سه شنبه 31 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرويز مشکاتيان به‌علت ايست قلبی درگذشت، موسيقی ما

پرويز مشکاتيان آهنگ‌ساز برجسته و نوازنده‌ی سنتور به‌علت نارسايی قلبی در منزل‌اش درگذشت.

لحظاتی قبل خبر رسيد که امروز پرويزمشکاتيان در سن ۵۴ سالگی دچار ايست قلبی شد و درگذشت.

بهداد بابايی، نوازنده‌ی سه‌تار و خواهرزاده‌ی استاد پرويز مشکاتيان، ضمن اعلام اين خبر گفت: «شب گذشته (يک‌شنبه،۲۹ شهريور) آيين، فرزند استاد با من تماس گرفت و گفت که سريع به منزل‌شان بروم که وقتی رسيدم ديدم کار از کار گذشته است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مشکاتيان آموزش موسيقی را در شش سالگی با پدرش، مرحوم حسن مشکاتيان که استاد سنتورنوازی و آشنا با ويولن و سه‌تار بود، آغاز کرد. او با ادامه‌ی آموختن موسيقی در طول تحصيل، در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده‌ی هنرهای زيبا در دانشگاه تهران شد.

وی رديف ميرزا عبدالله را نزد استاد نورعلی برومند و دکتر داريوش صفوت و مبانی موسيقی ايرانی را نزد اساتيدی چون دکتر محمدتقی مسعوديه، عبدالله دوامی، سعيد هرمزی و يوسف فروتن فراگرفت. او کار سنتورنوازی خود را به شيوه‌ی رسمی در مرکز حفظ و اشاعه‌ی موسيقی آغاز کرد و در اين زمينه بسيار موفق کار کرد و کارهای بزرگ فراوانی را در زمينه‌ی آهنگ‌سازی وسنتورنوازی به‌ويژه تک‌نوازی انجام داد.

مشکاتيان از سال ۱۳۵۶، هم‌کاری با راديو را زير نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد اما پس از واقعه‌ی ۱۷شهريور ۱۳۵۷ از راديو استعفا داد و مؤسسه چاووش را با هم‌کاری هنرمندان گروه عارف و شيدا تشکيل داد. سپس با هم‌کاری شهرام ناظری، تصنيف «مرا عاشق» را بر‌روی شعر مولانا ساخت. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجريان هم‌کاری داشت که نتيجه‌ی اين هم‌کاری، آثار ماندگاری چون بيداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا و دستان بود.

او با افسانه شجريان دختر محمدرضا شجريان ازدواج کرد اما در دهه ۱۳۷۰ اين پيوند به جدايی منجر شد. او هم‌چنين کارهای بسيار پرباری با نوازندگانی چون حسين عليزاده (سرپرست گروه عارف و گروه شيدا) و محمدرضا لطفی (سرپرست گروه شيدا) دارد.

بهداد بابايی نوازنده سه‌تار وخواهر‌زاده‌ی اين هنرمند برجسته گفت خبر تشييع پيکر آن مرحوم متعاقبا اعلام می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016