک دار خارجي که در بازار موجود است نيز در وزارت بهداشت آزمايش شده اند و از نظر وزارت بهداشت تمام آنها سالم هستند و مصرف آنها هيچ منعي ندارد. در هيچ يک از اين برنج ها آلودگي به فلزات سنگين، آرسنيک و... ديده نشده است.» البته مدير کل موسسه استاندارد استان تهران نيز ساکت ننشست و چند ساعت پس از اين اظهارنظر وزير بهداشت، به فارس گفت؛ «اي کاش وزير بهداشت به حرف ها و مستندات ما هم گوش مي داد.» در گزارش اين موسسه 13 نوع برنج وارداتي و 18 نوع سوسيس و کالباس توليد شده در کارخانه هاي داخلي غيراستاندارد و غيربهداشتي اعلام شده است. وزير بهداشت در حالي منکر وجود هرگونه آلودگي در برنج هاي وارداتي شده است که براساس اعلام موسسه استاندارد، کليه برنج هاي وارداتي با نام هاي آريا، خاطره، 181، مينويک، پاندا، محسن، مه کلاسيک، آفرين، مژده، کريستال، جادوگر، کمال ملکي و طوبي طلايي با استانداردهاي بين المللي و داخلي مغايرت دارند و شهروندان بايد از مصرف آنها خودداري کنند. اين موسسه ميزان آلودگي برنج هاي وارداتي را نيز در جدول منعکس کرده است. وزير بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر اينکه اگر حرف شما صحيح است پس مبناي اطلاعات موسسه استاندارد چيست، گفته است؛ نمي دانم. در 17 ماهه اخير (از ابتداي سال 87 تا پايان مرداد ماه سال جاري) ايران از 20 کشور دنيا برنج وارد کرد که امارات، پاکستان و هند به ترتيب در سکوي اول تا سوم از اين نظر قرار گرفتند. به گزارش مهر در اين مدت، امارات متحده عربي با واردات بيش از 920 هزار تن برنج و به ارزش بيش از 571 ميليون و 485 هزار دلار رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. براساس آمارهاي موجود، پاکستان و هند در 17 ماهه اخير از نظر واردات برنج به ايران رتبه دوم و سوم را کسب کردند. بر همين اساس، واردات برنج ايران از پاکستان در اين مدت به حدود 600 هزار تن و به ارزش بيش از 354 ميليون دلار رسيد، ضمن اينکه هند بيش از 206 هزار تن برنج به ارزش بيش از 170 ميليون و 146 هزار دلار به کشورمان صادر کرد.

تمدن؛ بزرگنمايي شده است

در همين رابطه روز گذشته جلسه پنج ساعته يي در شوراي استاندارد استان تهران تشکيل شد که مرتضي تمدن پس از پايان جلسه از اختلاف نظر وزارت بهداشت و درمان با اداره کل استاندارد خبر داد. به گزارش مهر، استاندار تهران گفت؛ در انعکاس آلودگي فرآورده هاي گوشتي سوسيس و کالباس و برنج هاي وارداتي بزرگنمايي شده است. تمدن به اختلاف نظر وزارت بهداشت و درمان و اداره کل استاندارد در خصوص روش هاي ارزيابي و استاندارد اقلام خوراکي و فرآورده هاي گوشتي و برنج اشاره کرد و با بيان اينکه کارگروه بهداشت و درمان استان تهران موظف است تا يک هفته آينده نظر تخصصي خود در خصوص نوع استاندارد اين گونه محصولات را به شوراي استاندارد استان تهران اعلام کند، يادآور شد؛ تمامي اقلام مورد مناقشه به خصوص سوسيس و کالباس استانداردهاي اجباري را با موفقيت طي کرده اند، ضمن آنکه برنج هاي وارداتي نيز در مبادي ورودي کشور از سازمان هاي مربوطه با آزمايشات صورت گرفته استاندارد اجباري کشور را کسب کرده و وارد کشور شده است. وي اظهار داشت؛ آنچه باعث ايجاد چنين مشکلي شده است استفاده از روش هاي جديد علمي با استفاده از ابزار جديد آزمايشگاهي توسط اداره کل استاندارد استان تهران است که البته اين آزمايشات شامل استانداردهاي اجباري محصولات نمي شود. استاندار تهران حفظ سلامت شهروندان و سلامت محصولات ارائه شده به بازار را يک اولويت از پيش اعلام شده استانداري تهران خواند و تاکيد کرد هيچ گونه مماشاتي با متخلفان احتمالي در بحث سلامت مردم نخواهيم داشت. وي با بيان اينکه مردم بايد توجه داشته باشند که اگر يک محصول از کل محصولات توليدي کارخانه يي دچار مشکل شود نبايد تمام محصولات آن کارخانه را مشکل دار معرفي کرد، تصريح کرد؛ عنوان 20 نوع کالاي غيراستاندارد از 20 کارخانه به معني اين نيست که مابقي کالاهاي توليدي اين کارخانجات قابل استفاده نيست. استاندار تهران با ذکر اينکه محصولات سوسيس و کالباس توليدي به بسياري از کشورهاي پيشرفته صادر مي شود و برنج هاي وارداتي نيز علاوه بر کشور ايران به کشورهاي بسياري صادر شده و حتي از آزمايشات آن کشورها نيز به سلامت عبور کرده است و مشکلي از حيث استاندارد آن وجود نداشته است ، دلسوزي کارشناسان و متخصصان تغذيه براي اظهارنظر در خصوص اثرات آلودگي احتمالي در مواد غذايي را اقدامي ستودني و راهگشا خواند. تمدن با تاکيد بر اينکه هيچ گونه جاي نگراني براي مردم در زمينه استفاده از کالاهاي داراي استاندارد در بازار وجود ندارد، تصريح کرد؛ شهروندان استان مطمئن باشند که استانداري تهران نسبت به سلامت مردم با جديت وارد شده و هيچ گونه اغماض و چشم پوشي از هرگونه اهمال و سهل انگاري احتمالي را نخواهد پذيرفت. تمدن گفت؛ بازرسي ها و ارزيابي از کيفيت و سلامت محصولات غذايي با دو روش که نمونه گيري از مراکز توليدي و نمونه گيري از بازار است توسط وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه هاي علوم پزشکي استان تهران به طور مرتب انجام مي شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016